Jeugd en onderwijs

Prestaties

Indicatoren

Effectindicatoren

Trendanalyse

Trendanalyse

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

Deze cijfers geven aan dat het aantal leerplichtigen in Apeldoorn dat niet staat ingeschreven op een school nu  lager is dan het gemiddelde in Nederland. De verklaring dat de cijfers tot 2018 voor Apeldoorn hoger zijn, ligt in de manier van registreren. Een deel van de meldingen van absoluut verzuim zijn onterechte meldingen (bijv. school meldt jongere i.v.m. verhuizing af, maar hij blijkt toch naar school te gaan en wordt later met terugwerkende kracht weer ingeschreven). Ook scholen zijn hier steeds alerter op, waardoor we steeds beter zicht krijgen op het werkelijke aantal niet-ingeschrevenen zonder vrijstelling.

Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

We zien een afname van het aantal leerlingen dat ongeoorloofd afwezig is. Scholen hebben hun verzuimregistratie steeds beter op orde, waardoor samen met de leerplichtambtenaar sneller de juiste actie kan worden ingezet. Ook is er in de kernteams (waarin school, Leerplicht en zorg vertegenwoordigd zijn) steeds meer aandacht voor preventie. Al bij vroege signalen van verzuim onderneemt het kernteam actie. Daarmee kan in een toenemend aantal gevallen verzuim beperkt of zelfs voorkomen worden.  Op waar staat je gemeente.nl zijn ten tijde van het opstellen van de jaarrekening 2021 cijfers tot en met 2019 beschikbaar.

Vroegtijdig schoolverlaters vo en mbo zonder startkwalificatie

Cijfers op "waarstaatjegemeente.nl" zijn op het moment van opstellen jaarrekening 2021 bijgewerkt tot en met 2019.
In de afgelopen vijf jaar was zowel binnen Apeldoorn als  het gemiddelde van alle Nederlandse gemeenten sprake van een licht stijgende trend. In 2020 is er sprake van een lichte daling die ook bij de referenties zichtbaar is. Ten gevolge van corona was er voor jongeren weinig werk, wat maakte dat zij er eerder voor kozen hun schoolloopbaan voort te zetten In het schooljaar 2020-2021 is er vanuit leerplicht en RMC extra ingezet op jongeren die de school hebben verlaten met als doel hen terug te leiden naar het onderwijs, zodat zij alsnog een startkwalificatie behalen. Effecten daarvan lijken zichtbaar. De inzet zetten we ook in 2022 voort.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14