Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën

Prestaties

2 Apeldoorn voor inwoner en bezoeker

Apeldoorn heeft veel te bieden, het koninklijk karakter, het groen, de omringende natuur en ruimte, de vele mogelijkheden tot (sportieve) activiteiten en haar twee gezichten: dorp en stad, rust en reuring. En Apeldoorn 'heeft' natuurlijk Het Loo, De Apenheul, De Julianatoren en de Hoge Veluwe met het Kröller Müller. Bij de reuring horen tal van kleine- en grote evenementen. We willen het imago en de positionering van Apeldoorn bij inwoner en bezoeker versterken om daardoor meer bezoekers van buiten te verlokken naar Apeldoorn te komen (het toeristisch toplandschap) en het leven van inwoners in hun Apeldoorn te veraangenamen (de gezinsstad). We benaderen dit grofweg langs twee lijnen: citymarketing en de uitvoering van het evenementenbeleid. De organisatie van de citymarketing (de stichting Apeldoorn Marketing) oriënteert zich, na het vertrek van de huidige directeur, op hoe citymarketing in de nabije toekomst vorm gegeven wordt. En hoe we krachten bundelen in een tijd van beperkte financiële middelen. Wij verwachten de Raad hierover rond het verschijnen van deze MPB nader te kunnen informeren.

De hierboven geformuleerde hoofddoelstelling, onze ambitie, blijft onverminderd overeind, maar tegelijkertijd zal het komende jaar er waarschijnlijk anders uitzien door de gevolgen van de coronacrisis. Net zoals afgelopen jaar er anders uitzag doordat de coronacrisis ertoe leidde dat bijvoorbeeld evenementen niet doorgingen en attracties werden gesloten.

Wat hebben we bereikt in 2021?

In 2021 is door Toeristisch Platform Apeldoorn, Apeldoorn Congresstad en Apeldoorn Marketing voorbereidend werk verricht om per 1 januari 2022 samen verder te gaan als Apeldoorn Partners. Centrummanagement is strategisch partner in het realiseren van de gezamenlijke ambities.
Er is een meerjarenvisie 2021-2025 geschreven door de gezamenlijke organisatie Apeldoorn Partners. Deze visie beschrijft een gezamenlijke ambitie (Apeldoorn is in 2040 de Groenste stad van Europa), een gezamenlijke profilering (Apeldoorn: Royale en Groene stad) en een gezamenlijke aanpak om de ambitie te halen.
Er zijn diverse campagnes uitgevoerd, waaronder: #wijzijnapeldoorn,  Apeldoorn Remembers, Canadian Walk, 4 Cityguides met toeristische tips voor bezoekers, 50 jaar Apenheul, Campagne Post Corona: Herontdek de Binnenstad, Kickoff Campagne Koninklijk Genieten en campagne Wees Royaal Koop Lokaal.
Gerealiseerde projecten: Oplevering eerste 5 historische verhalen, Meerjarenplan Wintertijd binnenstad, Röntgen Stadswandeling, Gastheer van het Landschap IVN cursus, Project (terras) vergroening binnenstad, Coronaproof vuurkorfmeetings en NK indoor atletiek.

Na uitvoering van een verkennend onderzoek heeft het college van B & W op 19 augustus 2019 besloten tot invoering van een Stadspas in de vorm van een giftcard voor de gemeentelijke waarden: Regelrecht regelingen (inclusief Kidscards), Mantelzorgwaardering, Eindejaargeschenken gemeentelijke medewerkers.
In maart 2021 is de Stadspas succesvol geïmplementeerd als vervanger van de papieren Regelrecht Regeling en Kidscard, in december 2021 als mantelzorgwaardering en als eindejaarsgeschenk. Daarvoor is onder andere opgeleverd en geïmplementeerd:
-   Een stadspassysteem (genoemd Loyalty-manager) voor het uitvoeren van de regelingen en beheren van de passen;
-   Een website en portaal voor burgers en aangesloten bedrijven;
-   Aansluiting proces bestaande aanvraagprocedures op het systeem;
-   Ondersteuning helpdesk voor burgers en pashouders;
-   Financieel systeem voor de afwikkeling van transacties;
-   Inrichting van het functionele beheer, beheer van de aanbieders en beheer van het stadspasproduct (voor nieuwe of uitbreiding van regelingen);
-   Opdrachtgeverschap, welke is belegd in de staande organisatie.

Het project is reeds afgesloten en overgedragen aan de lijnorganisatie.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14