Jaarrekening

Toelichting op de balans

3.3.9 Voorzieningen

Dit is de stand van de voorzieningen per 31 december 2021.

Voorziening schenking kinderboerderij (ongewijzigd, alleen inflatiecorrectie)
Bij beëindiging van de activiteiten van de Stichting Vrienden van de Kinderboerderijen Apeldoorn heeft de Gemeente in 2006 € 250.000 ontvangen voor het oprichten van een nieuwe kinderboerderij en voor projecten en/of investeringen die rechtstreeks of zijdelings verband houden met de bestaande kinderboerderijen. Jaarlijks wordt ten laste van de algemene middelen een dotatie gedaan voor inflatiecorrectie.

Voorziening bovenwijks / sociaal deficit / landschapsversterking (per saldo < € 0,1 mln)
Op basis van de Wet Ruimtelijke Ontwikkeling kunnen kosten in het domein van de ruimtelijke ordening worden verhaald op (private) ontwikkelaars. Dit kan op basis van het grondbeleid dat in 2012 is vastgesteld. De ontvangen bijdragen worden toegevoegd aan de voorziening. Te betalen kosten voor bovenwijkse voorzieningen worden onttrokken aan de voorziening.
In 2021 zijn er geen mutaties geweest in de voorzieningen voor sociaal deficit en landschapsversterking. De voorziening bovenwijkse voorzieningen is in 2021 per saldo met € 39.000 toegenomen.

Voorzieningen riolering (toename van € 0,4 miljoen)
Deze voorziening is conform de BBV-voorschriften in 2014 ingesteld om de kosten te betalen van vervanging en groot onderhoud. Elk jaar wordt een bedrag in de voorziening gestort op grond van het gemeentelijk rioleringsplan. En elk jaar wordt het bedrag dat daadwerkelijk nodig is om de kosten van groot onderhoud en vervanging te betalen, uit de voorziening gehaald. We kennen de volgende 6 rioleringsvoorzieningen: groot onderhoud en vervanging riolen, spaar - en egalisatievoorziening, klimaatadaptatie, groot onderhoud en vervanging pompen en gemalen.

Voorziening groot onderhoud stadhuis (toename € 0,2 miljoen)
In 2016 is er een meerjarig onderhoudsplan (MJOP) voor het stadhuis opgesteld voor de periode 2017 t/m 2036. In dit MJOP is rekening gehouden met de op dat moment bekende besluitvorming omtrent het Huis van de Stad vanaf 2020. Als dekking voor het (fluctuerende) groot onderhoud aan het stadhuis is er in de MPB 2017-2020 opgenomen om jaarlijks € 100.000 te storten in de voorziening Groot onderhoud stadhuis Organisatie. Dit is gedaan op basis van indicatieve berekeningen, omdat op dat moment het MJOP nog niet definitief was. Om deze reden is er in de MPB 2017-2020 ook een PM post toegevoegd om eventueel in de MPB 2018-2021 deze post nader in te vullen.

Het invullen van de PM post is niet gebeurd in afwachting van de afronding van het project Huis van de Stad. Het vernieuwde stadhuis is eind 2019 opgeleverd. In 2019 is er een demarcatielijst opgesteld, waarin de verdeling groot onderhoud stadhuis tussen de toenmalige eenheden Organisatie en Vastgoed is vastgelegd. In 2020 is er een nieuw MJOP opgesteld inclusief de besluiten als gevolg van de demarcatielijst. Op basis van dit MJOP wordt de nieuwe jaarlijkse storting in de voorziening bepaald met ingang van 2021 op € 217.000. Hierbij is rekening gehouden met de eenmalige storting van € 236.000 in 2020 vanuit de reserve Onderhoud stadhuis.

Voorziening onderhoud Post Zuid (toename € 0,1 miljoen)
In 2020 is er een nieuw MJOP Post Zuid (2021-2030) opgesteld. Gekoppeld aan dit MJOP is een nieuwe voorziening aangemaakt (BV00043). Op basis van dit MJOP wordt de jaarlijkse storting in deze voorziening bepaald op € 83.000 met ingang van 2021. Hierbij is rekening gehouden met de eenmalige storting in 2020 van € 100.000 vanuit de reserve Onderhoud Stadhuis (BR00014).

