2 Apeldoorn voor inwoner en bezoeker
Apeldoorn heeft veel te bieden, het koninklijk karakter, het groen, de omringende natuur en ruimte, de vele mogelijkheden tot (sportieve) activiteiten en haar twee gezichten: dorp en stad, rust en reuring. En Apeldoorn 'heeft' natuurlijk Het Loo, De Apenheul, De Julianatoren en de Hoge Veluwe met het Kröller Müller. Bij de reuring horen tal van kleine- en grote evenementen. We willen het imago en de positionering van Apeldoorn bij inwoner en bezoeker versterken om daardoor meer bezoekers van buiten te verlokken naar Apeldoorn te komen (het toeristisch toplandschap) en het leven van inwoners in hun Apeldoorn te veraangenamen (de gezinsstad). We benaderen dit grofweg langs twee lijnen: citymarketing en de uitvoering van het evenementenbeleid. De organisatie van de citymarketing (de stichting Apeldoorn Marketing) oriënteert zich, na het vertrek van de huidige directeur, op hoe citymarketing in de nabije toekomst vorm gegeven wordt. En hoe we krachten bundelen in een tijd van beperkte financiële middelen. Wij verwachten de Raad hierover rond het verschijnen van deze MPB nader te kunnen informeren. De hierboven geformuleerde hoofddoelstelling, onze ambitie, blijft onverminderd overeind, maar tegelijkertijd zal het komende jaar er waarschijnlijk anders uitzien door de gevolgen van de coronacrisis. Net zoals afgelopen jaar er anders uitzag doordat de coronacrisis ertoe leidde dat bijvoorbeeld evenementen niet doorgingen en attracties werden gesloten. |
---|
Wat hebben we bereikt in 2021?
In 2021 is door Toeristisch Platform Apeldoorn, Apeldoorn Congresstad en Apeldoorn Marketing voorbereidend werk verricht om per 1 januari 2022 samen verder te gaan als Apeldoorn Partners. Centrummanagement is strategisch partner in het realiseren van de gezamenlijke ambities. Na uitvoering van een verkennend onderzoek heeft het college van B & W op 19 augustus 2019 besloten tot invoering van een Stadspas in de vorm van een giftcard voor de gemeentelijke waarden: Regelrecht regelingen (inclusief Kidscards), Mantelzorgwaardering, Eindejaargeschenken gemeentelijke medewerkers. Het project is reeds afgesloten en overgedragen aan de lijnorganisatie. |
---|