6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Huishoudelijke hulp: Per 1 januari 2019 is het abonnementstarief ingevoerd. De producten die vallen onder het abonnementstarief lieten vervolgens een forse kostenstijging zien. In 2020 /2021 is de kostenontwikkeling redelijk stabiel ten opzichte van de periode voor Corona. Het jaar 2021 gaf een diffuus beeld. Op basis van het aantal gefactureerde cliënten is de kostenontwikkeling beperkt en blijft stevig achter bij de raming. Hierdoor ontstaat een voordeel van - Aantal cliënten stijgt maar pas later in het jaar. We zien in 2021 het aantal inwoners met HH stevig toenemen. In totaal is de stijging bijna 20%. Echter was er in het begin van 2021 sprake van een achterstand in het afwikkelen van nieuwe aanvragen. Daardoor is de stijging, anders dan geraamd, vooral pas in de 2e helft van 2021 zichtbaar. Eind 2021 is de achterstand ingelopen door inzet van extra capaciteit. Hierdoor zal het cliëntenbestand vanaf 2022 toenemen maar is er in 2021 nog beperkt sprake van extra kosten. Op onderdeel effectindicatoren en trendanalyse in deze jaarrekening wordt verder ingegaan op de ontwikkeling van budget 2015-2025 en kosten 2015-2021. In een PMA van voor het zomerreces 2021 is een aantal richtingen besproken om de aanzuigende werking van het abonnementstarief te beperken. Er is onderzocht wat de mogelijkheden zijn om te gaan werken met budgetplafonds en/of het invoeren van maatregelen waarbij rekening wordt gehouden met financiële draagkracht van onze inwoners. Besluit van het college van 15 juni 2021 is: | Voordeel | 3.158 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
WMO vervoer: OP onderdeel WMO vervoer realiseren en in 2021 een budgettair voordeel van € 1.112.000. WMO vervoer bestaat uit Individueel vervoer, collectief vervoer en dagbestedingsvervoer. Op alle onderdelen zien we in 2021 een voordeel. Deze voordelen zijn met name gevolg van minder vervoersbewegingen als gevolg van corona maatregelen. | Voordeel | 1.112 | I | ||
PGB: We zien dat het aandeel PGB de afgelopen jaren blijft dalen (inwoners kiezen voor gemeentelijke zorg in natura). Hierdoor verantwoorden we in 2021 een voordeel van € 637.000 op het PGB budget 2021. | Voordeel | 637 | I | ||
WMO Begeleiding: In 2020 /2021 zien we dat sprake is van een daling van de kosten. Dit voordeel ontstaat in hoofdlijn op de volgende onderdelen: Begeleiding individueel • In maart 2020 is de maatregel “het Andere Gesprek” geëvalueerd. Uit deze evaluatie bleek dat de verzilverde indicatie per cliënt door dit gesprek daalde met gemiddeld zo’n 20%. Dit percentage bleek hoger dan waarmee in de taakstelling rekening was gehouden. Met het huidige cliënten bestand is dat een bedrag van € 0,4 miljoen. Ook hier leidt Corona echter tot enige nuance: ook terughoudendheid in de afname van zorg c.q. het niet beschikbaar zijn van personeel kunnen redenen zijn van de gemiddeld lagere kosten. Begeleiding groep • Door Corona is er uitval van zorg. Aanbieders mochten in bepaalde perioden van 2020 en 2021 (coronagolven) als regulier declareren maar dat heeft niet iedere aanbieder gedaan. Daarnaast is er verminderde nieuwe instroom; Apeldoorn Werkt Mee | Voordeel | 3.354 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 8 | I | ||
Totaal lasten | Voordeel | 8.269 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
CAK: In 2021 verantwoorden we een tekort van € 115.000 op de eigenbijdrage (via CAK). Het nadeel op CAK bijdrage WMO is met name gevolg van invoering van Minimabeleid per 2020 waarbij inwoners automatisch via het CAK in aanmerking komen voor kwijtschelding. We verantwoorden de CAK bijdrage in de gemeentelijke jaarrekening op basis van feitelijk ontvangen bedragen van het CAK (deze werkwijze is wettelijk (BBV) verplicht gesteld). | Nadeel | 115 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Eigen bijdrage vervoer: In 2021 verantwoorden we een nadeel van € 116.000 op de eigen bijdrage van inwoners. Deze lagere bijdrage is gevolg van minder vervoersbewegingen in 2021 als gevolg van Corona maatregelen. | Nadeel | 116 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 14 | I | ||
Totaal baten | Nadeel | 217 |