Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën

Prestaties

1. We zijn een uitnodigende gemeenteraad, college en organisatie

We zijn een toegankelijke gemeenteraad, college en organisatie, dat houdt in dat we voortdurend in gesprek zijn met onze inwoners en ondernemers en partners om de doelen voor onze stad te bereiken om de comfortabele, ondernemende en duurzame stad te zijn waaraan we met elkaar zo hard werken.

Wat hebben we bereikt in 2021?

De gemeenteraad is in 2021 verder gegaan met het uitvoeren van projecten en activiteiten vanuit de Strategische Werkagenda Raad. Ook met het organiseren van thematische Ontmoetingen met inwoners, ondernemers en organisaties. Zo heeft de raad met de gemeenteraad van Voorst een dorpsbezoek gebracht aan Klarenbeek. Er waren projectgroepen actief op het gebied van energietransitie, mantelzorg, maatschappelijke ondersteuning, verbonden partijen (Grip op Samenwerking) en de toekomst van de intensieve veehouderij. De Werkagenda is een instrument waarmee de Raad daadwerkelijk op inhoud en proces kan sturen en kan bepalen wanneer en op welke wijze ze kan interveniëren, zoals via tijdelijke projecten of via themabezoeken op locatie. Om de kennis van de Raad over actuele issues te blijven vergroten, verbeteren we de informatievoorziening van de Raad verder door het vormen en up-to-date houden van extra digitale themadossiers en -factsheets. Deze dossiers en factsheets over soms langlopende en complexe thema’s maken de informatie ook voor de samenleving beter toegankelijk. Zo zijn er in 2021 nieuwe infodossiers verschenen over sociaal beleid in Apeldoorn, over luchtvaart en over het woonbeleid.

In 2021 is verder gewerkt aan het verbeteren van de beleidscyclus specifiek voor de opzet van kadernota’s en startnotities. In afstemming met een aantal raadsleden is werkende weg een format ontwikkeld voor de kadernota’s en startnotities. In juli 2021 is gezamenlijk geconstateerd dat de formats voldoende uitontwikkeld zijn voor gebruik. Inmiddels zijn in de PMA in 2021 een aantal startnotities besproken over bijvoorbeeld sport, kansspelbeleid, rioleringsplan, participatieverordening, toekomst Apeldoornse veehouderij, warmte transitievisie et cetera. De betreffende onderwerpen worden vervolgens uitgewerkt in Kadernota’s.

De Rekenkamercommissie is zelfstandig in de inrichting van haar onderzoeksprogramma. De commissie voert elk jaar onderzoeken uit over doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid waarvan de onderzoeksbevindingen input vormen voor de controlerende functie van de raad. In 2021 heeft de Rekenkamercommissie onder andere een onderzoek uitgevoerd naar het evenementenbeleid en toezicht & handhaving in de gemeente Apeldoorn.

De behandeling van de nieuwe wet versterking decentrale Rekenkamer is wederom uitgesteld en staat in april 2022 op de agenda van de Tweede Kamer. In het wetsvoorstel staat de verplichting dat elke gemeente een onafhankelijke rekenkamer moet hebben waarin geen raadsleden zitting hebben. De mogelijkheid om te kiezen voor invulling door een raadscommissie komt te vervallen waardoor het ook gevolgen heeft voor de wijze waarop Apeldoorn de rekenkamerfunctie heeft vormgegeven. Na de Raadsverkiezingen pakt de nieuwe Rekenkamercommissie de voorbereidingen hiervoor op.

In 2021 is de cursus ‘Politiek Actief’ georganiseerd voor de inwoners van de gemeente Apeldoorn waaraan 60 mensen hebben deelgenomen. Daarnaast is er voor de eigen organisatie een workshop ontwikkeld om collega’s meer te informeren over zowel het werk van de gemeenteraad als de griffie. Door corona konden de interactieve scholenbezoeken (lager onderwijs, middelbaar onderwijs en voortgezet onderwijs) waarbij de jeugd in spelvorm leert over de lokale politiek nauwelijks plaatsvinden.

Via aanbesteding is een nieuw raadsinformatiesysteem Parlaeus en webcast geïmplementeerd. In 2021 hebben we ingezet in een goede implementatie en is onderzoek gedaan naar verbeteringen in digitaal werken. Hiermee voorzien we in een versterking en vernieuwing van de informatievoorziening voor de raad en samenleving.

