Jeugd en onderwijs

Prestaties

1. Kinderen krijgen kansen in het onderwijs

Kinderen en jongeren krijgen de kansen om maximaal te presteren in het onderwijs. Onze doelstelling is te zorgen dat er kwalitatief goed onderwijs geboden wordt in de wijken en dorpen binnen de gemeente Apeldoorn, zodat iedereen kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Onze onderwijspartners zijn verantwoordelijk voor passend onderwijs voor alle jonge inwoners. Omdat scholen dit niet alleen kunnen, sluiten we hierbij aan met ons CJG en onze jeugdhulp. De basis ligt in voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting, evenwichtig verspreid over de wijken, wetende dat het aantal kinderen in de gemeente daalt. Het bestaande beleid ten aanzien van de kinderopvang, nu alleen een toezichthoudende rol, zal worden herijkt. Wij willen de jeugd voldoende onderwijskansen bieden zodat ze niet blijven steken in hun ontwikkeling en ze doorlopend kunnen leren. Daarvoor is het nodig dat ieder kind tot 18 jaar deelneemt aan het onderwijs en de school regelmatig bezoekt. Een goede aansluiting van het VMBO op het MBO is daarbij van groot belang. Onze inspanningen zijn er op gericht dat zoveel mogelijk jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie behalen, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Voortijdige schoolverlaters worden toe- of teruggeleid naar opleiding en/of werk of waar nodig passende zorg. Kinderen van statushouders krijgen 'les op maat' omdat elke leerling zijn eigen leerperspectief heeft. De gemeente Apeldoorn blijft een gerichte lobby voeren om hoger onderwijs te interesseren voor vestiging in de gemeente Apeldoorn om zo een gezonde doorstroom te realiseren van hoger opgeleiden naar het Apeldoornse bedrijfsleven.

Wat hebben we bereikt in 2021?

In 2021 maakten ongeveer 325 kinderen gebruik van voor- vroegschoolse educatie. Er is een kwaliteitsslag gemaakt doordat de pedagogische medewerkers door HBO-geschoolde coaches begeleid worden. Zij worden op de VVE-locaties door HBO-geschoolde coaches begeleid. In 2021 is een monitor uitgevoerd. Daaruit bleek dat kinderen hun taalachterstand inlopen. Bij aanvang van het programma hebben zij een taalachterstand van 6 maanden, als ze het programma doorlopen hebben is de achterstand teruggebracht naar 0-3 maanden.

Wat betreft het aantal verzuimmeldingen zagen we in het schooljaar 2020-2021 een toename ten opzichte van het jaar ervoor, toen de scholen vanwege de coronapandemie tijdelijk gesloten waren en er een landelijke richtlijn gold om verzuim tijdens de lockdown niet te melden. Ten opzichte van de verzuimcijfers van vóór corona is er nog steeds minder relatief verzuim, maar wel meer absoluut verzuim. Ook zien we rond het RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten) een daling van het aantal door RMC gemonitorde jongeren en van het aantal voortijdige schoolverlaters. Door corona is er voor deze doelgroep minder werkgelegenheid waardoor zij langer op school blijven.

De Rekenkamer heeft in 2021 onderzoek gedaan naar de aard en omvang van het schoolverzuim in de gemeente en naar het aantal thuiszitters. Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente ruim aandacht besteedt aan de aanpak en het voorkomen van schoolverzuim en thuiszitten van jeugdigen in Apeldoorn. Dit vertaalt zich in een preventieve uitvoeringsvisie waarin de gemeente met verschillende stakeholders (onder meer leerplicht, scholen, samenwerkingsverbanden onderwijs, het Centrum voor Jeugd en Gezin) samenwerkt in een sluitende ketenaanpak (één gezin, één plan en één regisseur). Het aantal leerlingen dat verzuimt, thuiszit of vanwege psychische of lichamelijke beperking is vrijgesteld van het onderwijs in de afgelopen vijf jaar is gedaald. De huidige cijfers laten verder zien dat de verzuim- en thuiszittersaantallen van Apeldoorn onder het landelijk gemiddelde liggen. Het College heeft toegezegd met de aanbevelingen in 2022 aan de slag te gaan.  

Samen met de kernpartners en stakeholders zijn er belangrijke stappen gezet in het realiseren van een Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) in onze gemeente. Het CVD ontwikkelt zich langs vier wegen: onderwijs, onderzoek, ondernemerschap en publieksactiviteiten. Naast masters en bachelors worden er kortdurende programma’s op verschillende niveaus ontwikkeld. Lodewijk Ascher is aangetrokken als aanjager van het CVD. In 2022 zullen de eerste programma’s aangeboden worden in het gebouw aan het Stationsplein.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14