2.1.4.1 Risico's algemene dienst
Bij het inventariseren van risico's kijken we naar:
- de kans dat een risicogebeurtenis zich voordoet;
- de invloed op de prestaties en het imago van de gemeente;
- de financiële gevolgen van een risico.
Die risico’s kunnen eenmalig voorkomen of zijn voor een deel altijd aanwezig. Bij de bepaling van de grootte van de risico’s gaan we ervan uit, dat structurele risico’s in vier jaar worden gedekt door ombuigingen binnen de begroting, aanpassing van beleid of beheersmaatregelen. Deze systematiek leidt tot een verdubbeling van de financiële gevolgen. Het 1e jaar zijn de gevolgen 100%, het 2e jaar 67%, het 3e jaar 33% en het 4e jaar 0%.
De omvang van de financiële risico's van de Algemene Dienst is nu berekend op € 24,4 miljoen. In de MPB 2022-2025 (peildatum 7-9-2021) hadden wij nog een risicobedrag van € 47,6 miljoen, terwijl wij in de MPB 2021-2024 (peildatum risico's 1/9/2020) nog uit gingen van een risicobedrag van € 66 miljoen. Dit betekent wederom een forse verbetering van het risicobedrag. Onderstaand is de ontwikkeling van het risicobedrag in de afgelopen jaren grafisch weergegeven. Verderop zal op de belangrijkste wijzigingen worden ingezoomd.
Grafiek 4.3: Ontwikkeling risico's Algemene dienst en financieel effect
De daling in de laatste maanden van 2021 wordt onder meer veroorzaakt door een verdere afname van de risico's op het zorgdomein. Daarnaast is het risico als gevolg van Corona lager geworden nu het Rijk meer financiële steun heeft verleend en wij nog middelen beschikbaar hebben in de reserve corona. Verder zijn wij iets minder negatief over de rijksvergoedingen en/of ombuigingen in de komende jaren dan eerder ingeschat.
Risicoprofielen
Het risicobestand bestaat uit een groot aantal risico's die verschillen in omvang en kans van optreden. Om het risicoprofiel goed te kunnen duiden, is het interessant om in beeld te hebben hoe de verdeling van de risico's naar omvang / kans eruit ziet. Dit is onderstaand grafisch weergegeven waarbij op de verticale as de kans van optreden staat en op de horizontale as het risicobedrag.
TOP-risico’s
De matrix laat zien dat de meeste risico's beperkte financiële gevolgen hebben. De financiële TOP-risico's zitten in het kwadrant rechtsboven. Daar is de kans van optreden minimaal 25% en het risicobedrag minimaal € 1,0 mln. Volgens afspraak ligt onze aandacht primair bij deze risico's, reden waarom deze onderstaand nader zijn uitgewerkt.
Sterke toename bijstandsuitkeringen (BUIG) en het tekort BUIG als gevolg van nu nog niet voorziene Corona-effecten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling loket sociaal | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
maal uitkomen met de ter beschikking gestelde landelijke middelen tbv BUIG-uitgaven, waarbij het recht op uitkering voor klanten niet in het geding komt | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Nadeelcompensatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente schadevergoedingen moet betalen door rechtmatig of onrechtmatig handelen (excl. Planschade) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Planschade | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente planschadevergoedingen moet betalen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Rampenbestrijding | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | Ton Heerts | |
Doelstelling | Voldoende voorbereid zijn op een ramp of een crisis, door het organiseren van bevolkingszorg. Dit betekent: Voorlichting, Opvang en verzorging en het verzorgen van nazorg voor de bevolking. Slachtoffers en schadegevallen worden geregistreerd. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Financiering en rente risico's | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Voorzien in voldoende liquide middelen om aan onze betalingsverplichtingen te voldoen • tegen zo laag mogelijke kosten • daarbij eventueel gebruikmakend van rente-instrumenten zonder dat deze risicovol worden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Betreft risico van rentestijgiijng t.o.v. begroting met 0,5% over 50 miljoen kort en 50 mln lang. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Percentage is laag als gevolg van de genomen beheersmaatregelen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Gemeentegaranties en verstrekte leningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het zoveel mogelijk voorkomen dat aanspraak wordt gemaakt op verleende gemeentegaranties | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 7.200.000 | |
