Taakveld | Begroting | Rekening | Afwijking | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||
4.2 Onderwijshuisvesting | 22.417 | 6.796 | -15.621 | 20.648 | 7.524 | 13.124 | -1.769 | 728 | 2.497 | 4.2 Onderwijshuisvesting Toelichting 4.2 OnderwijshuisvestingLasten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S Onderhoud Gymzalen: We hebben in 2021 € 400.000 terugontvangen van Accres over niet uitgevoerd onderhoud (meerjarig onderhoudsplan 2020) en een voordeel op het onderhoud 2021 van € 140.000. Voordeel 540 I Rente en afschrijving: Als gevolg van het naar achteren schuiven van investeringsplannen en de extra afschrijvingen in 2020 besparen we op de rente en afschrijving in 2021. Voordeel 830 I Kosten tijdelijke huisvesting / 1e inrichting: Als gevolg van het naar achteren schuiven van uitvoering investeringsplannen besparen we op kosten in 2021. Voordeel 250 I Onroerend zaakbelasting: In 2021 hebben we lagere OZB aanslagen ontvangen. Voordeel 200 I Afwikkeling Imkersplaats: Extra kosten woonrijp maken voormalige onderwijslocatie in de Maten. Nadeel 180 I Overige voor- en nadelen in 2021 aan de lastenkant. Voordeel 127 I We realiseren in 2021 een voordeel op onderwijshuisvesting. Conform bestaand beleid stellen we voor om dit voordeel te storten in de reserve onderwijshuisvesting en hiermee de forse stijging van de bouwkosten met betrekking tot renovatie en vervangende nieuwbouw op te vangen. Daarnaast dient het bedrag gereserveerd te worden om de aanpassingen Ventilatie scholen en Transitievisie Warmte de komende jaren uit te kunnen voeren en de projecten die verder opgepakt worden voor de planperiode na 2024 te kunnen realiseren. Met betrekking tot het bestaande beleid om het saldo volledig te verrekenen met de reserve onderwijshuisvesting stellen we voor om het voordeel op de afwikkeling van de verkoop DHG in 2021 van € 500.000 niet te storten in de reserve onderwijshuisvesting en vrij te laten vallen in het gemeentelijk resultaat (dus storten in de algemene reserve) omdat in 2020 er een eenmalig verlies is verantwoord als gevolg van sluiting DHG en verkoop van onze onderwijsgebouwen DHG. Voordeel I Totaal lasten Voordeel 1.767 Baten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S Afwikkeling verkoop onderwijsgebouwen De Hoenderloo Groep: Op de uiteindelijke afwikkeling in 2021 van de verkoop schoolgebouwen de Hoenderloo Groep hebben we in 2021 per saldo een voordeel verantwoord. In 2020 is de afschrijving van de te verkopen onderwijshuisvesting op het terrein van DHG als nadeel in de jaarrekening verantwoord. We laten dit voordeel in 2021 vrijvallen in het rekeningresultaat en storten dit niet in de reserve onderwijshuisvesting. Dit omdat de lasten in 2020 ook ten laste van de algemene middelen zijn gekomen. Voordeel 500 I Extra huurbaten: We hebben in 2021 extra huurbaten ontvangen (COA / BSO / Kinderopvang en zwembad Kroonpad) Voordeel 330 I Overig voor- en nadelen in 2021 aan de batenkant. Nadeel 102 I Totaal baten Voordeel 728 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 12.969 | 5.205 | -7.764 | 8.812 | 3.079 | 5.733 | -4.157 | -2.126 | 2.031 | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzakenLasten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S Verbeteren motoriek jeugd Voordeel 138 I Op de gemeentelijke taak Leerlingenvervoer verantwoorden we op budget van € 2,5 miljoen euro een voordeel van € 425.000. Dit financiële voordeel is gevolg van minder vervoer door corona maatregelen in 2021. Voordeel 425 I We hebben dit jaar voor de subsidieregeling vroegtijdige school verlaters (VSV) € 183.000 minder kosten verantwoord dan beschikbaar subsidiebudget. Het restant subsidiebudget wordt doorgeschoven naar 2022. Hierdoor verantwoorden we een verschil aan de baten en de lastenkant in de jaarrekening (per saldo budgetneutraal). Voordeel 183 I We hebben dit jaar voor de subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleid € 2.090.000 minder kosten verantwoord dan beschikbaar subsidiebudget. Het restant subsidiebudget wordt doorgeschoven naar 2022. Hierdoor verantwoorden we een verschil aan de baten en de lastenkant in de jaarrekening (per saldo budgetneutraal). Voordeel 2.090 I Op het onderdeel onderwijsbeleid hebben we het beschikbare Corona budget voor noodopvang ouders met cruciaal beroep in 2021 niet uitgegeven. De niet bestede middelen worden toegevoegd aan de coronareserve zodat deze middelen in 2022 wel beschikbaar blijven. Voordeel 179 I In 2021 heeft de GGD minder toezichtcontroles voor kinderopvang kunnen uitvoeren als gevolg van de Coronamaatregelen. Daarom verantwoorden we € 293.000 lagere kosten dan geraamd in 2021. Voordeel 293 I Er is een voordeel op het budget Hoger Onderwijs van € 695.000. Via de reserve Hoger Onderwijs blijft het budget beschikbaar voor de nog te maken kosten in 2022. Met diverse partijen zijn jaaroverschrijdende verplichtingen/toezeggingen aangegaan/gedaan. Op taakveld 0.10 reserves is er een nadeel door de storting in de reserve. Voordeel 695 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Voordeel 152 I Totaal lasten Voordeel 4.155 Baten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S We hebben dit jaar voor de subsidieregeling vroegtijdige school verlaters (VSV) € 183.000 minder kosten verantwoord dan beschikbaar subsidiebudget. Het restant subsidiebudget wordt doorgeschoven naar 2022. Hierdoor verantwoorden we een verschil aan de baten en de lastenkant in de jaarrekening (per saldo budgetneutraal). Nadeel 183 I We hebben dit jaar voor de subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleid € 2.090.000 minder kosten verantwoord dan beschikbaar subsidiebudget. Het restant subsidiebudget wordt doorgeschoven naar 2022. Hierdoor verantwoorden we een verschil aan de baten en de lastenkant in de jaarrekening (per saldo budgetneutraal). Nadeel 2.090 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Voordeel 147 I Totaal baten Nadeel 2.126 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 6.962 | 1.538 | -5.424 | 7.377 | 2.161 | 5.216 | 415 | 623 | 208 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatieLasten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S We verantwoorden in 2021 een financieel verschil met betrekking tot de bedrijfsvoering van de zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe (binnen de gemeente Apeldoorn) van € 606.000 aan zowel de baten als de lastenkant (per saldo budget neutraal) Nadeel 606 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Voordeel 192 I Totaal lasten Nadeel 414 Baten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S We verantwoorden in 2021 een financieel verschil met betrekking tot de bedrijfsvoering van de zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe (binnen de gemeente Apeldoorn) van € 606.000 aan zowel de baten als de lastenkant (per saldo budget neutraal) Voordeel 606 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Voordeel 17 I Totaal baten Voordeel 623 | |
