Openbare ruimte

Prestaties

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief)

De kwaliteit van de openbare ruimte wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezige verkeersstructuren. Te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en de auto moet iedereen zich veilig, (waar nodig) snel en betaalbaar kunnen verplaatsen. Er wordt flink geïnvesteerd op dit vlak. Om de gevolgen voor de ruimte en het leefmilieu zo klein mogelijk te houden zetten we in op slimme, duurzame en innovatieve oplossingen. De vastgestelde verkeersvisie 2016-2030 is het onderliggende kader.

Wat hebben we bereikt in 2021?

In 2021 zijn diverse activiteiten verricht die bijdragen aan de bereikbaarheid voor fiets, auto en
openbaar vervoer.
Er is hard gewerkt aan de planvorming voor de regionale fietsroute Apeldoorn-Epe, en voor
capaciteitsvergroting van gemeentelijke hoofdwegen, zoals de Laan van Osseveld (inclusief tunnel)
en Laan van Zevenhuizen en aan de uitwerking van het overloopparkeren voor Apenheul op de oefenvelden van AGOVV.
Om de effecten op de hoofdwegen, waaronder de Ring, te bepalen van de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen uit de Omgevingsvisie is een studie gestart.
Knelpunten en oplossingsrichtingen worden in beeld gebracht.
Buurtbussen zijn gaan rijden in de wijken Berg en Bos en Ugchelen, wijken waar het reguliere openbaar vervoer in 2020 is weggevallen.
Smart mobility-technieken zijn toegepast in bijvoorbeeld verkeerslichten waardoor fietsers beter te
prioriteren zijn, in de digitalisering van de parkeerketen, in innovatieve parkeeroplossingen in de
binnenstad, in geluids- en luchtkwaliteitssensoren. Op dit vlak is nauw samengewerkt met de G40
gemeenten. Apeldoorn is in dit verband trekker geworden van de themagroep ‘Smart Mobility’.
In het kader van duurzame verstedelijking is voor mobiliteit dit jaar een intensieve relatie met het ministerie van I&W tot stand gekomen.
Samen met het ministerie van IenW hebben we - met een aantal G40-gemeenten - bijvoorbeeld een voorstel voor het Nationaal Groeifonds ingediend voor een Datagedreven Ecosysteem Mobiliteit en Smart City (DEMS), dat de digitale koppeling aanbrengt tussen mobiliteit, verstedelijking en verduurzaming en waarmee data voor meerdere doeleinden efficiënt ontsloten kunnen worden.
In 2021 hebben we bijdragen geleverd aan de verkeersveiligheid door diverse educatieve
maatregelen gericht op kwetsbare doelgroepen en door het uitvoeren van fysieke maatregelen
waaronder de kruising met de Ovenbouwershoek, het eerste deel van het fietspad langs de Elsbosweg en door mee te
liften met verkeersveiligheidsmaatregelen bij onderhoudsprojecten.
Het verkeer is schoner en stiller geworden in Apeldoorn. Er zijn diverse laadvoorzieningen voor elektrische
auto’s bijgekomen.
Samen met partners in de binnenstad zijn de eerste stappen gezet richting schone bevoorrading van
de binnenstad. We zijn gestart met het opstellen van een visie voor het realiseren van laadinfrastructuur.
Voor de A1-corridor (weg en spoor) is met 5 regio's en 4 provincies een samenwerking tot stand gekomen die gericht is op verbetering van de bereikbaarheid die steeds belangrijker wordt met het oog op de verstedelijkingsopgaven. Verder is de lobby bij relevante partijen naar het oplossen van knelpunten op de A50 en naar de
optimalisatie van bus en spoorvervoer in 2021 een belangrijk deel van de activiteiten geweest.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14