Er zijn garantstellingen tot ca. € 796 miljoen, waarvan € 382 miljoen als achtervang voor sociale woningbouw (WSW*) en € 405,5 miljoen als achtervang voor de NHG op leningen van voor 1-1-2011. De overige ruim € 8 miljoen zijn directe garantstellingen die door de gemeente zijn afgegeven. Het financieel effect van € 8,2 miljoen heeft betrekking op die directe garantstellingen voor de indirecte garantstellingen gaan we uit van PM. *Het WSW is afgelopen jaar eerder aangesproken om bij te dragen aan de oplossing van financiële problemen van enkele corporaties. Het eigen vermogen is enigzins onder druk komen te staan en de borger (achtervang door Rijk en Gemeenten voor elk 50%) kan sneller in beeld komen. Er wordt gewerkt aan een verbetering van de vermogenspositie (in brede zin) van het WSW in nauw overleg met BZK en VNG, daarbij is een mogelijke eerste stap om obligo te innen bij alle deelnemende corporaties. Wij schatten in dat hiermee afdoende maatregelen worden getroffen, zodat het risico voor ons op pm kan blijven staan. | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Percentage is gebaseerd op een verwachting van een aanspraak van eens in de 7 jaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Informatieplicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het tijdig informeren van de Raad bij significante afwijkingen ten opzichte van de begroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Inschatting van de kosten van een Raadsonderzoek, wachtgeldlasten wethouder(s) etc. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Inschatting is dat een incident zich 1 keer in de 5 jaar voordoet. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Realisatie algemene uitkering gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | De realisatie van de algemene uitkering gemeentefonds stemt overeen met de raming van deze uitkering inclusief begrotingswijzigingen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Tussentijdse beleidswijzigingen op rijksniveau, de samenhang met mutaties in de uitkering sociaal domein en de toenemende kans op onderuitputting op de rijksbegroting leiden er toe dat het risico aanwezig is dat de werkelijke uitkomsten van de algemene uitkering afwijken van de ramingen die op basis van de circulaires gemeentefonds zijn gemaakt. Een afwijking van 1% ten opzichte van de geraamde algemene uitkering is circa € 3.000.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Wij verwachten dat bij verbetering van de economische situatie de komende jaren minder noodzaak is tot tussentijdse besluitvorming op rijksniveau die van invloed is op het gemeentefonds. Bij blijvende verbetering van de conjunctuur slaat het risico van neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering zelfs om naar een kans op opwaartse bijstelling. Door de getroffen beheersmaatregelen proberen wij zo goed mogelijk op wijzigingen in de algemene uitkering te anticiperen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Interpreteren circulaire gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het juist interpreteren van de circulaires algemene uitkering gemeentefonds en dat vertalen naar een correcte raming van deze uitkering in de Meerjarenprogrammabegroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Een fout die een impact heeft van 1% betekent een verschil van € 3.000.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Zo leert ook de ervaring tot nu toe | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Ongeval door gladheid | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 20.000 | |
Kans (0 - 100%) | 80 | |
bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. Financiële toelichting: Schade kan variëren van kapotte kleding en materiele schade tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Als maatstaf hanteren wij het jaar 2012. In 2012 zijn ca 70 claims ingediend, die betrekking hebben op wegen en vooral een gevolg zijn van gladheid. Hiervan zijn er destijds ruim 20 toegekend voor een totaal schadebedrag/eigenrisico gemeente van € 27.000. Uit de winterperiode 2020/2021 zijn 4 klachten gemeld. Deze klachten zijn afgewezen. Uit de winterperiode 2021/2022 zijn tot dusver 2 klachten binnengekomen. Hiervan is 1 klacht afgewezen en is de andere klacht nog in behandeling. De bruto kosten van de schade kunnen veel hoger uitvallen dan de eerder genoemde € 27.000. Deze kosten zijn afgedekt door middel van een verzekering. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Onveiligheid medewerkers en derden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Schade kan variëren van kapotte kleding tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 | |
De kans op een ongeval is kleiner geworden doordat er specifieke afzettingsmaterialen zijn aangeschaft in 2014. Met betrekking tot veiligheidskleding is er in 2015 een aanbesteding geweest. De kleding voor werken langs- en aan de weg, moet voldoen aan ‘veiligheidsklasse 3’. Veiligheidsklasse 3 is de hoogste norm waaraan veiligheidskleding moet voldoen. Indien de kleding aan vervanging toe is voldoet de vervangende kleding eveneens aan 'veiligheidsklasse 3'. In 2019 heeft een nieuwe aanbesteding van veiligheidskleding plaatsvinden. Uitrol van de nieuwe kleding is in 2020 van start gegaan. Zodra de kleding van medewerkers versleten is wordt deze vervangen. De uitrol van de nieuwe kleding liep door in 2021. Tevens worden er regelmatig afzettingsmaterialen vervangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het beheren en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde- : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Wegen. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 | |
