Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente
Een goede bedrijfsvoering is er niet voor zichzelf, onze interne dienstverlening en bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie in het realiseren van onze vier strategische doelen en drie topthema’s. Dat gebeurt door alle onderdelen van de bedrijfsvoering; een ondernemende stad vraagt bijvoorbeeld vitale medewerkers (HRM), voor gezonde gemeentefinanciën is adequate informatievoorziening noodzakelijk (ICT), aansprekende communicatie is voorwaarde voor een toeristisch toplandschap, zonder een stadhuis als werkruimte en ontmoetingsplek kunnen bestuur en medewerkers niet functioneren. De medewerkers die werken aan de interne dienstverlening en aan de bedrijfsvoering zijn zich daarvan zeer bewust. Belangrijk onderwerp uit het bestuursakkoord is de externe dienstverlening. In het collegewerkprogramma is afgesproken dat onze klanten onze dienstverlening hoger gaan beoordelen in de loop van - en na deze collegeperiode. |
---|
Wat hebben we bereikt in 2021?
Ambitie Programma Bedrijfsvoering Inwoners, instellingen en ondernemers zijn voor gemeentelijke producten en diensten aangewezen op de gemeente Apeldoorn. Wij bedienen hen daarin graag optimaal: laagdrempelig, duidelijk en voor iedereen toegankelijk. Daarvoor is een organisatie nodig die zowel betrouwbaar, resultaatgericht als wendbaar is. In het bestuursakkoord 2018-2022 De Kracht van Apeldoorn schrijven wij: “De gemeente kan én durft soepel in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen. De menselijke maat in de dienstverlening blijft de norm”. Daarvoor hebben wij deskundige en flexibele medewerkers, die continu leren en zichzelf ontwikkelen. Thema Dienstverlening en Bedrijfsvoering Het Thema Dienstverlening en Bedrijfsvoering werkt stapsgewijs aan het robuuster en wendbaarder maken van de bedrijfsvoeringsorganisatie, met als doel de kwaliteit van de dienstverlening aan de stad en haar inwoners te blijven verbeteren. Van digitaal naar plaatsonafhankelijk werken Een belangrijke opgave in 2021 was om het plaatsonafhankelijk werken mogelijk te maken. We hebben de digitale werkomgeving die we in 2020 vanwege COVID-19 in grote snelheid inrichtten doorontwikkeld om niet alleen digitaal, maar ook hybride werken mogelijk te maken. Dat heeft consequenties voor de toerusting van de collega’s, maar ook voor de vergaderlocaties in het stadhuis. Veel van wat we geleerd hebben, is waardevol gebleken. We zijn daarom meteen gestart met de voorbereiding op plaatsonafhankelijk werken. Klantgerichte dienstverlening door betere (interne) bedrijfsvoering; het kan! Klachtafhandeling |
---|