6.2 Wijkteams | 6.606 | 138 | -6.468 | 6.341 | 271 | 6.070 | -265 | 133 | 398 | 6.2 Wijkteams Toelichting 6.2 WijkteamsLasten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S In 2021 realiseren we een voordeel op de inhuur 1e lijns personeelskosten back-office jeugdhulp. We hebben de inhuur kunnen beperken binnen het personeelsbudget. Voordeel 238 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Voordeel 28 I Totaal lasten Voordeel 266 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 41.994 | -41.994 | 43.730 | 31 | 43.699 | 1.736 | 31 | -1.705 | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- Toelichting 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-Lasten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S In deze toelichting worden de volgende taakvelden samengevoegd: 6.82 Geëscaleerde zorg 18- € 455.000 Dit bedrag wordt hieronder toegelicht: Voordeel I Hogere kosten ZIN 2021 Nadeel 1.251 I Niet gerealiseerde ombuigingsmaatregel "Boete" Nadeel 1.000 I Vrijval kosten ZIN 2020 Voordeel 600 I Lagere kosten coronamaatregelen Voordeel 217 I Lagere kosten PGB Lagere kosten jeugdwetvervoer Voordeel 186 I Hieronder volgt de toelichting op de KPMG ombuigingsmaatregelen die onderdeel zijn van Transformatienota 2020-2023: Voordeel I Maatregel 1: Boeteclausule bij laat factureren (8% bij te laat factureren) Toelichting: Voordeel I Maatregel 2: Budgetplafond zorgaanbieders Toelichting: Ondanks dat de budgetplafonds strikt worden gehandhaafd, is het in toenemende mate noodzakelijk geweest om zorgverlening via het traject van individuele overschrijding toe te kennen. Een individuele overschrijding kan worden toegekend indien de passende jeugdhulpaanbieder met de cliënten in zorg het budgetplafond gaat bereiken. Er is voor ongeveer € 3,5 miljoen aan hogere budgetplafonds toegekend. Daar staat tegenover dat budgetten niet altijd volledig worden uitgenut omdat er geen zorg wordt geleverd. In totaal is een bedrag van € 4,1 miljoen niet gedeclareerd ten opzichte van de afgegeven plafonds. Per saldo is er daarmee € 0,6 miljoen minder uitgegeven dan begroot voor de producten waarop de budgetplafonds niet van toepassing zijn Op basis van deze financiële gegevens kan echter niet zonder meer worden gesteld dat de besparing (enkel) is gerealiseerd door de werking van de budgetplafonds. Onderstaande ontwikkelingen zijn mogelijk van invloed geweest en/of zijn relevant: Naar aanleiding van de motie “tegen het plafond” is door college besloten om de budgetplafonds SGGZ voor 2022 en 2023 tijdelijk buiten werking te stellen. Via een pilot in 2022-2023 wordt vervolgens gemonitord en geanalyseerd wat de uitwerking is van dit besluit. Voordeel I Maatregel 3: Afschalen van 20% indicaties individuele voorzieningen via CJG naar algemene voorzieningen & CJG4Kracht Toelichting: Het financiële effect van deze maatregel bestaat uit diverse componenten: 1. Lagere kosten directe hulpverlening 2. Voorkomen jeugdzorg door inzet andere voorzieningen 3. Voorkomen verzwaring van Jeugdzorg Daarnaast is de aanname dat de trajecten binnen CJG4Kracht korter zijn dan in maatwerkvoorzieningen. Daarnaast weten we dat uitstroom uit geïndiceerde zorg een punt van aandacht is. Resumerend is een bedrag van € 0,3 als besparing te onderbouwen. In werkelijkheid zal dit bedrag naar verwachting hoger zijn, gelet op andere effecten die meespelen en door onderzoek van AEF bevestigd worden. Gegevens ontbreken echter om dit te kwantificeren. Voordeel I Maatregel 4: Uitbreiden van POH Jeugdhulp bij huisartsen van 33% naar 50% Toelichting: De totale zorgkosten op basis van verwijzing huisarts dalen sinds 2019. De lagere kosten in 2020 tov 2019 zijn € 1.700.000 De lagere kosten in 2021 zijn tov 2020 € 1.020.000. In 2021 zijn in totaal 2 fte aan POHérs ingezet, de totale kosten hiervan zijn € 0,2 Miljoen inclusief overhead. De netto besparing in 2021 is € 0,8 miljoen, waarbij wordt opgemerkt dat het onduidelijk is wat de impact van Corona is geweest. De daling van kosten in 2020 zet zich ook voort in 2021 en daarmee komt het uiteindelijke netto effect op een daling van € 2,4 miljoen. Voordeel I Maatregel 5: Wlz indicaties in plaats van maatwerk jeugdhulp Toelichting: Er is inmiddels een aanvullende opdracht verleend aan een ander extern bureau om te kijken of er eventueel nog aanvullend potentieel aanwezig is. In de berekening is niet meegenomen welke besparing is gerealiseerd doordat bij de Toegang aanvragen direct zijn doorverwezen naar de Wlz. Hier is namelijk geen registratie van. Aannemelijk is dat de werkelijke besparing hierdoor hoger is. Voordeel I Maatregel 6: Regie op duurste zorgvragers Toelichting: Financiële effecten zijn hierbij niet te meten. Voordeel I Maatregel 7: Grip krijgen op toewijzingen GI’s en scherper volgen OTS Toelichting: 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Landelijk 36.440 35.200 35.100 35.550 36.320 36.840 In 2020 is in Apeldoorn een lichte daling te zien, terwijl de landelijke trend en de 100.000+ gemeenten een stijging lieten zien. Voordeel I Maatregel 8: OJA, onderwijs en jeugdhulp combineren Toelichting: OJA 2021 2020 Aantallen 46 25 Voordeel I Maatregel 9: Besparing PGB Toelichting: Voordeel I Betreft het verschil op taakveld 6.82 die op taakveld 6.72 wordt verantwoord. Nadeel 455 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Nadeel 34 I Totaal lasten Nadeel 1.737 | ||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 4.900 | -4.900 | 4.445 | 4.445 | -455 | 455 | 6.82 Geëscaleerde zorg 18- Toelichting 6.82 Geëscaleerde zorg 18-Lasten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S De toelichting op deze post staat bij taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- Voordeel 455 I Totaal lasten Voordeel 455 | ||||
