6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Plan van aanpak dak- en thuislozen | Voordeel | 2.499 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Beschermd Wonen: | Voordeel | 6.165 | I | ||
We hebben met onze regiogemeenten (Oost Veluwe) afspraken gemaakt dat we de financiele voor- en nadelen ten opzichte van de rijksbijdrage met elkaar verrekenen. Over 2021 was de rijksbijdrage hoger dan de verantwoorde kosten zodat we dit voordeel voor het deel van de regiogemeenten (per saldo € 2.688.000) met onze regiogemeenten afrekenen. Er zijn afspraken gemaakt met de regiogemeenten om het voordeel in te zetten om tekorten in de toekomst te voorkomen. | Nadeel | 2.688 | I | ||
PGB: We zien dat het aandeel PGB de afgelopen jaren blijft dalen (inwoners kiezen voor gemeentelijke zorg in natura). Hierdoor verantwoorden we in 2021 een voordeel van € 341.000 op het PGB budget 2021. | Voordeel | 341 | I | ||
In 2021 verantwoorden we een voordeel van € 600.000 als gevolg van afwikkeling geschil met een grote zorgaanbieder (betreft een geschil over voorgaande jaren). | Voordeel | 600 | I | ||
Een nadeel van € 553.000 op CAK bijdrage, is gevolg van dat de cliënten die in 2021 zijn overgegaan naar de WLZ tot in 2020 een fors hogere eigen bijdrage betaalden dan gemiddeld. De huidige (in 2021) gemeentelijke cliënten betalen een relatief lagere eigenbijdrage als gevolg van beperkte inkomen (in veel gevallen is inkomen zak en kleedgeld). Voor 2022 houden we rekening met structurele lagere CAK bijdrage. | Nadeel | 553 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 58 | I | ||
Totaal lasten | Voordeel | 6.306 |