0.8 Overige baten en lasten
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Een deel van de gemeentelijke loonkosten zijn op voorhand niet direct toerekenbaar aan taakvelden. Dit is elk jaar zo omdat we op voorhand niet weten op welke projecten en in welke mate inzet (uren) gepleegd moet worden. Het biedt ons tevens een bepaalde mate van flexibiliteit. Deze kosten moeten gedurende het jaar wel toegerekend worden aan taakvelden of daaraan gerelateerde projecten. In 2021 hebben we hierop een nadeel behaald van € 1.260.000. De toerekening van overhead aan het Grondbedrijf en investeringsprojecten kent een voordeel van € 365.000. | Nadeel | 895 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
In de MPB 2020-2023 is een financiële buffer opgenomen van € 1,3 miljoen in 2021 oplopend tot € 6,3 miljoen vanaf 2023, die aangewend kan worden als bepaalde bezuinigingen minder opbrengen dan was aangenomen. We zien dat op programma 5 een aantal bezuinigingen niet haalbaar is. Ter dekking hiervan laten we de buffer vrijvallen. | Voordeel | 1.300 | I | ||
Op de Veldekster zijn kavels verkocht. Deze kavels zijn afgeschreven. Tegenover deze last staat een even grote opbrengst aan de batenkant. | Nadeel | 1.700 | I | ||
De gemeente Apeldoorn fungeert als kassier voor de bijdragen van het rijk en de provincie Gelderland in het kader van de Regiodeal. De gemeente beheert deze gelden en keert deze na goedkeuring uit aan de betreffende projecten. In 2021 is € 4,2 mln. ontvangen en uitgekeerd. Aangezien Apeldoorn slechts als “bank” fungeert zijn deze gelden niet in de begroting geraamd. | Nadeel | 4.200 | I | ||
Verzekeringen | Voordeel | 220 | I | ||
De recent CAO gemeenten heeft een nadeel van € 1,9 miljoen. Een deel hiervan wordt gedekt vanuit de BVR. Op dit taakveld resteert een nadeel van € 0,9 miljoen. | Nadeel | 900 | I | ||
Jaarlijks begroten we een post voor de onderuitputting van de kapitaallasten, deze was in 2021 € 0,6 miljoen. Deze stelpost is volledig ingevuld door achterbijvende investeringen. Al deze voordelen worden niet zichtbaar op dit taakveld, maar zijn verdeeld over alle taakvelden met investeringen. Wanneer de afwijking op de kapitaallasten kleiner is dan de rapporteringsgrens van € 200.000, is op dat taakveld geen separate toelichting opgenomen. | Nadeel | 600 | I | ||
De voorziening dubieuze debiteuren is naar beneden bijgesteld. | Voordeel | 233 | I | ||
Op dit taakveld worden zowel aan de lasten- als de batenkant technische administratieve correcties uitgevoerd. Het betreft boekingen m.b.t. strategische gronden. Aan de lastenkant betreft het een afwijking van € 0,4 miljoen voordeel. Hier staan lagere baten voor hetzelfde bedrag tegenover. | Voordeel | 400 | I | ||
We hebben een netto voordeel van € 0,6 mln op salarissen , omdat vacatures lastig invulbaar waren. | Voordeel | 600 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 1.888 | I | ||
Totaal lasten | Nadeel | 7.430 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Op de Veldekster zijn kavels verkocht. De opbrengsten hadden we niet begroot. Tegenover deze opbrengsten staat een even grote last in de vorm van afschrijvingskosten. | Voordeel | 1.700 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
De gemeente Apeldoorn fungeert als kassier voor de bijdragen van het rijk en de provincie Gelderland in het kader van de Regiodeal. De gemeente beheert deze gelden en keert deze na goedkeuring uit aan de betreffende projecten. In 2021 is € 4,2 mln. ontvangen en uitgekeerd. Aangezien Apeldoorn slechts als “bank” fungeert zijn deze gelden niet in de begroting geraamd. | Voordeel | 4.200 | I | ||
Tenslotte melden we een nadeel van € 0,5 mln op vooruitontvangen subsidies van de BROA. Deze zijn nog niet besteed aan BROA-projecten en worden volgens de boekhoudvoorschriften op de balans opgenomen. | Nadeel | 520 | I | ||
Op dit taakveld worden zowel aan de lasten- als de batenkant technische administratieve correcties uitgevoerd. Het betreft boekingen m.b.t. strategische gronden. Aan de lastenkant betreft het een afwijking van € 0,4 miljoen voordeel. Hier staan lagere baten voor hetzelfde bedrag tegenover. | Nadeel | 400 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 1.489 | I | ||
Totaal baten | Voordeel | 6.469 |