De Omgevingswet treedt naar verwachting per 1 januari 2023 in werking, een datum die al meerdere keren is verschoven. Invoering hangt onder meer af van de stand van zaken van de diverse technische koppelingen en de benodigde software die nodig zijn voor een goede implementatie van de nieuwe wet. Om de invoering van de Omgevingswet voor de gemeenteraad te begeleiden heeft het presidium een raadswerkgroep ingesteld. Voornaamste taak van de raadswerkgroep is het procedureel en procesmatig voorbereiden van raadsbesluiten, zoals de vaststelling van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
Het afgelopen jaar heeft de raadswerkgroep zich vooral gebogen over het proces met betrekking tot de vaststelling van de omgevingsvisie. Voor de zomer heeft de raad zich gebogen over de ontwerp omgevingsvisie en de bijbehorende ontwerp omgevingseffectrapportage (OER). Deze zijn vervolgens gedurende zes weken ter inzage gelegd. Dit heeft geleid tot de indiening van ruim tweehonderd zienswijzen. De definitieve versie van de omgevingsvisie zal begin 2022 worden vastgesteld. Het omgevingsplan zal in delen worden voorgelegd aan de raad, zodat medio 2026 (of later) het totale Apeldoornse omgevingsplan gereed is. De raad zal hierin nauw worden betrokken omdat er ook uitspraken moeten worden gedaan over de mogelijkheid van delegatie van onderdelen van het omgevingsplan en de adviesbevoegdheid. Reden waarom het presidium zal worden voorgesteld de raadswerkgroep ook na de verkiezingen van maart 2022 nog in te zetten. Voor het omgevingsplan geldt overigens een ruime overgangstermijn. Uiterlijk in 2029 moeten alle bestemmingsplannen en andere regels met betrekking tot fysieke leefomgeving zijn ondergebracht in één gemeentelijk omgevingsplan.

1.2  Wij werken voor en met de inwoners   

In 2021 zetten we de Vitaliteitsaanpak door
In 2021 zijn de eerste 7 Vitaliteitsagenda’s door het college vastgesteld en is met de uitvoering gestart. Het betreft de gebieden Loenen, Hoog Soeren, Oosterhuizen, De Velden, De Dreven, Berg en Bos en Ugchelen. Vervolgens is gestart met de totstandkoming van de tweede tranche Vitaliteitsagenda’s die in 2022 tot vaststelling en uitvoering zal komen. Met name in de gebieden waar de veerkracht blijkens het rapport ‘Veerkracht in Apeldoorns corporatiebezit’ (Circusvis 2020) onder druk staat, wordt daarvoor stevig samengewerkt met de wooncorporaties en andere partners.

In 2021 gaan we werken met een nieuw participatiemodel
Per 1 januari 2021 is de Subsidieregeling Gebiedsparticipatie van kracht. Al in dit eerste jaar constateren we dat niet alleen de dorps- en wijkraden maar ook andere en nieuwe participanten de regeling weten te vinden. Voor de organisatie is het nog even wennen dat er niet langer in elk gebied een dorps- of wijkraad is en dat zij ook niet langer meer het enige aanspreekpunt zijn. De in 2021 voor vaststelling in 2022 voorbereide Participatieverordening zal daar naar verwachting bij gaan helpen.

In 2021 ervaren initiatiefnemers een uitnodigende gemeente
De midden 2020 aangestelde ambtelijke Initiatievenmakelaar heeft in 2021 haar waarde bewezen. Door zichtbaarheid, een laagdrempelige uitstraling en het actief naar gebieden, organisaties of initiatiefnemers toe gaan, wordt, blijkens de reacties, gevoeld dat initiatiefnemers en initiatieven welkom zijn. De eveneens midden 2020 gestarte Subsidieregeling Inwonersinitiatieven, die heel breed kan worden benut en openstaat voor zowel individuele inwoners als organisaties, is in 2021 heel goed gevonden.. Zowel voor kleine initiatieven tot € 2.500,- als voor grote initiatieven die meer subsidie nodig hebben. Alleen de subsidiecategorie ‘businesscase Right-to-Challenge’ is in 2021 nog niet benut.

1.3  Wij werken gebiedsgericht  
In 2021 maken we een start met het meer, ook organisatorisch, met elkaar verbinden van de verschillende vormen van gebiedsgericht werken.
In 2021 is de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling tot stand gekomen. In deze kadernota wordt de verbinding gelegd tussen het gebiedsgericht werken in het sociaal domein en het gebiedsgericht werken met de Vitaliteitsaanpak. Dit is een belangrijke ontwikkeling omdat we zien dat er (landelijk) een maatschappelijke tweedeling dreigt en de gebiedsgerichte opgaven op het gebied van vitaliteit steeds vaker op het gebied van het sociaal domein lijken te liggen. In 2021 is gestart met de uitvoering van de gelegde verbinding door het samen optrekken in de gebiedspraktijk en een leersetting waarbij ook de wooncorporaties aansluiten.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14