Voorziening Huisvuilrechten (toename van € 2,9 miljoen)
De voorziening huisvuilrechten is een voorziening om fluctuaties in de baten en lasten van de inzameling van huishoudelijk afval op te vangen zodat ongewenste schommelingen in het tarief van de afvalstoffenbelasting worden afgevlakt.
De voorziening wordt gevoed met baten als gevolg van afvalstoffenheffing en baten welke worden verkregen doordat gesorteerd afval als grondstof wordt aangeboden.
Aan de voorziening worden kosten onttrokken welke moeten worden gemaakt voor het inzamelen van het afval, kosten voor de invordering van de afvalstoffenheffing en kosten voor toezicht op het gedrag van de burgers van gemeente Apeldoorn.
Het saldo van de voorziening huisvuilrecht bedroeg per 1-1-2021 ruim € 1,6 miljoen. Vanuit de begroting was in eerste instantie de verwachting dat er geen storting of onttrekking zou plaatsvinden. Gedurende het jaar heeft er een begrotingswijziging plaatsgevonden ivm corona noodsteun van € 265k. De storting in de voorziening bedraagt per jaareinde echter € 2,9 miljoen. Dit wordt verklaard door meerdere incidentele zaken als:
- Voordeel afrekening verwerkingskosten € 883.000 in verband met een hogere papierprijs
- Voordeel vaste vergoeding afvalstoffenheffing € 233.000 als gevolg van areaal uitbreiding
- Voordeel afvalfonds € 714.000 ivm aantal tonnages PMD
- Voordeel kwijtscheldingen € 265.000 ten opzichte van de begroting;
- Voordeel btw € 327.000 als gevolg van lagere kosten
- Voordeel btw € 268.000 als gevolg van de correctie BTW op inzamelkosten van het BTW-Compensatiefonds (BCF) naar ondernemers-BTW.
- Voordeel overig: € 210.000.

Voorziening Egalisatie Bouwleges (afname € 0,1 miljoen)
Deze voorziening is bestemd voor de continuïteit in tariefstelling bouwleges. De voorziening wordt gevormd door het storten of onttrekken van het saldo tussen de legesopbrengst
Omgevingsvergunning, activiteit bouwen en de betreffende kosten. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de financiële verschillenverklaring bij de lasten en baten op de programmarekening.

Voorziening Exploitatie Begraafplaatsen (nagenoeg ongewijzigd)
De gemeente exploiteert een vijftal begraafplaatsen. Deze exploitatie bestaat enerzijds uit de kosten rond uitgifte en onderhoud en anderzijds uit de jaarlijkse opbrengsten. Schokeffecten worden opgevangen door middel van de voorziening.
Eén en ander is uitgewerkt in de notitie ‘Uitwerking plan van aanpak begraafplaatsen’.

Voorziening Vastgoedbedrijf (toename € 1,1 miljoen)
De toename van € 1,1 miljoen betreft de dotaties op basis van de begroting. Daarnaast is een aanvullende storting gedaan voor strategisch aangehouden panden. Deze vallen buiten het meerjaren onderhoudsplan, conform het beleid. Naar aanleiding van onderzoek naar achterstallig onderhoud  is hiervoor een  aanvullende dotatie gedaan.
In 2021 is in totaal € 1,3 mln toegevoegd aan de voorziening en is € 0,2 miljoen onttrokken aan de voorziening.

Voorziening SPUK (toename € 0,8 miljoen)
De gemeente vraagt bij het Ministerie van VWS de Spuk-Sportvrijstelling aan. Dit is een tijdelijke regeling om een fiscale wetswijziging (verruiming sportvrijstelling) op te vangen. De toevoeging van het bedrag van € 0,8 miljoen euro is het toegekende bedrag over het jaar 2021. De gemeente heeft dit bedrag gereserveerd, omdat er toen nog vooroverleg werd gepleegd met de fiscus over het toepassen van deze wijziging. In dat geval dat de wijziging de gemeente (en Accres) niet raakte, worden de jaarbedragen weer teruggegeven aan het Ministerie van VWS.
Op 24 januari 2022 heeft de Belastingdienst aangegeven dat de exploitatie van sportaccommodaties door Accres voor de heffing van de omzetbelasting een belaste prestatie vormt. Daarmee kan deze voorziening komen te vervallen en wordt het saldo in 2022 teruggegeven aan het Ministerie van VWS.

bedragen x € 1.000,-

08

Voorzieningen

31-12-2021

31-12-2020

Mutatie

Voorzieningen

08.57

Voorzieningen

17.826

15.337

2.489

Totaal

Voorzieningen

17.826

15.337

2.489

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14