Apeldoorn activeert

Prestaties

1. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!

Wat hebben we bereikt in 2021?

In 2021 is het aantal bijstandsuitkeringen 108 lager dan waar we het boekjaar 2020 mee zijn geëindigd. Zowel wij als Lucrato hebben inwoners hierin ondersteund. 445 inwoners, waarvan 46 statushouders, zijn uit de uitkering gegaan omdat ze werk hebben gevonden.. 50 inwoners hoefden geen beroep meer op een uitkering te doen omdat ze in 2021 een opleiding zijn gaan volgen.

Zoals opgenomen in het collegewerkprogramma hebben we de Stadspas ingevoerd.
Sinds maart 2021 vervangt deze de RegelRecht Strippenkaart. De Stadspas is vervolgens ook als mantelzorgwaardering en als eindejaarsgeschenk voor de medewerkers van de gemeente Apeldoorn uitgegeven.

We hebben de verschillende regelingen uit het Sociaal Vangnet op diverse manieren bij inwoners onder de aandacht gebracht in 2021. 8.726 huishoudens hebben gebruikt gemaakt van minimaal één regeling uit het Sociaal Vangnet, waaronder 3.022 kinderen. Ook hebben 4.405 inwoners een beroep op de regeling compensatie eigen risico zorgverzekering gedaan. Een jaar eerder hadden 4.203 inwoners de compensatie ontvangen. Stichting Leergeld heeft in 2021 ongeveer 2.000 kinderen uit de leeftijdscategorie 4 – 18 jaar bereikt.

Het jaar 2021 was voor onze inwoners met schulden en onze organisatie een jaar met een aantal wetswijzigingen. Hierdoor konden we onze dienstverlening aan onze inwoners met schulden verbeteren. Dit konden we onder andere doen door de invoering van een nieuwe beslagvrije voet, een vernieuwde vorm van samenwerking met partners om sneller schulden te signaleren (vroegsignalering) en het verder invulling geven aan de wettelijke verplichting om zelfstandig ondernemers met schulden te helpen. Zo werden in het kader van vroegsignalering circa 50 convenanten afgesloten met zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders (corporaties en particulieren) en drinkwaterbedrijven. Door de signalen van betalingsachterstanden die deze partners met ons delen, hebben we door middel van brieven en huisbezoeken meer dan 3.000 inwoners actief onze hulp aangeboden. Binnen de pilot schuldhulpverlening voor ondernemers zijn circa 30 ondernemers aan de slag met hun bestaanszekerheid en toekomst. En met preventie-interventies zoals Geldfit, Ondernemen055 en communicatie uitingen gedurende het jaar creëerden we meer openheid, bewustzijn en handelingsperspectief voor mensen met (beginnende) geldproblemen. De uitkomsten van de audit van de branchevereniging voor schuldhulpverlening, beschermingsbewind en sociaal bankieren, de NVVK , lieten dan ook een positief beeld zien. Met een overwegend resultaatgerichte blik, waarin leren, vernieuwen en ketensamenwerking in toenemende mate terug te zien is.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14