Financiën

Maatwerkdienstverlening 18+

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Huishoudelijke hulp: Per 1 januari 2019 is het abonnementstarief ingevoerd. De producten die vallen onder het abonnementstarief lieten vervolgens een forse kostenstijging zien. In 2020 /2021 is de kostenontwikkeling redelijk stabiel ten opzichte van de periode voor Corona.  

Het jaar 2021 gaf een diffuus beeld. Op basis van het aantal gefactureerde cliënten is de kostenontwikkeling beperkt en blijft stevig achter bij de raming. Hierdoor ontstaat een voordeel van
€ 3,2 miljoen. Dat voordeel ontstaat in hoofdlijn door de volgende oorzaken:

-   Aantal cliënten stijgt maar pas later in het jaar. We zien in 2021 het aantal inwoners met HH stevig toenemen. In totaal is de stijging bijna 20%. Echter was er in het begin van 2021 sprake van een achterstand in het afwikkelen van nieuwe aanvragen. Daardoor is de stijging, anders dan geraamd, vooral pas in de 2e helft van 2021 zichtbaar. Eind 2021 is de achterstand ingelopen door inzet van extra capaciteit. Hierdoor zal het cliëntenbestand vanaf 2022 toenemen maar is er in 2021 nog beperkt sprake van extra kosten.
-   De gemiddelde prijs per cliënt daalt. Dit is een gecombineerd effect van ingezette maatregelen, minder afname door de inwoner (Corona) en minder beschikbaar personeel bij aanbieders.

Op onderdeel effectindicatoren en trendanalyse in deze jaarrekening wordt verder ingegaan op de ontwikkeling van budget 2015-2025 en kosten 2015-2021.

In een PMA van voor het zomerreces 2021 is een aantal richtingen besproken om de aanzuigende werking van het abonnementstarief te beperken. Er is onderzocht wat de mogelijkheden zijn om te gaan werken met budgetplafonds en/of het invoeren van maatregelen waarbij rekening wordt gehouden met  financiële draagkracht van onze inwoners. Besluit van het college van 15 juni 2021 is:
Optie 1: Voeren van het landelijke debat over de stuur- en beheersbaarheid van de Wmo en het betrekken van de financiële draagkracht in het keukentafel gesprek;
Optie 2: Voorbereiden van het scenario om de verordening zodanig aan te passen dat de financiële draagkracht meegewogen wordt bij toekenning van een voorziening.
Inmiddels is duidelijk dat optie 2 door het Rijk niet wordt toegestaan. Het rijk treedt ook op tegen gemeenten die hiermee experimenteren.

Voordeel

3.158

I

WMO vervoer: OP onderdeel WMO vervoer realiseren en in 2021 een budgettair voordeel van € 1.112.000.

WMO vervoer bestaat uit Individueel vervoer, collectief vervoer en dagbestedingsvervoer. Op alle onderdelen zien we in 2021 een voordeel. Deze voordelen zijn met name gevolg van minder vervoersbewegingen als gevolg van corona maatregelen.

Voordeel

1.112

I

PGB:  We zien dat het aandeel PGB de afgelopen jaren blijft dalen (inwoners kiezen voor gemeentelijke zorg in natura). Hierdoor verantwoorden we in 2021 een voordeel van € 637.000 op het PGB budget 2021.  

Voordeel

637

I

WMO Begeleiding:  In 2020 /2021 zien we dat sprake is van een daling van de kosten. Dit voordeel ontstaat in hoofdlijn op de volgende onderdelen:

Begeleiding individueel
In de jaren 2017 t/m 2019 zagen we een forse stijging van het aantal cliënten (gemiddeld 5% per jaar) en de daarmee samenhangende kosten. In 2020 zien we de kosten t.o.v. 2019 verder stijgen met
€ 0,5 miljoen (3%). Ten opzichte van 2020 zijn de kosten in 2021 gedaald met € 0,7 miljoen. Voor een belangrijk deel wordt dat verklaard door de verwerking van een balanspost 2020 (€ 0,6 miljoen). Daarmee liggen de kosten in 2021 op vrijwel hetzelfde niveau als in 2020. Dat de kosten in 2021 niet verder zijn gestegen, kent de volgende oorzaken:

•   In maart 2020 is de maatregel “het Andere Gesprek” geëvalueerd. Uit deze evaluatie bleek dat de verzilverde indicatie per cliënt door dit gesprek daalde met gemiddeld zo’n 20%. Dit percentage bleek hoger dan waarmee in de taakstelling rekening was gehouden. Met het huidige cliënten bestand is dat een bedrag van € 0,4 miljoen. Ook hier leidt Corona echter tot enige nuance: ook terughoudendheid in de afname van zorg c.q. het niet beschikbaar zijn van personeel kunnen redenen zijn van de gemiddeld lagere kosten.
•   Wachtlijsten zorgen ervoor dat de instroom van cliënten meer geleidelijk over het jaar is c.q. deels nog niet in de cijfers zichtbaar is.

Begeleiding groep
In de jaren 2017 t/m 2019 zien we ook bij Begeleiding groep een groei van het aantal inwoners met een indicatie. Vanaf 2019 zet echter een daling in. Deze daling zet zich in de jaren 2020 en 2021 voort en vertaalt zich in lagere kosten. Oorzaken daarvoor zijn:

•   Door Corona is er uitval van zorg. Aanbieders mochten in bepaalde perioden van 2020 en 2021 (coronagolven) als regulier declareren maar dat heeft niet iedere aanbieder gedaan. Daarnaast is er verminderde  nieuwe instroom;
•   Er is een verschuiving van cliënten naar Apeldoorn Werkt Mee.  

Apeldoorn Werkt Mee
Apeldoorn Werkt Mee is een nieuw product in 2021. Het budget hiervoor is beschikbaar gesteld vanuit het budget Algemene Voorzieningen. In 2021 is een bedrag van € 0,8 miljoen uitgegeven. Deels is dit ook een verschuiving van cliënten van begeleiding groep.

Voordeel

3.354

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

8

I

Totaal lasten

Voordeel

8.269

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

CAK: In 2021 verantwoorden we een tekort van € 115.000 op de eigenbijdrage (via CAK).  Het nadeel op CAK bijdrage WMO is met name gevolg van invoering van Minimabeleid per 2020 waarbij inwoners automatisch via het CAK in aanmerking komen voor kwijtschelding. We verantwoorden de CAK bijdrage in de gemeentelijke jaarrekening op basis van feitelijk ontvangen bedragen van het CAK (deze werkwijze is wettelijk (BBV) verplicht gesteld).
Het tekort op de CAK bijdrage over 2021 is fors hoger dan het verantwoorde nadeel € 115.000 omdat we in 2021 bijdragen van het CAK hebben ontvangen over 2020 (het CAK heeft achterstanden uit 2020 in 2021 grotendeels ingelopen).

Nadeel

115

I

Eigen bijdrage vervoer: In 2021 verantwoorden we een nadeel van € 116.000 op de eigen bijdrage van inwoners. Deze lagere bijdrage is gevolg van minder vervoersbewegingen in 2021 als gevolg van Corona maatregelen.

Nadeel

116

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

14

I

Totaal baten

Nadeel

217

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14