7.1 Volksgezondheid | 4.464 | -4.464 | 4.411 | 4.411 | -53 | 53 | 7.1 Volksgezondheid Toelichting 7.1 Volksgezondheid | ||||
04200001 OHV Basisonderwijs | 6.766 | 538 | -6.228 | 6.145 | 901 | 5.244 | -621 | 363 | 984 | ||
04200002 OHV Voortgezet (Spec) Onderwijs | 3.234 | 2.500 | -734 | 2.877 | 2.501 | 376 | -357 | 1 | 358 | ||
04200003 OHV Voortgezet onderwijs | 2.651 | -2.651 | 2.747 | 2.747 | 96 | -96 | |||||
04200004 Schade en incidentele kosten | 462 | -462 | 353 | 1 | 352 | -109 | 1 | 110 | |||
04200005 1e inrichting, olp, meubilair | 64 | -64 | 35 | 35 | -29 | 29 | |||||
04200006 Kapitaallasten | 107 | -107 | 76 | 76 | -31 | 31 | |||||
04200007 Externe advisering | 152 | -152 | 332 | 332 | 180 | -180 | |||||
04200008 Verhuiskosten | 356 | -356 | 133 | 133 | -223 | 223 | |||||
04200009 Investeringsvolume Onderwijshuisvest | 380 | -380 | -380 | 380 | |||||||
04200010 Gymnastieklokalen | 2.764 | 88 | -2.676 | 2.199 | 323 | 1.876 | -565 | 235 | 800 | ||
04200011 OHV Vleugelscholen | 1.400 | 25 | -1.375 | 1.369 | 1.369 | -31 | -25 | 6 | |||
04200012 OHV overige accommodaties | 1.749 | 1.313 | -436 | 1.777 | 1.193 | 584 | 28 | -120 | -148 | ||
04200013 Specif. uitk. ventilatie in scholen | 2.332 | 2.332 | 2.605 | 2.605 | 273 | 273 | |||||
04300001 Onderhoud Carel | 11 | -11 | 12 | 4 | 8 | 1 | 4 | 3 | |||
04300002 Leerlingenvervoer | 2.553 | 30 | -2.523 | 2.104 | 7 | 2.097 | -449 | -23 | 426 | ||
04300003 Ontwikkeling lokaal onderwijsbeleid | 243 | -243 | 64 | 64 | -179 | 179 | |||||
04300004 Combinatiefunctionarissen | 885 | -885 | 806 | 806 | -79 | 79 | |||||
04300006 Onderwijsachterstandenbeleid | 3.792 | 3.623 | -169 | 1.698 | 1.531 | 167 | -2.094 | -2.092 | 2 | ||
04300007 Leerplicht | 7 | 129 | 122 | 16 | 134 | -118 | 9 | 5 | -4 | ||
04300008 RMC | 849 | 822 | -27 | 859 | 991 | -132 | 10 | 169 | 159 | ||
04300009 Schoolzwemmen | 68 | 24 | -44 | 80 | 18 | 62 | 12 | -6 | -18 | ||
04300010 Loonkosten taakveld 4.3 JZW | 1.519 | -1.519 | 1.519 | 1.519 | |||||||
04300011 Loonkosten taakveld 4.3 A&I | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
04300014 Loonkosten taakveld 4.3 RL | 77 | -77 | 77 | 77 | |||||||
04300015 Kinderopvang | 514 | -514 | 221 | 221 | -293 | 293 | |||||
04300016 Voorschoolse voorzieningen peuters | 383 | -383 | 304 | 304 | -79 | 79 | |||||
04300017 VSV-project | 520 | 520 | 337 | 337 | -183 | -183 | |||||
04300019 Pilot verb motoriek jeugd a (vakdoc) | 147 | -147 | 9 | 9 | -138 | 138 | |||||
04300021 Hoger onderwijs | 1.270 | -1.270 | 575 | 575 | -695 | 695 | |||||
04300023 Onderst. affaire kinderopvangtoeslag | 57 | 57 | 57 | 57 | |||||||
06100001 Loonkosten taakveld 6.1-5 JZW | 713 | -713 | 713 | 713 | |||||||
06100002 Ontmoeting jeugd | 2.562 | -2.562 | 2.562 | 2.562 | |||||||
06100003 Vrijwillig jeugd- en jongerenwerk | 64 | -64 | 41 | 41 | -23 | 23 | |||||
06100004 Real-X | -1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
06100007 coordinatie van zorg+verwijsindex | 73 | -73 | 41 | 41 | -32 | 32 | |||||
06100008 Begeleiding kwetsb jongeren/gezinnen | 117 | -117 | 33 | 33 | -84 | 84 | |||||
06100009 Outr hulpverl/opv dakloze jongere | 399 | -399 | 397 | 397 | -2 | 2 | |||||
06100010 Overig preventief jeugdbeleid | 181 | -181 | 223 | 17 | 206 | 42 | 17 | -25 | |||
06100028 Regionale werkgroep Jeugdzorg | 1.313 | 1.313 | 1.919 | 1.919 | 606 | 606 | |||||
06100039 Transformatieprojecten reg jeugdzorg | |||||||||||
06100052 Veilig thuis mldp kindermishandeling | 585 | -585 | 585 | 585 | |||||||
06100054 Loonkosten taakveld 6.1A&I | 63 | -63 | 63 | 63 | |||||||
06100056 RUPS / DUUP | 397 | 225 | -172 | 322 | 225 | 97 | -75 | 75 | |||
06100057 Mentaal welzijn Jeugd | 496 | -496 | 470 | 470 | -26 | 26 | |||||
06100060 Ozo verbindzorg jeugd | 8 | 8 | 8 | -8 | |||||||
06200002 Centrum voor Jeugd en Gezin | 4.341 | -4.341 | 4.194 | 114 | 4.080 | -147 | 114 | 261 | |||
06200014 Loonkosten taakveld 6.2-5 JZW | 909 | 138 | -771 | 909 | 157 | 752 | 19 | 19 | |||
06200024 Inhuurbudget 1e lijns programma 5 | 253 | -253 | 15 | 15 | -238 | 238 | |||||
06200025 Zorgregio Midden-IJssel Oost Veluwe | 493 | -493 | 566 | 566 | 73 | -73 | |||||
06200028 Schoolmaatschappelijk werk | 580 | -580 | 628 | 628 | 48 | -48 | |||||
06200029 Groepsaanbod jeugd | 30 | -30 | 29 | 29 | -1 | 1 | |||||
06720001 PGB jeugdzorg | 1.020 | -1.020 | 904 | 904 | -116 | 116 | |||||
06720002 Buro jeugdzorg spoed | 132 | -132 | 132 | 132 | |||||||
06720005 Regionale Jeugdzorg | 40.155 | -40.155 | 42.077 | 31 | 42.046 | 1.922 | 31 | -1.891 | |||
06720011 Jeugdwetvervoer | 687 | -687 | 617 | 617 | -70 | 70 | |||||
06820001 Buro Jeugdzorg jeugdreclassering | 4.900 | -4.900 | 4.445 | 4.445 | -455 | 455 | |||||
07100006 Jeugdgezondheidszorg | 4.281 | -4.281 | 4.301 | 4.301 | 20 | -20 | |||||
07100007 Loonkosten taakveld 7.1-5 JZW | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
07100008 Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst | 109 | -109 | 36 | 36 | -73 | 73 | |||||
8509 Inkomensoverdrachten onverdeeld | 340 | 340 | -340 | -340 | |||||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 286 | -286 | 207 | 207 | -79 | 79 | |||||
8450 Huren | 20 | 20 | 299 | -299 | 279 | 279 | |||||
8508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 178 | 178 | 577 | -577 | 399 | 399 | |||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 1.055 | -1.055 | 958 | 958 | -97 | 97 | |||||
4820 Afschrijvingen | 2.707 | -2.707 | 2.456 | 2.456 | -251 | 251 | |||||
4490 Verzekeringen | 447 | -447 | 447 | 447 | |||||||
4420 Belastingen | 2.268 | -2.268 | 2.057 | 2.057 | -211 | 211 | |||||
4455 Betaalde huren | 3 | -3 | 8 | 8 | 5 | -5 | |||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 14 | 14 | 14 | -14 | |||||||
