Openbare ruimte

Prestaties

Programma 3 Openbare ruimte

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief)

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Iedereen moet zich (op een betaalbare wijze) kunnen verplaatsen met (innovatieve) vormen van vervoer

1.1.1. Vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op de nieuwe busconcessie

1.1.2 We onderzoeken, en bij gunstig resultaat: realiseren, de inzet van deelauto's vanuit parkeergarage Haven Centrum

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

1.2.01 We verbeteren de doorstroming Laan van Zevenhuizen door vergroten capaciteit op een tweetal plaatsen

1.2.02 We verbeteren de doorstroming Kanaal Noord

1.2.03 We verbeteren de doorstroming Laan van Osseveld

1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

1.2.05 We werken aan de tunnel in Laan van Osseveld, gereed 2023

1.2.06 In 2021 ronden we het doorstroomplan Ring af

1.2.07 We nemen deel aan de planvorming N786

1.2.08 We lobbyen voor bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

1.2.09 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west, beschikbaar seizoen 2022

1.2.10 We verbeteren in 2021 de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie

1.2.11 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

1.2.12 We vergroten in 2021 de verkeersdoorstroming door nieuwe technieken in verkeerslichten

1.2.13 We besluiten en starten mogelijk in 2021 met een snelle regionale fietsroute

1.2.14 We vergroten de capaciteit en het juist gebruik van het fietsparkeren

1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer

1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie

1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes (Elsbosweg) en pakken onveilige fietslocaties aan

1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving

1.4.1 We brengen weglawaai en uitstoot in beeld bij de A1/A50

1.4.2 We verkennen manieren waarop de binnenstad optimaal bereikbaar blijft met zo weinig mogelijk vervuiling

1.4.3 We plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen

1.5 Voorkomen overlast door vliegverkeer

1.5.1 In 2021 wordt het luchthavenbesluit luchthaven Teuge en daarmee de geluidsruimte vastgesteld op maximaal 56,5 DBLden

1.5.2 Ontwikkeling duurzaam vliegen, Dutch Electric Aviation Centre (DEAC)

1.5.3 Minder overlast door herziening luchtruim

1.5.4 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden..

Toelichting

1.1.2
Specifiek aan het onderzoek en inzet van deelauto’s in Koningshaven is niet gewerkt dit jaar. Reden hiervoor is dat de inhoud van deze prestatie in de loop van 2021 is verschoven naar een onderzoek naar de ontwikkeling van een hub in de stationsomgeving, in het kader van het ontwikkelgebied Spoorzone. In een dergelijke hub kunnen huidige en toekomstige bewoners gebruik maken van een deelauto of deelfiets.

1.2.01
Vanwege gewijzigde stikstofregelgeving is er vertraging ontstaan in de bestemmingsplanprocedure die nodig is om de verbreding van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Sluisoordlaan mogelijk te maken.
Aanvullende analyses zijn nodig geweest en hebben uiteindelijk geleid tot een positieve uitkomst waardoor de procedure weer opgestart kan worden.
De verbreding van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Saloméstraat en de daarmee gepaard gaande verlegging van de Saloméstraat naar de Fauststraat wacht op de ontwikkeling van het gebied Wilhelm Tellstraat.

1.2.04
Door een stikstofprobleem zijn de procedures voor de verkeersmaatregelen Zevenhuizen-Zuidbroek in 2021 on hold gezet. Het uitgangspunt dat we voor de wijk drie hoofdontsluitingen willen realiseren, blijft echter onverminderd van kracht. De stikstof problematiek maakt het niet mogelijk om op dit moment een realisatietermijn te kunnen noemen. In de huidige grondexploitatie van Zuidbroek is een eerste globale reservering voor de maatregelen opgenomen. Deze reservering stamt uit 2017 en is toen gemaakt op basis van een voorlopig ontwerp. Voor de realisatie te zijner tijd zal meer geld nodig zijn dan is gereserveerd. De onzekerheid rond stikstof vormt een risico voor de doorgang van deze prestatie.  

1.2.06
Om de impact te bepalen op de hoofdwegen van de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen die onderdeel zijn van de Omgevingsvisie, is een start gemaakt met de Netwerkanalyse Apeldoorn 2040. Deze analyse is dus breder dan het beoogde Doorstroomplan Ring en geeft inzicht in de toekomstige knelpunten en oplossingsrichtingen op alle hoofdwegen.

1.2.09
De structurele oplossing voor het parkeren in Apeldoorn West duurt langer dan gepland vanwege vertraging in de onderhandelingen met AGOVV over het terugkopen van de oefenvelden. Hierdoor moet er een tijdelijke oplossing worden gezocht voor het overloopparkeren in het seizoen 2022 en mogelijk 2023.

1.2.13
De planvorming van de fietsroute F50 is vertraagd. De ontwerpen van de 2 tracés in Apeldoorn en de afweging hiervan vergen meer tijd van het externe adviesbureau dan aanvankelijk voorzien. Verder hebben een wisseling in het regionale projectleiderschap en de afweging van een extra tracé in Epe voor vertraging gezorgd. Bestuurlijke besluitvorming is nu voorzien in Q1 2022. Starten met de voorbereiding van de uitvoering zal dit jaar niet plaatsvinden, mede vanwege het feit dat externe financiële middelen nog niet zijn toegezegd.

1.5.1: De Provincie Gelderland heeft eind augustus het conceptluchthavenbesluit gepubliceerd. De gemeente heeft een positieve zienswijze ingediend. Het definitieve luchthavenbesluit zal de provincie in 2022 vaststellen.
1.5.2: DEAC is nog in overleg met diverse partijen, zoals OostNL, om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor bekostiging van het onderwijs- en onderzoeksprogramma. Eind dit jaar moet er meer duidelijkheid zijn.
1.5.3: In juni heeft de Minister van I&W een brief gestuurd over de voortgang van de luchtruimherziening. De Provincie Gelderland heeft samen met Gelderse partners, waaronder de gemeente Apeldoorn, onlangs een reactie gestuurd naar de minister met een aantal kritische kanttekeningen en vragen.
Het is nog niet helder hoe de vliegroutes van en naar Lelystad er uit gaan zien.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14