7.3 Afval
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Afval In 2021 hadden we een grote meevaller op de verwerkingskosten voor onder andere op GFT maar vooral op de verwerking van papier. De papierprijs daalde in 2020 tot een dieptepunt en daarom is in de begroting 2021 een nul-opbrengst geraamd. De papierprijs is echter flink gestegen als gevolg van marktontwikkelingen. Iets wat we niet konden voorzien, maar dat gelukkig in dit geval positief uitpakte. Met een paar andere voor- en nadelen gaat het om een meevaller van € 1.200.000 aan lasten op dit taakveld. Naast deze meevaller is ook sprake van lagere lasten voor kwijtschelding en voor BTW. Deze lasten worden echter op een ander taakveld verantwoord, maar hebben wel een voordelig effect op de afvalkosten van € 830.000. Met de meevaller aan de batenkant van € 650.000 is in totaal sprake van een voordelig resultaat op afval van € 2.680.000. Dit voordelige saldo wordt toegevoegd als storting aan de voorziening afvalstoffenheffing en wordt hier als last verantwoord. Per saldo is het nadelige effect op dit taakveld voor het onderdeel afval € 1.480.000 (€ 2.680.000 hogere last door storting in de voorziening -/- € 1.200.000 meevaller op de verwerkingskosten). Conclusie. We constateren dat het systeem van omgekeerd inzamelen stabiel is en voldoet aan onze verwachtingen. De genoemde fluctuaties zitten met name op het verwerkingsdeel wat sterk aan marktschommelingen onderhevig is. De grote fluctuaties doen zich vooral voor op de afvalstromen waarbij er een afhankelijkheid is met de markt. Bijvoorbeeld de wereldmarktprijs voor papier. Verder is ook de fiscale regelgeving rondom afval continue in beweging. Hier hebben we geen invloed op. | Nadeel | 1.480 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Circulair en kwartiermaker Voor de een aantal Circulaire projecten is minder uitgegeven dan begroot. De projecten worden voor een groot deel gedekt uit subsidies, waarbij lasten en baten worden verrekend via de BROA. Daarmee staan tegenover lagere lasten op dit taakveld lagere baten uit de bijdrage van de BROA op het taakveld 0.10 mutaties reserves. | Voordeel | 270 | I | ||
Cleantech Regio Er is een voordeel van € 150.000 doordat de voorbereiding van een tweetal projecten in het thema energietransitie & circulariteit meer tijd in beslag heeft genomen. De beperkende maatregelen maakten dat er meer tijd en inzet nodig was om bijeenkomsten te organiseren, partijen te mobiliseren en draagvlak te creëren. Het Open Innovatie Lab voor DC Lab is inmiddels goedgekeurd in de Regiodeal Cleantech Regio en zal met een gemeentelijke bijdrage van € 50.000 in het eerste kwartaal van 2022 starten. De realisatie van de Cleantech Hotspot, een investering van € 100.000, zal naar verwachting halverwege 2022 van start gaan. Wij stellen voor het budget via een overlopend project in 2022 opnieuw beschikbaar te stellen. | Voordeel | 150 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 84 | I | ||
Totaal lasten | Nadeel | 976 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Afval De baten voor afval waren € 650.000 hoger dan geraamd. Dit voordeel werd voor het grootste deel bereikt op de vergoeding van het Afvalfonds voor het inzamelen inzamelen van PMD. We hielden daarbij rekening met een percentage afkeur en vervuilingsboete, maar die pakten in 2021 gelukkig lager uit. In de tussentijdse rapportage hebben wij deze meevaller al gemeld, maar die valt nu nog gunstiger uit. Voor het totaalbeeld van het resultaat op het afvaldossier verwijzen wij naar de toelichting aan de lastenkant. | Voordeel | 650 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 79 | I | ||
Totaal baten | Voordeel | 729 |