4470 Onderhoud vastgoed | 88 | 88 | 88 | -88 | |||||||
4410 Nuts | 19 | 19 | 19 | -19 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
8400 Overige goederen en diensten | 25 | -25 | 25 | 25 | |||||||
4491 Schade aan eigendommen | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
4701 Overige verwervingskosten gronden | -111 | -111 | -111 | 111 | |||||||
4820 Afschrijvingen | 501 | -501 | 501 | 501 | |||||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 220 | -220 | 156 | 156 | -64 | 64 | |||||
8400 Overige goederen en diensten | 1 | -1 | 1 | 1 | |||||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 13 | -13 | -13 | 13 | |||||||
4600 Duurzame goederen | 130 | 130 | 130 | -130 | |||||||
8750 Verkoop panden | 2.500 | 2.500 | 2.500 | -2.500 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 38 | 38 | 38 | -38 | |||||||
4821 Afwaarderen wgs waardevermindering | 2.500 | -2.500 | 1.834 | 1.834 | -666 | 666 | |||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 215 | 215 | 215 | -215 | |||||||
4480 Adviezen | 3 | 3 | 3 | -3 | |||||||
4455 Betaalde huren | 47 | -47 | 124 | 124 | 77 | -77 | |||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 725 | -725 | 725 | 725 | |||||||
4820 Afschrijvingen | 1.879 | -1.879 | 1.879 | 1.879 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 3 | 3 | 3 | -3 | |||||||
4718 Verhardingen en water | 16 | 16 | 16 | -16 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 23 | -23 | 90 | 90 | 67 | -67 | |||||
8400 Overige goederen en diensten | 1 | -1 | 1 | 1 | |||||||
4471 Onderhoudskosten | 6 | -6 | -6 | 6 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 29 | 29 | 29 | -29 | |||||||
4470 Onderhoud vastgoed | 433 | -433 | 235 | 235 | -198 | 198 | |||||
4491 Schade aan eigendommen | -1 | -1 | -1 | 1 | |||||||
4600 Duurzame goederen | 64 | -64 | 35 | 35 | -29 | 29 | |||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 16 | -16 | 11 | 11 | -5 | 5 | |||||
4820 Afschrijvingen | 91 | -91 | 65 | 65 | -26 | 26 | |||||
4480 Adviezen | 178 | -178 | 11 | 11 | -167 | 167 | |||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 50 | 50 | 50 | -50 | |||||||
4718 Verhardingen en water | 33 | 33 | 33 | -33 | |||||||
4725 Openbare verlichting en brandkranen | 9 | 9 | 9 | -9 | |||||||
4716 Grondwerken | 123 | 123 | 123 | -123 | |||||||
4180 Salarissen en sociale lasten | 38 | 38 | 38 | -38 | |||||||
4140 Ingeleend personeel | 49 | 49 | 49 | -49 | |||||||
4182 Salarissen en sociale lasten | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
4402 Stelposten | -26 | 26 | 26 | -26 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 3 | 3 | 3 | -3 | |||||||
4714 Kabels en leidingen | 9 | 9 | 9 | -9 | |||||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 356 | -356 | 127 | 127 | -229 | 229 | |||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 6 | 6 | 6 | -6 | |||||||
4402 Stelposten | 380 | -380 | -380 | 380 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 52 | -52 | -52 | 52 | |||||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 1.387 | -1.387 | 847 | 847 | -540 | 540 | |||||
8508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 88 | 88 | 323 | -323 | 235 | 235 | |||||
4820 Afschrijvingen | 593 | -593 | 588 | 588 | -5 | 5 | |||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 200 | -200 | 199 | 199 | -1 | 1 | |||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 32 | 32 | 32 | -32 | |||||||
4455 Betaalde huren | 532 | -532 | 533 | 533 | 1 | -1 | |||||
4455 Betaalde huren | 18 | -18 | 47 | 47 | 29 | -29 | |||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 418 | -418 | 418 | 418 | |||||||
4820 Afschrijvingen | 726 | -726 | 726 | 726 | |||||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 238 | -238 | 169 | 169 | -69 | 69 | |||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 9 | 9 | 9 | -9 | |||||||
8508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 25 | 25 | -25 | -25 | |||||||
8508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 6 | 6 | 28 | -28 | 22 | 22 | |||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 42 | -42 | 36 | 36 | -6 | 6 | |||||
4470 Onderhoud vastgoed | 364 | -364 | 247 | 247 | -117 | 117 | |||||
8450 Huren | 155 | 155 | -155 | -155 | |||||||
4820 Afschrijvingen | 107 | -107 | 107 | 107 | |||||||
8750 Verkoop panden | 1.152 | 1.152 | 1.152 | -1.152 | |||||||
4420 Belastingen | 12 | 12 | 12 | -12 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 67 | 67 | 67 | -67 | |||||||
4410 Nuts | 70 | -70 | 52 | 52 | -18 | 18 | |||||
4480 Adviezen | 17 | 17 | 17 | -17 | |||||||
4422 Waterschapslasten | -1 | -1 | -1 | 1 | |||||||
4455 Betaalde huren | 14 | -14 | -14 | 14 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
4821 Afwaarderen wgs waardevermindering | 1.152 | -1.152 | 1.233 | 1.233 | 81 | -81 | |||||
8400 Overige goederen en diensten | 13 | -13 | 13 | 13 | |||||||
8501 Inkomensoverdrachten Rijk | 2.332 | 2.332 | 2.605 | -2.605 | 273 | 273 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 2.332 | -2.332 | 2.605 | 2.605 | 273 | -273 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 11 | -11 | 12 | 12 | 1 | -1 | |||||
8400 Overige goederen en diensten | 4 | -4 | 4 | 4 | |||||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 2.548 | -2.548 | 1.921 | 1.921 | -627 | 627 | |||||
8508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 30 | 30 | -30 | -30 | |||||||
8330 Eigen bijdragen en verhaal sociale uitkeringen in natura | 7 | -7 | 7 | 7 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 183 | 183 | 183 | -183 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 5 | -5 | -5 | 5 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 48 | -48 | -48 | 48 | |||||||
4360 Subsidies | 195 | -195 | 64 | 64 | -131 | 131 | |||||
4360 Subsidies | 321 | -321 | 242 | 242 | -79 | 79 | |||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 564 | -564 | 564 | 564 | |||||||
8501 Inkomensoverdrachten Rijk | 3.623 | 3.623 | 1.405 | -1.405 | -2.218 | -2.218 | |||||
4360 Subsidies | 3.792 | -3.792 | 1.697 | 1.697 | -2.095 | 2.095 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
8400 Overige goederen en diensten | 126 | -126 | 126 | 126 | |||||||
