Programmaverantwoording

Jeugd en onderwijs

In de Transformatienota 2020-2023 staan ombuigingsmaatregelen die financieel gekwantificeerd zijn. Nu we twee jaar met de maatregelen aan de slag zijn, blijkt het in de praktijk lastig om het financieel rendement per maatregel te duiden. Dat komt onder andere omdat financi ë le effecten niet apart zichtbaar zijn, maar leiden tot lagere kosten binnen het grotere budget Jeugd of Wmo. Bovendien spelen ook diverse andere factoren (reguliere volumegroei, Corona, wetwijzigingen) een rol. Bezuinigingen werken veelal in elkaar door / kennen samenhang. Ook zijn in het verleden bezuinigingen soms verwoord als het in de toekomst voorkomen van kosten. Bijvoorbeeld door bij de Toegang al bepaalde zaken af te vangen. Maar doordat hiervan geen registratie is (verwijzingen naar de algemene voorzieningen worden bijvoorbeeld niet vastgelegd), is dat niet meetbaar.
In de toekomst willen we aan de voorkant beter bepalen hoe we maatregelen meetbaar maken en welke indicatoren we daarvoor gebruiken. Daarnaast willen we gebruik maken van een nulmeting.

Jeugdigen zijn zwaar getroffen door de coronapandemie. Om goed zicht te krijgen op het welzijn van onze jeugdigen is de samenwerking tussen partners uit onderwijs en jeugd ge ï ntensiveerd. We zijn in staat gebleken snel zinvolle interventies mogelijk te maken. Onderwijs en welzijnspartners hebben elkaar leren kennen en maken meer gebruik van elkaars expertise. Deze samenwerking willen we continueren in 2022.

Ten gevolge van corona kampen meer jeugdigen met angst- en depressieve gevoelens. Voor deze groep is een verkorte route naar een klinisch psycholoog mogelijk gemaakt. De ondersteunings- co ö rdinator van de school kan, eventueel in overleg met schoolmaatschappelijk werk, een leerling doorverwijzen naar het CJG. Na een korte screening kan de leerling direct een afspraak maken met de klinisch psycholoog. We verwachten hiermee een verwijzing naar SGGZ te voorkomen. We zullen deze interventie goed monitoren om te bepalen of dit een effectieve preventieve maatregel is die structureel aangeboden zou moeten worden.

Steeds meer scholen geven aan dat ze te maken hebben met leerlingen met ernstige gedragsproblemen en dat ze behoefte hebben aan deskundige jeugdhulp. Vanuit de NPO-middelen hebben we nu op twee reguliere scholen (een voor primair en een voor voortgezet onderwijs) een OJA-medewerker ingezet. Vooraf hebben we met het onderwijs effectindicatoren bepaald, zodat we kunnen meten wat het resultaat van deze interventie is.

De Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar schoolverzuim. De Leerlingen in Zorg hebben we in beeld, maar het is lastig om goed zicht te houden op de schoolopbouw. Dat heeft te maken met de schotten tussen onderwijs en jeugdhulp in wet- en regelgeving en de privacywetgeving. OZO verbindzorg maakt een transparante en veilige communicatie mogelijk. De eerste ervaringen zijn positief. In 2022 willen we meer ouders en partners verleiden van dit platform gebruik te maken.    

In 2021 ontdekten we dat we als gemeente de doelgroep jongeren slecht bereiken. Zij kijken niet op onze website en volgens ons niet op sociale media. Het platform YOUNG055 is in 2021 opgericht om online activiteiten aan te bieden aan jongeren. Al snel nam de naamsbekendheid toe. We vermoeden dat dit platform een rol kan spelen in jongerenparticipatie en het preventief ondersteunen van jongeren op de verschillende leefgebieden. In 2022 willen we dit verder onderzoeken, we betrekken daarbij de jongerenraad en onze maatschappelijke partners.  

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14