Paragrafen

Financiering

2.3.4 Netto schuldquote en houdbaarheid financiën

Netto schuldquote
In het collegewerkprogramma hebben wij als een van de speerpunten het verdere financieel herstel benoemd. De schuld(quote) is één van de kengetallen waarop wordt gestuurd.

Voor de definitie van onze schuld gebruiken wij dezelfde definitie als het BBV gebruikt. De wetgever heeft bepaald dat de berekening van de netto schuldquote volgens die definitie één van de financiële kengetallen voor gemeenten is. Daarbij moeten we zowel terug- als vooruitkijken. Wij hebben in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing van de MPB 2017-2020 ijkpunten voor enkele (wettelijke) kengetallen aangewezen. Daaronder was ook die voor de (gecorrigeerde) netto schuldquote. U heeft die ijkpunten geaccepteerd.

De definitie van de gecorrigeerde nettoschuldquote is:
(onderhandse leningen + overige vast schuld + kortlopende schuld + overlopende passiva - langlopende uitzettingen - overige beleggingen - kortlopende (debiteuren)vorderingen en uitzettingen - liquide middelen - overlopende activa)/totaal van de inkomsten op de exploitatiebegroting.

In de tabel hieronder ziet u de gecorrigeerde netto schuldquote volgens de begroting en volgens de werkelijkheid.

Jaar

Begroting

Rekening

Waarde ijkpunt

Categorie provincie

Begroting

Rekening

2017

89,92%

80,73%

Goed

A

A

2018

91,7%

77,34%

Goed

B

A

2019

82,08%

83,42%

Goed

A

A

2020

90,99%

69,09%

Goed

B

A

2021

87,55%

55,99%

Goed

A

A

Ten opzichte van de begroting 2021-2024 is de netto schuldquote fors verbeterd. Zoals u in de balans en deze paragraaf kunt zien, zijn de schulden behoorlijk afgenomen en de solvabiliteit aanzienlijk verbeterd. Daarnaast heeft de hoogte van de baten invloed op dit kengetal, die waren in 2021 in werkelijkheid hoger dan begroot. Er waren diverse oorzaken voor die hogere baten en deze wordt elders in de jaarrekening toegelicht.

Met opstellen van deze jaarrekening kunnen wij concluderen dat het ons gelukt is de gehele collegeperiode de netto schuldquote beneden de 90% te houden.

Houdbaarheid financiën
Onder houdbare gemeentefinanciën wordt verstaan:

  • De gemeente kan aan haar verplichtingen voldoen.
  • De gemeente kan haar financiën ook bij economisch slecht weer beheersbaar houden zonder hulp van buitenaf.

In algemene zin kunnen we stellen dat de meer dan verwachte verbetering van de solvabiliteit, de fors positieve ontwikkeling van de netto schuldquote de houdbaarheid van onze financiën draaglijker maken. Helaas kunnen wij hiermee niet de voorlopige verwachte (structurele)  begrotingstekorten opvangen. Hiervoor verwijzen wij ook naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risico's.

EMU-saldo
Ook via de EMU-saldo ontwikkeling kunt u zien of onze schulden juist afnemen of juist iets oplopen. Zoals eerder gezegd, het jaarrekeningoverschot en de achterblijvende investeringen in 2021, zorgden voor een gunstig EMU-saldo. Hieronder ziet u het verloop van de laatste 4 jaren.

Referentiewaarde EMU-tekort

Begroting EMU-Saldo

Werkelijk EMU-Saldo

2018

Niet vastgesteld

+ €  8.883 mln

+ € 14,241 mln

2019

€ 22,4 mln*

+ €  2,442 mln

- €   26,105 mln

2020

€ 23,1 mln*

-.€  7,391  mln

+€ 54,169 mln

2021

€ 21,7 mln*

- € 15.599 mln

+ € 89.7 mln

Wat kunnen we in de komende jaren nog meer concreet doen om de Schuldquote verder te verlagen en het EMU saldo positief beïnvloeden?

  • Indien we de inkomsten in de exploitatie kunnen opvoeren heeft dat een positief effect. Als die inkomsten worden toegevoegd aan de reserves kan er schuld worden afgelost. Dan ontstaat een extra positief effect op de netto schuldquote;
  • Wij zijn al enkele jaren onderweg om een belangrijk deel van de voorraad oneigenlijk bezit te verkopen. Met de opbrengst is en zal een deel van de schulden worden afgelost;
  •  Indien de grondverkopen de investeringen overstijgen dan heeft dat een positief effect op de Schuldquote en het EMU-saldo.

Al deze mogelijkheden hebben (politiek bestuurlijke) consequenties, die verder gaan dan alleen een verlaging van de Netto Schuldquote.

Overigens is de verwachting dat de netto schuldquote in de komende jaren vooralsnog min of meer zal stabiliseren, daarbij zijn de volgende aandachtpunten te noemen:

  • Nog een zeer geringe toename Algemene Reserve, wij “sparen” vanuit de begroting om de Algemene Reserve de komende jaren verder te verhogen. In de praktijk betekent dit dat als er meer geld binnen komt dan eruit gaat, er direct een deel van de (korte)schuld wordt afgelost;
  • Diverse investeringen waaronder die in Activa met maatschappelijk nut e.d. waardoor de schuld weer wat kan toenemen;
  • Overige grotere nog niet bekende investeringen kunnen dit kengetal negatief beïnvloeden;
  • Ontwikkelingen met betrekking tot de Schaalsprong.
Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14