4480 Adviezen | 16 | 16 | 16 | -16 | |||||||
8502 Inkomensoverdrachten Gemeenten | 129 | 129 | 134 | -134 | 5 | 5 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 7 | -7 | -7 | 7 | |||||||
4506 Inkomensoverdrachten overige overheden | 443 | -443 | -443 | 443 | |||||||
8501 Inkomensoverdrachten Rijk | 822 | 822 | 991 | -991 | 169 | 169 | |||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
4360 Subsidies | 406 | -406 | 443 | 443 | 37 | -37 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 415 | 415 | 415 | -415 | |||||||
8400 Overige goederen en diensten | 24 | 24 | 18 | -18 | -6 | -6 | |||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 45 | -45 | 45 | 45 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 23 | -23 | 35 | 35 | 12 | -12 | |||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 1.519 | -1.519 | 1.519 | 1.519 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 77 | -77 | 77 | 77 | |||||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 221 | 221 | 221 | -221 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 514 | -514 | -514 | 514 | |||||||
4360 Subsidies | 273 | -273 | 243 | 243 | -30 | 30 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 47 | 47 | 47 | -47 | |||||||
4320 Sociale uitkeringen in geld | 110 | -110 | -110 | 110 | |||||||
4404 Kennis en ontwikkeling | 14 | 14 | 14 | -14 | |||||||
4360 Subsidies | 520 | -520 | 64 | 64 | -456 | 456 | |||||
8501 Inkomensoverdrachten Rijk | 520 | 520 | 337 | -337 | -183 | -183 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 240 | 240 | 240 | -240 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 33 | 33 | 33 | -33 | |||||||
4360 Subsidies | 147 | -147 | -147 | 147 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 2 | 2 | 2 | -2 | |||||||
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 38 | 38 | 38 | -38 | |||||||
4480 Adviezen | 45 | 45 | 45 | -45 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 1.270 | -1.270 | 93 | 93 | -1.177 | 1.177 | |||||
4182 Salarissen en sociale lasten | 21 | 21 | 21 | -21 | |||||||
4360 Subsidies | 345 | 345 | 345 | -345 | |||||||
4180 Salarissen en sociale lasten | 33 | 33 | 33 | -33 | |||||||
8501 Inkomensoverdrachten Rijk | 57 | 57 | 57 | -57 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 57 | -57 | 57 | 57 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 713 | -713 | 713 | 713 | |||||||
4360 Subsidies | 2.562 | -2.562 | 2.562 | 2.562 | |||||||
4360 Subsidies | 64 | -64 | 41 | 41 | -23 | 23 | |||||
4360 Subsidies | -1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
4360 Subsidies | 73 | -73 | -73 | 73 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 41 | 41 | 41 | -41 | |||||||
4360 Subsidies | 117 | -117 | 5 | 5 | -112 | 112 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 28 | 28 | 28 | -28 | |||||||
4360 Subsidies | 399 | -399 | 397 | 397 | -2 | 2 | |||||
4360 Subsidies | 169 | -169 | 118 | 118 | -51 | 51 | |||||
4400 Overige goederen en diensten | 1 | -1 | 94 | 94 | 93 | -93 | |||||
4950 Toegekende reële en bespaarde rente | 1 | -1 | 1 | 1 | |||||||
4820 Afschrijvingen | 10 | -10 | 10 | 10 | |||||||
8508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen | 17 | -17 | 17 | 17 | |||||||
8502 Inkomensoverdrachten Gemeenten | 1.313 | 1.313 | 1.567 | -1.567 | 254 | 254 | |||||
8400 Overige goederen en diensten | 352 | -352 | 352 | 352 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 665 | 665 | 665 | -665 | |||||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 1.313 | -1.313 | -1.313 | 1.313 | |||||||
4140 Ingeleend personeel | 79 | 79 | 79 | -79 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 1.174 | 1.174 | 1.174 | -1.174 | |||||||
4480 Adviezen | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | -54 | -54 | -54 | 54 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 54 | 54 | 54 | -54 | |||||||
4360 Subsidies | 585 | -585 | 585 | 585 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 63 | -63 | 63 | 63 | |||||||
4480 Adviezen | 6 | 6 | 6 | -6 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 397 | -397 | 261 | 261 | -136 | 136 | |||||
8501 Inkomensoverdrachten Rijk | 156 | 156 | 156 | -156 | |||||||
8502 Inkomensoverdrachten Gemeenten | 69 | 69 | 69 | -69 | |||||||
4502 Inkomensoverdrachten Gemeenten | 55 | 55 | 55 | -55 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 496 | -496 | 58 | 58 | -438 | 438 | |||||
4360 Subsidies | 410 | 410 | 410 | -410 | |||||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 2 | 2 | 2 | -2 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
4360 Subsidies | 4.341 | -4.341 | 4.187 | 4.187 | -154 | 154 | |||||
8400 Overige goederen en diensten | 114 | -114 | 114 | 114 | |||||||
4410 Nuts | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 909 | -909 | 909 | 909 | |||||||
8502 Inkomensoverdrachten Gemeenten | 138 | 138 | 157 | -157 | 19 | 19 | |||||
4140 Ingeleend personeel | 253 | -253 | -253 | 253 | |||||||
4180 Salarissen en sociale lasten | 15 | 15 | 15 | -15 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 493 | -493 | -493 | 493 | |||||||
4502 Inkomensoverdrachten Gemeenten | 566 | 566 | 566 | -566 | |||||||
4360 Subsidies | 580 | -580 | 628 | 628 | 48 | -48 | |||||
4360 Subsidies | 30 | -30 | 29 | 29 | -1 | 1 | |||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 1.020 | -1.020 | 904 | 904 | -116 | 116 | |||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 132 | -132 | 132 | 132 | |||||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 44.855 | -44.855 | 42.035 | 42.035 | -2.820 | 2.820 | |||||
4402 Stelposten | -4.700 | 4.700 | 4.700 | -4.700 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 15 | 15 | 15 | -15 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 2 | 2 | 2 | -2 | |||||||
4360 Subsidies | 25 | 25 | 25 | -25 | |||||||
8400 Overige goederen en diensten | -68 | 68 | -68 | -68 | |||||||
8330 Eigen bijdragen en verhaal sociale uitkeringen in natura | 99 | -99 | 99 | 99 | |||||||
4799 Niet verrekenbare BTW | 50 | 50 | 50 | -50 | |||||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 687 | -687 | 567 | 567 | -120 | 120 | |||||
