6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
In deze toelichting worden de volgende taakvelden samengevoegd: 6.82 Geëscaleerde zorg 18- € 455.000 Dit bedrag wordt hieronder toegelicht: | Voordeel | I | |||
---|---|---|---|---|---|
Hogere kosten ZIN 2021 | Nadeel | 1.251 | I | ||
Niet gerealiseerde ombuigingsmaatregel "Boete" | Nadeel | 1.000 | I | ||
Vrijval kosten ZIN 2020 | Voordeel | 600 | I | ||
Lagere kosten coronamaatregelen | Voordeel | 217 | I | ||
Lagere kosten PGB Lagere kosten jeugdwetvervoer | Voordeel | 186 | I | ||
Hieronder volgt de toelichting op de KPMG ombuigingsmaatregelen die onderdeel zijn van Transformatienota 2020-2023: | Voordeel | I | |||
Maatregel 1: Boeteclausule bij laat factureren (8% bij te laat factureren) Toelichting: | Voordeel | I | |||
Maatregel 2: Budgetplafond zorgaanbieders Toelichting: Ondanks dat de budgetplafonds strikt worden gehandhaafd, is het in toenemende mate noodzakelijk geweest om zorgverlening via het traject van individuele overschrijding toe te kennen. Een individuele overschrijding kan worden toegekend indien de passende jeugdhulpaanbieder met de cliënten in zorg het budgetplafond gaat bereiken. Er is voor ongeveer € 3,5 miljoen aan hogere budgetplafonds toegekend. Daar staat tegenover dat budgetten niet altijd volledig worden uitgenut omdat er geen zorg wordt geleverd. In totaal is een bedrag van € 4,1 miljoen niet gedeclareerd ten opzichte van de afgegeven plafonds. Per saldo is er daarmee € 0,6 miljoen minder uitgegeven dan begroot voor de producten waarop de budgetplafonds niet van toepassing zijn Op basis van deze financiële gegevens kan echter niet zonder meer worden gesteld dat de besparing (enkel) is gerealiseerd door de werking van de budgetplafonds. Onderstaande ontwikkelingen zijn mogelijk van invloed geweest en/of zijn relevant: Naar aanleiding van de motie “tegen het plafond” is door college besloten om de budgetplafonds SGGZ voor 2022 en 2023 tijdelijk buiten werking te stellen. Via een pilot in 2022-2023 wordt vervolgens gemonitord en geanalyseerd wat de uitwerking is van dit besluit. | Voordeel | I | |||
Maatregel 3: Afschalen van 20% indicaties individuele voorzieningen via CJG naar algemene voorzieningen & CJG4Kracht Toelichting: Het financiële effect van deze maatregel bestaat uit diverse componenten: 1. Lagere kosten directe hulpverlening 2. Voorkomen jeugdzorg door inzet andere voorzieningen 3. Voorkomen verzwaring van Jeugdzorg Daarnaast is de aanname dat de trajecten binnen CJG4Kracht korter zijn dan in maatwerkvoorzieningen. Daarnaast weten we dat uitstroom uit geïndiceerde zorg een punt van aandacht is. Resumerend is een bedrag van € 0,3 als besparing te onderbouwen. In werkelijkheid zal dit bedrag naar verwachting hoger zijn, gelet op andere effecten die meespelen en door onderzoek van AEF bevestigd worden. Gegevens ontbreken echter om dit te kwantificeren. | Voordeel | I | |||
Maatregel 4: Uitbreiden van POH Jeugdhulp bij huisartsen van 33% naar 50% Toelichting: De totale zorgkosten op basis van verwijzing huisarts dalen sinds 2019. De lagere kosten in 2020 tov 2019 zijn € 1.700.000 De lagere kosten in 2021 zijn tov 2020 € 1.020.000. In 2021 zijn in totaal 2 fte aan POHérs ingezet, de totale kosten hiervan zijn € 0,2 Miljoen inclusief overhead. De netto besparing in 2021 is € 0,8 miljoen, waarbij wordt opgemerkt dat het onduidelijk is wat de impact van Corona is geweest. De daling van kosten in 2020 zet zich ook voort in 2021 en daarmee komt het uiteindelijke netto effect op een daling van € 2,4 miljoen. | Voordeel | I | |||
Maatregel 5: Wlz indicaties in plaats van maatwerk jeugdhulp Toelichting: Er is inmiddels een aanvullende opdracht verleend aan een ander extern bureau om te kijken of er eventueel nog aanvullend potentieel aanwezig is. In de berekening is niet meegenomen welke besparing is gerealiseerd doordat bij de Toegang aanvragen direct zijn doorverwezen naar de Wlz. Hier is namelijk geen registratie van. Aannemelijk is dat de werkelijke besparing hierdoor hoger is. | Voordeel | I | |||
Maatregel 6: Regie op duurste zorgvragers Toelichting: Financiële effecten zijn hierbij niet te meten. | Voordeel | I | |||
Maatregel 7: Grip krijgen op toewijzingen GI’s en scherper volgen OTS Toelichting: 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Landelijk 36.440 35.200 35.100 35.550 36.320 36.840 In 2020 is in Apeldoorn een lichte daling te zien, terwijl de landelijke trend en de 100.000+ gemeenten een stijging lieten zien. | Voordeel | I | |||
Maatregel 8: OJA, onderwijs en jeugdhulp combineren Toelichting: OJA 2021 2020 Aantallen 46 25 | Voordeel | I | |||
Maatregel 9: Besparing PGB Toelichting: | Voordeel | I | |||
Betreft het verschil op taakveld 6.82 die op taakveld 6.72 wordt verantwoord. | Nadeel | 455 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 34 | I | ||
Totaal lasten | Nadeel | 1.737 |