Programma 3 Openbare ruimte
1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief) | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
1.1 Iedereen moet zich (op een betaalbare wijze) kunnen verplaatsen met (innovatieve) vormen van vervoer | 1.1.1. Vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op de nieuwe busconcessie | ||||||||||||||
1.1.2 We onderzoeken, en bij gunstig resultaat: realiseren, de inzet van deelauto's vanuit parkeergarage Haven Centrum | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is | 1.2.01 We verbeteren de doorstroming Laan van Zevenhuizen door vergroten capaciteit op een tweetal plaatsen | ||||||||||||||
1.2.02 We verbeteren de doorstroming Kanaal Noord | |||||||||||||||
1.2.03 We verbeteren de doorstroming Laan van Osseveld | |||||||||||||||
1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek | |||||||||||||||
1.2.05 We werken aan de tunnel in Laan van Osseveld, gereed 2023 | |||||||||||||||
1.2.06 In 2021 ronden we het doorstroomplan Ring af | |||||||||||||||
1.2.07 We nemen deel aan de planvorming N786 | |||||||||||||||
1.2.08 We lobbyen voor bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor) | |||||||||||||||
1.2.09 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west, beschikbaar seizoen 2022 | |||||||||||||||
1.2.10 We verbeteren in 2021 de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie | |||||||||||||||
1.2.11 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station | |||||||||||||||
1.2.12 We vergroten in 2021 de verkeersdoorstroming door nieuwe technieken in verkeerslichten | |||||||||||||||
1.2.13 We besluiten en starten mogelijk in 2021 met een snelle regionale fietsroute | |||||||||||||||
1.2.14 We vergroten de capaciteit en het juist gebruik van het fietsparkeren | |||||||||||||||
1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer | 1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie | ||||||||||||||
1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes (Elsbosweg) en pakken onveilige fietslocaties aan | |||||||||||||||
1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving | 1.4.1 We brengen weglawaai en uitstoot in beeld bij de A1/A50 | ||||||||||||||
1.4.2 We verkennen manieren waarop de binnenstad optimaal bereikbaar blijft met zo weinig mogelijk vervuiling | |||||||||||||||
1.4.3 We plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen | |||||||||||||||
1.5 Voorkomen overlast door vliegverkeer | 1.5.1 In 2021 wordt het luchthavenbesluit luchthaven Teuge en daarmee de geluidsruimte vastgesteld op maximaal 56,5 DBLden | ||||||||||||||
1.5.2 Ontwikkeling duurzaam vliegen, Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) | |||||||||||||||
1.5.3 Minder overlast door herziening luchtruim | |||||||||||||||
1.5.4 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden.. | |||||||||||||||
Toelichting | 1.1.2 1.2.01 1.2.04 1.2.06 1.2.09 1.2.13 1.5.1: De Provincie Gelderland heeft eind augustus het conceptluchthavenbesluit gepubliceerd. De gemeente heeft een positieve zienswijze ingediend. Het definitieve luchthavenbesluit zal de provincie in 2022 vaststellen. |