4330 Sociale uitkeringen in natura | 4.900 | -4.900 | 4.445 | 4.445 | -455 | 455 | |||||
4360 Subsidies | 4.281 | -4.281 | 4.301 | 4.301 | 20 | -20 | |||||
4100 Salarissen en sociale lasten | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
4400 Overige goederen en diensten | 109 | -109 | 36 | 36 | -73 | 73 | |||||
Saldo | 100.312 | 13.677 | -86.635 | 95.764 | 13.066 | 82.698 | -4.548 | -611 | 3.937 | ||
0.10 Mutaties reserves 0.10 Mutaties reserves | 3.500 | 2.269 | -1.231 | 7.639 | 3.317 | 4.322 | 4.139 | 1.048 | -3.091 | 0.10 Mutaties reserves Toelichting 0.10 Mutaties reservesLasten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S De raad heeft € 2 miljoen beschikbaar heeft gesteld voor hoger onderwijs. Dit bedrag is vanuit de AR gestort in de reserve hoger onderwijs. Aanvullend heeft de raad vanuit deze reserve € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie van het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD). Dit bedrag is in 2019 aan de reserve hoger onderwijs onttrokken en als overlopende post overgeheveld naar de jaren 2020 en 2021. De voorbereiding voor de komst van het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering is ver gevorderd en in 2022 gaat dat tot resultaat leiden. Aan de batenkant is € 575.000 verantwoord en aan de lastenkant € 1.270.000 (per saldo € 695.000) Nadeel 1.270 I We realiseren in 2021 een voordeel op onderwijshuisvesting. Conform bestaand beleid stellen we voor om dit voordeel te storten in de reserve onderwijshuisvesting en hiermee de forse stijging van de bouwkosten met betrekking tot renovatie en vervangende nieuwbouw op te vangen. Daarnaast dient het bedrag gereserveerd te worden om de aanpassingen Ventilatie scholen en Transitievisie Warmte de komende jaren uit te kunnen voeren en de projecten die verder opgepakt worden voor de planperiode na 2024 te kunnen realiseren. Met betrekking tot het bestaande beleid om het saldo volledig te verrekenen met de reserve onderwijshuisvesting stellen we voor om het voordeel op de afwikkeling van de verkoop DHG in 2021 van € 500.000 niet te storten in de reserve onderwijshuisvesting en vrij te laten vallen in het gemeentelijk resultaat (dus storten in de algemene reserve) omdat in 2020 er een eenmalig verlies is verantwoord als gevolg van sluiting DHG en verkoop van onze onderwijsgebouwen DHG. Nadeel 2.519 I Mutatie betreft Reseve overlopende projecten onderdeel leerlingenvervoer Voordeel 350 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Nadeel 1 I Totaal lasten Nadeel 4.140 Baten bedragen x € 1.000,- Toelichting Bedrag I/S In de begroting 2021 is rekening gebouden met een negatieve onttrekking uit de reserve onderwijshuisvesting (dus een sortting). Deze storting wordt bij de lastenkant toegelicht. Voordeel 499 I De mutatie reserve Hoger onderwijs aan de batenkant van € 575.000 wordt aan de lastenkant toegelicht Voordeel 575 I Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 Nadeel 27 I Totaal baten Voordeel 1.047 | |
00990017 Reserve onderwijshuisvesting prg 5 | -499 | -499 | 2.519 | 2.519 | 2.519 | 499 | -2.020 | ||||
00990056 Rop p5 | 2.432 | 2.432 | 350 | 2.432 | -2.082 | 350 | -350 | ||||
00990077 Reserve hoger onderwijs prg 5 | 3.500 | -3.500 | 4.770 | 575 | 4.195 | 1.270 | 575 | -695 | |||
00990083 Reserve Corona p5 | 336 | 336 | 310 | -310 | -26 | -26 | |||||
Mutaties reserves | -499 | -499 | 2.519 | 2.519 | 2.519 | 499 | -2.020 | ||||
Mutaties reserves | 2.432 | 2.432 | 350 | 2.432 | -2.082 | 350 | -350 | ||||
Mutaties reserves | 3.500 | -3.500 | 4.770 | 575 | 4.195 | 1.270 | 575 | -695 | |||
Mutaties reserves | 336 | 336 | 310 | -310 | -26 | -26 | |||||
8800 Mutaties reserves | -499 | -499 | 499 | 499 | |||||||
4800 Mutaties reserves | 2.519 | 2.519 | 2.519 | -2.519 | |||||||
8800 Mutaties reserves | 2.432 | 2.432 | 2.432 | -2.432 | |||||||
4800 Mutaties reserves | 350 | 350 | 350 | -350 | |||||||
4800 Mutaties reserves | 3.500 | -3.500 | 4.770 | 4.770 | 1.270 | -1.270 | |||||
8800 Mutaties reserves | 575 | -575 | 575 | 575 | |||||||
8800 Mutaties reserves | 336 | 336 | 310 | -310 | -26 | -26 | |||||
Totaal | 103.812 | 15.946 | -87.866 | 103.403 | 16.383 | 87.020 | -409 | 437 | 846 | ||
Totaal | 3.500 | 2.269 | -1.231 | 7.639 | 3.317 | 4.322 | 4.139 | 1.048 | -3.091 | ||
Totaal | 22.417 | 6.796 | -15.621 | 20.648 | 7.524 | 13.124 | -1.769 | 728 | 2.497 | ||
Totaal | 12.969 | 5.205 | -7.764 | 8.812 | 3.079 | 5.733 | -4.157 | -2.126 | 2.031 | ||
Totaal | 6.962 | 1.538 | -5.424 | 7.377 | 2.161 | 5.216 | 415 | 623 | 208 | ||
Totaal | 6.606 | 138 | -6.468 | 6.341 | 271 | 6.070 | -265 | 133 | 398 | ||
Totaal | 41.994 | -41.994 | 43.730 | 31 | 43.699 | 1.736 | 31 | -1.705 | |||
Totaal | 4.900 | -4.900 | 4.445 | 4.445 | -455 | 455 | |||||
Totaal | 4.464 | -4.464 | 4.411 | 4.411 | -53 | 53 | |||||
Totaal | -499 | -499 | 2.519 | 2.519 | 2.519 | 499 | -2.020 | ||||
Totaal | 2.432 | 2.432 | 350 | 2.432 | -2.082 | 350 | -350 | ||||
Totaal | 3.500 | -3.500 | 4.770 | 575 | 4.195 | 1.270 | 575 | -695 | |||
Totaal | 336 | 336 | 310 | -310 | -26 | -26 | |||||
Totaal | 6.766 | 538 | -6.228 | 6.145 | 901 | 5.244 | -621 | 363 | 984 | ||
Totaal | 3.234 | 2.500 | -734 | 2.877 | 2.501 | 376 | -357 | 1 | 358 | ||
Totaal | 2.651 | -2.651 | 2.747 | 2.747 | 96 | -96 | |||||
Totaal | 462 | -462 | 353 | 1 | 352 | -109 | 1 | 110 | |||
Totaal | 64 | -64 | 35 | 35 | -29 | 29 | |||||
Totaal | 107 | -107 | 76 | 76 | -31 | 31 | |||||
Totaal | 152 | -152 | 332 | 332 | 180 | -180 | |||||
Totaal | 356 | -356 | 133 | 133 | -223 | 223 | |||||
Totaal | 380 | -380 | -380 | 380 | |||||||
Totaal | 2.764 | 88 | -2.676 | 2.199 | 323 | 1.876 | -565 | 235 | 800 | ||
Totaal | 1.400 | 25 | -1.375 | 1.369 | 1.369 | -31 | -25 | 6 | |||
Totaal | 1.749 | 1.313 | -436 | 1.777 | 1.193 | 584 | 28 | -120 | -148 | ||
Totaal | 2.332 | 2.332 | 2.605 | 2.605 | 273 | 273 | |||||
Totaal | 11 | -11 | 12 | 4 | 8 | 1 | 4 | 3 | |||
Totaal | 2.553 | 30 | -2.523 | 2.104 | 7 | 2.097 | -449 | -23 | 426 | ||
Totaal | 243 | -243 | 64 | 64 | -179 | 179 | |||||
Totaal | 885 | -885 | 806 | 806 | -79 | 79 | |||||
Totaal | 3.792 | 3.623 | -169 | 1.698 | 1.531 | 167 | -2.094 | -2.092 | 2 | ||
