Openbare ruimte

Prestaties

Programma 3 Openbare ruimte

3. Realiseren van een duurzame en toekomstbestendige leefomgeving met aandacht voor kwaliteit

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

3.1 Instandhouding van de basiskwaliteit van de openbare ruimte ten aanzien van functionaliteit, veiligheid en uitstraling, binnen het beschikbare budget

3.1.1 Beheer en onderhoud

3.1.2 Meten kwaliteit

3.1.3 Participatie bij schoonhouden stad

3.2 Buitenruimte voor iedereen: onze buitenruimte is uitnodigend als het gaat om spelen, bewegen, sporten en ontmoeten

3.2.1 We gaan door met het verbeterprogramma en verwachten tussen de 6 en de 10 schoolpleinen te kunnen aanpakken.

3.2.2 We gaan door met het investeren in grote speel-beweeg en ontmoetingsplekken in de stadsdelen en dorpen.

3.3 Toevoegen van kwaliteit en kleur aan de stad en de dorpen

3.3.1 Extra groen en kleur toevoegen

3.3.2 Boomstructuren

3.4 Revitalisering van verouderde buurten en wijken

3.4.1 Pilots revitalisering openbare ruimte oudere woonwijken

3.4.2 Revitaliseringstrajecten breed toepassen in de stad

3.5 Zorgdragen voor kostendekkende begraafplaatsen met een gedifferentieerd aanbod

3.5.1 Voldoende aanbod voor begraven en cremeren in Apeldoorn en dorpen

3.5.2 Kostendekkende begraafplaatsen

3.6 Zorgdragen voor beheer en exploitatie van parkeergarages en rijwielstallingen

3.6.1 Beheren rijwielstallingen

3.6.2 Beheren parkeergarages

3.7 Zorgdragen voor gladheidsbestrijding

3.7.1 Strooien van wegen

3.7.2 Bereik strooien van wegen

Toelichting

3.1.1.
Door de economische groei en het toenemende tekort aan vakmensen staan prestaties onder druk. De prijzen van aannemers stijgen, terwijl we juist een structurele bezuiniging (door niet indexeren) van ongeveer 250.000 moeten doorvoeren. De in de Turap aangekondigde overschrijdingen op de budgetten voor groen en verkeer hebben zich voorgedaan. Door effectieve inzet van de collega's (ambtelijke dienst en Lucrato) proberen we het onderhoud op peil te houden. Onder meer via het Strategisch Assetmanagement Plan zullen we benoemen wat er nodig is om meerjarig de openbare ruimte op orde te houden.

We maken stappen in het ecologisch beheer. In Q3 kregen we bijvoorbeeld een prijs van Natuurmonumenten voor insectvriendelijk beheer. Gelet op het belang van biodiversiteit ligt er een grote opgave om hiermee door te gaan. Dit vraagt ook het nodige qua opleiding en begeleiding van de collega's.

3.1.2
Van alle inwoners van Apeldoorn is 80% tevreden over de kwaliteit van de openbare ruimte (bron Burgerpanel). We maken stappen in het meer ecologisch beheren van de openbare ruimte, wat bijdraagt aan de biodiversiteit en het klimaatadaptief maken van de openbare ruimte.

3.1.3.
We zien een forse toename in de participatie door inwoners. Soms is dat lastig (toename meldingen van 14.000 per jaar naar 20.000 per jaar), maar bij het schoonhouden van de stad (zwerfafval) is het juist een helpende beweging. Naast groepen inwoners die afval rapen zien we meer en meer stappen om zwerfafval te voorkomen (geen tasjes bij de winkels, statiegeld op petflesjes etc). De "zero-waste" beweging is een belangrijke partner.

3.2.2.
De verwachting is dat we in 2022 gaan opleveren. Daarna is er ook geen budget meer beschikbaar.

3.3.2.
Het is belangrijk om bij de ontwikkeling van de stad, voldoende aandacht te hebben voor de groene assets zoals bomen. In het nieuw te ontwikkelen bomenbeleid zal hier ook aandacht voor zijn.

3.4.1.
De kwaliteit van de plannen is goed en budgettair zijn we in control. De projecten aan de Talmastraat en de Kayersdijk zijn hier voorbeelden van. De snelheid van de gehele realisatie ligt echter te laag, onder meer door planoptimisme en spanning tussen de ambities van Apeldoorn en de menskracht om deze ambities waar te maken.

De te lage snelheid qua realisatie leidt er ook toe dat we voorstellen een deel van de kredieten over te hevelen naar 2022.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14