- Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Efficiënt beheer van Vastgoed voor maatschappelijk gebruik
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters, Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten ZERO55 Enschede en ZERO55 Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso, aandeelhouder / W. Willems, Vastgoed, opdrachtgever DVO
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Deze dienstverleningsovereenkomst geldt voor de periode 2021 tot en met 2024. Accres beheert en exploiteert in opdracht van de gemeente maatschappelijk vastgoed en sportaccommodaties.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres, de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur, die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Door corona heeft Accres te maken met omzetdalingen en verliezen. De hoogte van deze verliezen zijn in kaart gebracht en weergegeven in de jaarrekening van Accres. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten en Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid.
Ontwikkelingen beleid
In 2021 zijn ook voor alle panden nieuwe huurovereenkomsten afgesloten. Hiermee is de moeder huurovereenkomst (d.d. 1998) komen te vervallen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
n.t.b.
Aandelenbelang
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV.
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
-/- € 1.097.000
-/- € 1.049.000
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 3.997.000
€ 2.948.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 9.093.000
€ 8.441.000
n.t.b.
- GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid. Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
Sinds 2020 heeft de Covid19 pandemie grote gevolgen gehad voor de inzet van de GGD NOG. Financieel gezien heeft dit geen risico, extra inzet en ook inhaal van achterstanden worden gedekt door extra financiering van uit het Rijk. Wel hebben een aantal taken achterstanden opgelopen. De GGD geeft aan hier geen risico in te zien voor de inwoners, taken zijn inmiddels hervat. Over twee jaar komt er een aanbesteding voor arrestantenzorg in opdracht van het Rijk, waardoor het niet meer zeker is of de uitvoering bij de GGD zal liggen. Tevens heeft er in 2021 een takendiscussie plaatsgevonden op basis waarvan besloten is te investeren in een robuustere GGD en een samenwerking met HSC en VNOG om organisatiekosten te besparen en kwaliteit te vergroten. Dit vraagt een verhoogde inwonersbijdrage en incidentele investering de komende 3 jaren, maar zorgt wel voor een GGD die aan de vraag van de gemeenten tegemoet kan komen.
Ontwikkelingen beleid
Als beleidsprioriteiten zijn vastgesteld: advisering omgevingswet en gezonde leefomgeving, psychosociale hulp bij incidenten, gezonde leefstijl, met name een rookvrije generatie, signalering trends in volksgezondheid, werkgeversplatform NOG Fitter en Vitaler, gezonder ouder worden, bestuursagenda uitwerken en passende informatie voor gemeenten.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.326.255
Aandelenbelang
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 71.000
€ 69.000
€ 5.000
Eigen vermogen
€ 2.909.000
€ 2.970.000
€ 3.079.000
Vreemd vermogen
€ 2.631.000
€ 7.036.000
€ 10.025.000
- Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
n.v.t.
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
De Vervoercentrale Stedendriehoek is een zelfstandige publieke bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Afspraken hierover heeft iedere gemeente op gelijke wijze vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO).
Gemeente Apeldoorn is per 1 augustus 2019 uitgetreden uit de GR voor wat betreft het routegebonden vervoer en heeft dit deel van het vervoer opnieuw aanbesteed. De planning en uitvoering van het Vraagafhankelijk Vervoer is nog wel bij PlusOV ondergebracht en verloopt goed.
2021 stond, net als 2020, ook voor het vervoer in het teken van corona. Er was sprake van beduidend minder ritten, als gevolg van de coronamaatregelen en een kwetsbare doelgroep die voorzichtig is met reizen. In 2021 is besloten om inwoners met een Wmo vervoersindicatie geen eigen bijdrage te vragen voor het vervoer naar de GGD-vaccinatielocaties. Daarnaast wordt er op het moment van schrijven gewerkt aan een tegemoetkoming voor vervoerders in het VAV die derving van omzet ervaren vanwege minder ritten als gevolg van corona. Tot slot is het Vraagafhankelijk vervoer in 2021 opnieuw aanbesteed. Dit heeft geleid tot nieuwe vervoerders en een prijsstijging voor gemeenten.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 2.199.568
Aandelenbelang
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
N.t.b.
Eigen vermogen
€ 460.890
€ 620.920
N.t.b.
Vreemd vermogen
€ 4.124.281
€ 7.227.443
N.t.b.