Totaal | 7 | 129 | 122 | 16 | 134 | -118 | 9 | 5 | -4 | ||
Totaal | 849 | 822 | -27 | 859 | 991 | -132 | 10 | 169 | 159 | ||
Totaal | 68 | 24 | -44 | 80 | 18 | 62 | 12 | -6 | -18 | ||
Totaal | 1.519 | -1.519 | 1.519 | 1.519 | |||||||
Totaal | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
Totaal | 77 | -77 | 77 | 77 | |||||||
Totaal | 514 | -514 | 221 | 221 | -293 | 293 | |||||
Totaal | 383 | -383 | 304 | 304 | -79 | 79 | |||||
Totaal | 520 | 520 | 337 | 337 | -183 | -183 | |||||
Totaal | 147 | -147 | 9 | 9 | -138 | 138 | |||||
Totaal | 1.270 | -1.270 | 575 | 575 | -695 | 695 | |||||
Totaal | 57 | 57 | 57 | 57 | |||||||
Totaal | 713 | -713 | 713 | 713 | |||||||
Totaal | 2.562 | -2.562 | 2.562 | 2.562 | |||||||
Totaal | 64 | -64 | 41 | 41 | -23 | 23 | |||||
Totaal | -1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | 73 | -73 | 41 | 41 | -32 | 32 | |||||
Totaal | 117 | -117 | 33 | 33 | -84 | 84 | |||||
Totaal | 399 | -399 | 397 | 397 | -2 | 2 | |||||
Totaal | 181 | -181 | 223 | 17 | 206 | 42 | 17 | -25 | |||
Totaal | 1.313 | 1.313 | 1.919 | 1.919 | 606 | 606 | |||||
Totaal | |||||||||||
Totaal | 585 | -585 | 585 | 585 | |||||||
Totaal | 63 | -63 | 63 | 63 | |||||||
Totaal | 397 | 225 | -172 | 322 | 225 | 97 | -75 | 75 | |||
Totaal | 496 | -496 | 470 | 470 | -26 | 26 | |||||
Totaal | 8 | 8 | 8 | -8 | |||||||
Totaal | 4.341 | -4.341 | 4.194 | 114 | 4.080 | -147 | 114 | 261 | |||
Totaal | 909 | 138 | -771 | 909 | 157 | 752 | 19 | 19 | |||
Totaal | 253 | -253 | 15 | 15 | -238 | 238 | |||||
Totaal | 493 | -493 | 566 | 566 | 73 | -73 | |||||
Totaal | 580 | -580 | 628 | 628 | 48 | -48 | |||||
Totaal | 30 | -30 | 29 | 29 | -1 | 1 | |||||
Totaal | 1.020 | -1.020 | 904 | 904 | -116 | 116 | |||||
Totaal | 132 | -132 | 132 | 132 | |||||||
Totaal | 40.155 | -40.155 | 42.077 | 31 | 42.046 | 1.922 | 31 | -1.891 | |||
Totaal | 687 | -687 | 617 | 617 | -70 | 70 | |||||
Totaal | 4.900 | -4.900 | 4.445 | 4.445 | -455 | 455 | |||||
Totaal | 4.281 | -4.281 | 4.301 | 4.301 | 20 | -20 | |||||
Totaal | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
Totaal | 109 | -109 | 36 | 36 | -73 | 73 | |||||
Totaal | -499 | -499 | 499 | 499 | |||||||
Totaal | 2.519 | 2.519 | 2.519 | -2.519 | |||||||
Totaal | 2.432 | 2.432 | 2.432 | -2.432 | |||||||
Totaal | 350 | 350 | 350 | -350 | |||||||
Totaal | 3.500 | -3.500 | 4.770 | 4.770 | 1.270 | -1.270 | |||||
Totaal | 575 | -575 | 575 | 575 | |||||||
Totaal | 336 | 336 | 310 | -310 | -26 | -26 | |||||
Totaal | 340 | 340 | -340 | -340 | |||||||
Totaal | 286 | -286 | 207 | 207 | -79 | 79 | |||||
Totaal | 20 | 20 | 299 | -299 | 279 | 279 | |||||
Totaal | 178 | 178 | 577 | -577 | 399 | 399 | |||||
Totaal | 1.055 | -1.055 | 958 | 958 | -97 | 97 | |||||
Totaal | 2.707 | -2.707 | 2.456 | 2.456 | -251 | 251 | |||||
Totaal | 447 | -447 | 447 | 447 | |||||||
Totaal | 2.268 | -2.268 | 2.057 | 2.057 | -211 | 211 | |||||
Totaal | 3 | -3 | 8 | 8 | 5 | -5 | |||||
Totaal | 14 | 14 | 14 | -14 | |||||||
Totaal | 88 | 88 | 88 | -88 | |||||||
Totaal | 19 | 19 | 19 | -19 | |||||||
Totaal | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | 25 | -25 | 25 | 25 | |||||||
Totaal | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | -111 | -111 | -111 | 111 | |||||||
Totaal | 501 | -501 | 501 | 501 | |||||||
Totaal | 220 | -220 | 156 | 156 | -64 | 64 | |||||
Totaal | 1 | -1 | 1 | 1 | |||||||
Totaal | 13 | -13 | -13 | 13 | |||||||
Totaal | 130 | 130 | 130 | -130 | |||||||
Totaal | 2.500 | 2.500 | 2.500 | -2.500 | |||||||
Totaal | 38 | 38 | 38 | -38 | |||||||
Totaal | 2.500 | -2.500 | 1.834 | 1.834 | -666 | 666 | |||||
Totaal | 215 | 215 | 215 | -215 | |||||||
Totaal | 3 | 3 | 3 | -3 | |||||||
Totaal | 47 | -47 | 124 | 124 | 77 | -77 | |||||
Totaal | 725 | -725 | 725 | 725 | |||||||
Totaal | 1.879 | -1.879 | 1.879 | 1.879 | |||||||
Totaal | 3 | 3 | 3 | -3 | |||||||
Totaal | 16 | 16 | 16 | -16 | |||||||
Totaal | 23 | -23 | 90 | 90 | 67 | -67 | |||||
Totaal | 1 | -1 | 1 | 1 | |||||||
Totaal | 6 | -6 | -6 | 6 | |||||||
Totaal | 29 | 29 | 29 | -29 | |||||||
Totaal | 433 | -433 | 235 | 235 | -198 | 198 | |||||
Totaal | -1 | -1 | -1 | 1 | |||||||
Totaal | 64 | -64 | 35 | 35 | -29 | 29 | |||||
Totaal | 16 | -16 | 11 | 11 | -5 | 5 | |||||
Totaal | 91 | -91 | 65 | 65 | -26 | 26 | |||||
Totaal | 178 | -178 | 11 | 11 | -167 | 167 | |||||
Totaal | 50 | 50 | 50 | -50 | |||||||
Totaal | 33 | 33 | 33 | -33 | |||||||
Totaal | 9 | 9 | 9 | -9 | |||||||
Totaal | 123 | 123 | 123 | -123 | |||||||
Totaal | 38 | 38 | 38 | -38 | |||||||
Totaal | 49 | 49 | 49 | -49 | |||||||
Totaal | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
Totaal | -26 | 26 | 26 | -26 | |||||||
Totaal | 3 | 3 | 3 | -3 | |||||||
Totaal | 9 | 9 | 9 | -9 | |||||||
Totaal | 356 | -356 | 127 | 127 | -229 | 229 | |||||
Totaal | 6 | 6 | 6 | -6 | |||||||
Totaal | 380 | -380 | -380 | 380 | |||||||
Totaal | 52 | -52 | -52 | 52 | |||||||
Totaal | 1.387 | -1.387 | 847 | 847 | -540 | 540 | |||||
Totaal | 88 | 88 | 323 | -323 | 235 | 235 | |||||
Totaal | 593 | -593 | 588 | 588 | -5 | 5 | |||||
Totaal | 200 | -200 | 199 | 199 | -1 | 1 | |||||
Totaal | 32 | 32 | 32 | -32 | |||||||
Totaal | 532 | -532 | 533 | 533 | 1 | -1 | |||||
Totaal | 18 | -18 | 47 | 47 | 29 | -29 | |||||
Totaal | 418 | -418 | 418 | 418 | |||||||
Totaal | 726 | -726 | 726 | 726 | |||||||
Totaal | 238 | -238 | 169 | 169 | -69 | 69 | |||||
Totaal | 9 | 9 | 9 | -9 | |||||||
Totaal | 25 | 25 | -25 | -25 | |||||||
Totaal | 6 | 6 | 28 | -28 | 22 | 22 | |||||
Totaal | 42 | -42 | 36 | 36 | -6 | 6 | |||||
Totaal | 364 | -364 | 247 | 247 | -117 | 117 | |||||
Totaal | 155 | 155 | -155 | -155 | |||||||
Totaal | 107 | -107 | 107 | 107 | |||||||
Totaal | 1.152 | 1.152 | 1.152 | -1.152 | |||||||
Totaal | 12 | 12 | 12 | -12 | |||||||
Totaal | 67 | 67 | 67 | -67 | |||||||
Totaal | 70 | -70 | 52 | 52 | -18 | 18 | |||||
Totaal | 17 | 17 | 17 | -17 | |||||||
Totaal | -1 | -1 | -1 | 1 | |||||||
Totaal | 14 | -14 | -14 | 14 | |||||||
Totaal | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
Totaal | 1.152 | -1.152 | 1.233 | 1.233 | 81 | -81 | |||||
Totaal | 13 | -13 | 13 | 13 | |||||||
Totaal | 2.332 | 2.332 | 2.605 | -2.605 | 273 | 273 | |||||
Totaal | 2.332 | -2.332 | 2.605 | 2.605 | 273 | -273 | |||||
Totaal | 11 | -11 | 12 | 12 | 1 | -1 | |||||
Totaal | 4 | -4 | 4 | 4 | |||||||
Totaal | 2.548 | -2.548 | 1.921 | 1.921 | -627 | 627 | |||||
Totaal | 30 | 30 | -30 | -30 | |||||||
Totaal | 7 | -7 | 7 | 7 | |||||||
Totaal | 183 | 183 | 183 | -183 | |||||||
Totaal | 5 | -5 | -5 | 5 | |||||||
Totaal | 48 | -48 | -48 | 48 | |||||||
Totaal | 195 | -195 | 64 | 64 | -131 | 131 | |||||
Totaal | 321 | -321 | 242 | 242 | -79 | 79 | |||||
Totaal | 564 | -564 | 564 | 564 | |||||||
Totaal | 3.623 | 3.623 | 1.405 | -1.405 | -2.218 | -2.218 | |||||
Totaal | 3.792 | -3.792 | 1.697 | 1.697 | -2.095 | 2.095 | |||||
Totaal | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | 126 | -126 | 126 | 126 | |||||||
Totaal | 16 | 16 | 16 | -16 | |||||||
Totaal | 129 | 129 | 134 | -134 | 5 | 5 | |||||
Totaal | 7 | -7 | -7 | 7 | |||||||
Totaal | 443 | -443 | -443 | 443 | |||||||
Totaal | 822 | 822 | 991 | -991 | 169 | 169 | |||||
Totaal | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | 406 | -406 | 443 | 443 | 37 | -37 | |||||
Totaal | 415 | 415 | 415 | -415 | |||||||
Totaal | 24 | 24 | 18 | -18 | -6 | -6 | |||||
Totaal | 45 | -45 | 45 | 45 | |||||||
Totaal | 23 | -23 | 35 | 35 | 12 | -12 | |||||
Totaal | 1.519 | -1.519 | 1.519 | 1.519 | |||||||
Totaal | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
Totaal | 77 | -77 | 77 | 77 | |||||||
Totaal | 221 | 221 | 221 | -221 | |||||||
Totaal | 514 | -514 | -514 | 514 | |||||||
Totaal | 273 | -273 | 243 | 243 | -30 | 30 | |||||
Totaal | 47 | 47 | 47 | -47 | |||||||
Totaal | 110 | -110 | -110 | 110 | |||||||
Totaal | 14 | 14 | 14 | -14 | |||||||
Totaal | 520 | -520 | 64 | 64 | -456 | 456 | |||||
Totaal | 520 | 520 | 337 | -337 | -183 | -183 | |||||
Totaal | 240 | 240 | 240 | -240 | |||||||
Totaal | 33 | 33 | 33 | -33 | |||||||
Totaal | 147 | -147 | -147 | 147 | |||||||
Totaal | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
Totaal | 2 | 2 | 2 | -2 | |||||||
Totaal | 38 | 38 | 38 | -38 | |||||||
Totaal | 45 | 45 | 45 | -45 | |||||||
Totaal | 1.270 | -1.270 | 93 | 93 | -1.177 | 1.177 | |||||
Totaal | 21 | 21 | 21 | -21 | |||||||
Totaal | 345 | 345 | 345 | -345 | |||||||
Totaal | 33 | 33 | 33 | -33 | |||||||
Totaal | 57 | 57 | 57 | -57 | |||||||
Totaal | 57 | -57 | 57 | 57 | |||||||
Totaal | 713 | -713 | 713 | 713 | |||||||
Totaal | 2.562 | -2.562 | 2.562 | 2.562 | |||||||
Totaal | 64 | -64 | 41 | 41 | -23 | 23 | |||||
Totaal | -1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | 73 | -73 | -73 | 73 | |||||||
Totaal | 41 | 41 | 41 | -41 | |||||||
Totaal | 117 | -117 | 5 | 5 | -112 | 112 | |||||
Totaal | 28 | 28 | 28 | -28 | |||||||
Totaal | 399 | -399 | 397 | 397 | -2 | 2 | |||||
Totaal | 169 | -169 | 118 | 118 | -51 | 51 | |||||
Totaal | 1 | -1 | 94 | 94 | 93 | -93 | |||||
Totaal | 1 | -1 | 1 | 1 | |||||||
Totaal | 10 | -10 | 10 | 10 | |||||||
Totaal | 17 | -17 | 17 | 17 | |||||||
Totaal | 1.313 | 1.313 | 1.567 | -1.567 | 254 | 254 | |||||
Totaal | 352 | -352 | 352 | 352 | |||||||
Totaal | 665 | 665 | 665 | -665 | |||||||
Totaal | 1.313 | -1.313 | -1.313 | 1.313 | |||||||
Totaal | 79 | 79 | 79 | -79 | |||||||
Totaal | 1.174 | 1.174 | 1.174 | -1.174 | |||||||
Totaal | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | -54 | -54 | -54 | 54 | |||||||
Totaal | 54 | 54 | 54 | -54 | |||||||
Totaal | 585 | -585 | 585 | 585 | |||||||
Totaal | 63 | -63 | 63 | 63 | |||||||
Totaal | 6 | 6 | 6 | -6 | |||||||
Totaal | 397 | -397 | 261 | 261 | -136 | 136 | |||||
Totaal | 156 | 156 | 156 | -156 | |||||||
Totaal | 69 | 69 | 69 | -69 | |||||||
Totaal | 55 | 55 | 55 | -55 | |||||||
Totaal | 496 | -496 | 58 | 58 | -438 | 438 | |||||
Totaal | 410 | 410 | 410 | -410 | |||||||
Totaal | 2 | 2 | 2 | -2 | |||||||
Totaal | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
Totaal | 1 | 1 | 1 | -1 | |||||||
Totaal | 4.341 | -4.341 | 4.187 | 4.187 | -154 | 154 | |||||
Totaal | 114 | -114 | 114 | 114 | |||||||
Totaal | 7 | 7 | 7 | -7 | |||||||
Totaal | 909 | -909 | 909 | 909 | |||||||
Totaal | 138 | 138 | 157 | -157 | 19 | 19 | |||||
Totaal | 253 | -253 | -253 | 253 | |||||||
Totaal | 15 | 15 | 15 | -15 | |||||||
Totaal | 493 | -493 | -493 | 493 | |||||||
Totaal | 566 | 566 | 566 | -566 | |||||||
Totaal | 580 | -580 | 628 | 628 | 48 | -48 | |||||
Totaal | 30 | -30 | 29 | 29 | -1 | 1 | |||||
Totaal | 1.020 | -1.020 | 904 | 904 | -116 | 116 | |||||
Totaal | 132 | -132 | 132 | 132 | |||||||
Totaal | 44.855 | -44.855 | 42.035 | 42.035 | -2.820 | 2.820 | |||||
Totaal | -4.700 | 4.700 | 4.700 | -4.700 | |||||||
Totaal | 15 | 15 | 15 | -15 | |||||||
Totaal | 2 | 2 | 2 | -2 | |||||||
Totaal | 25 | 25 | 25 | -25 | |||||||
Totaal | -68 | 68 | -68 | -68 | |||||||
Totaal | 99 | -99 | 99 | 99 | |||||||
Totaal | 50 | 50 | 50 | -50 | |||||||
Totaal | 687 | -687 | 567 | 567 | -120 | 120 | |||||
Totaal | 4.900 | -4.900 | 4.445 | 4.445 | -455 | 455 | |||||
Totaal | 4.281 | -4.281 | 4.301 | 4.301 | 20 | -20 | |||||
Totaal | 74 | -74 | 74 | 74 | |||||||
Totaal | 109 | -109 | 36 | 36 | -73 | 73 |
Taakveld | Begroting | Rekening | Afwijking | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||
4.2 Onderwijshuisvesting | 22.417 | 6.796 | -15.621 | 20.648 | 7.524 | 13.124 | -1.769 | 728 | 2.497 | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 12.969 | 5.205 | -7.764 | 8.812 | 3.079 | 5.733 | -4.157 | -2.126 | 2.031 | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 6.962 | 1.538 | -5.424 | 7.377 | 2.161 | 5.216 | 415 | 623 | 208 | ||
6.2 Wijkteams | 6.606 | 138 | -6.468 | 6.341 | 271 | 6.070 | -265 | 133 | 398 | ||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 41.994 | -41.994 | 43.730 | 31 | 43.699 | 1.736 | 31 | -1.705 | |||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 4.900 | -4.900 | 4.445 | 4.445 | -455 | 455 | |||||
7.1 Volksgezondheid | 4.464 | -4.464 | 4.411 | 4.411 | -53 | 53 | |||||
Saldo | 100.312 | 13.677 | -86.635 | 95.764 | 13.066 | 82.698 | -4.548 | -611 | 3.937 | ||
0.10 Mutaties reserves 0.10 Mutaties reserves | 3.500 | 2.269 | -1.231 | 7.639 | 3.317 | 4.322 | 4.139 | 1.048 | -3.091 | ||
Totaal | 103.812 | 15.946 | -87.866 | 103.403 | 16.383 | 87.020 | -409 | 437 | 846 |