Afgelopen jaren is flink geinvesteerd in het wegenonderhoud. Daarmee is de gemiddelde kwaliteit toegenomen tot het gewenste niveau (minimaal 87-90% op CROW B kwaliteit). Met dit kwaliteitsniveau is een goede balans bereikt tussen de kosten van klein onderhoud, vervanging en de korte termijn risico's. De inspectieresultaten uit 2021 laten zien dat de kwaliteit van wegen ongeveer gelijk is gebleven (t.o.v. inspectie 2019). Komende jaren vindt er een verschuiving plaats van groot onderhoud naar vervanging van wegen. Veel wegen uit de periode 1960-1980 zijn dan aan vervanging toe. De totale kosten voor wegonderhoud zullen hierdoor op de middellange termijn fors toenemen. Op dit moment wordt onderzocht hoe groot deze toename is en hoe we hier het beste mee om moeten gaan. In het strategisch assetmanagementplan (SAMP) wordt aangegeven hoe groot deze toename is en hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. Bruggen, tunnels en viaducten (kunstwerken). Over het algemeen zijn er op dit moment voldoende middelen voor het onderhouden en vervangen van kunstwerken. Op de middellange termijn komen er geen kunstwerken aan de beurt waarvoor zeer grote investeringen nodig zijn. Voor de langere termijn (na 2030) is dat anders. Door middel van inspecties zien we dergelijke investeringen tijdig (5 tot 10 jaar van tevoren) aankomen en kunnen wij u tijdig informeren.. De Freulebrug is in 2021 aangepakt en kan weer jaren mee. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Aandelenkapitaal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | n imago: Het verkrijgen en uitoefenen van invloed als aandeelhouder op een vennootschap met een publieke taak/publiek belang voor de gemeente Apeldoorn. Dat geldt zeker ook voor hybride ondernemingen met deels commerciële activiteiten. Risico's als inbesteding en ongeoorloofde staatssteun worden regelmatig juridisch getoetst. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Het financiële risico betreft het ingelegd kapitaal in Teuge. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
De kans is uitermate beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Gemeenschappelijke regelingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het uitvoeren van gemeentelijke taken door samenwerking met regiogemeenten en in een aparte entiteit. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
We ramen het algemene risico op maximaal € 300.000,- gezien de hoogte van de financiële bijdrage aan de meeste GR's. In bijzondere gevallen, zoals afgelopen jaren Plus OV en VNOG wordt apart een risico opgenomen of worden apart aanvullende beheersmaatregelen genomen.. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Er worden met de GR's steeds betere afspraken gemaakt over sturing en verantwoording, zodat in een vroeger stadium kan worden bijgestuurd. De meeste GR's hebben zelf reserves opgebouwd om risico's op te vangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Cameratoezicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Verbeteren van het veiligheidsgevoel door middel van permanent dan wel tijdelijk cameratoezicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Explosievenopruiming | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Het natuurgebied (Bos, Heide en grasland) binnen de gemeentegrenzen van Apeldoorn explosievenvrij maken, waardoor het veiliger wordt voor mens en dier. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Faunabeheer | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Juridische zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Op peil houden van de wilde-dierenpopulatie ( getalsmatig faunabeheer) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Het betreft hier een bedrag aan eigen risico | ||
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Riec | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | Ton Heerts | |
Doelstelling | Voorkomen van het ondermijnen van het openbaar bestuur door middel van informatie-uitwisseling. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kosten eigen risico WA verzekering | ||
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Juridische Beleidsadvisering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente voor de rechter moet komen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
De totale begrote externe huur-, pacht en erfpachtopbrengsten van het Vastgoedbedrijf zijn voor 2021 circa € 13 miljoen, waarvan € 10 miljoen van huurders, die door gemeente op een of andere wijze – direct of indirect, geheel of gedeeltelijk - worden bekostigd. Bij deze huurders (bijvoorbeeld CODA, Orpheus, Omnisport, Accres, Omnizorg, Circulus-Berkel, VNOG) zal huurderving (deels) kunnen worden gecompenseerd door verlaging van de bekostiging. Bij panden voor eigen huisvesting zijn geen huurbaten aan de orde. Wel zijn eventueel frictiekosten aan de orde. De panden op de Zwitsallocatie zijn betrokken bij de risicokaart voor dat project. Erfpachtopbrengsten Grondbedrijf worden betrokken bij het Grondbedrijf. Voor de resterende panden zijn soms meerjarige huurovereenkomsten en soms huurovereenkomsten met een opzegtermijn van 1 jaar aan de orde. De opgenomen financiële effecten zijn indicatief en dus gerelateerd aan de panden waarvoor de huurder op één of andere wijze niet bekostigd wordt in de huisvestingslasten. Daarnaast speelt mee de opgave om te komen tot verkoop van panden niet behorende bij de (strategische) kernportefeuille die om verkoopredenen soms gewenste leegstand kennen. Het risicogevolg van afwaardering is opgenomen in een ander risicoformat. De bij dit risico betrokken huuropbrengst bedraagt op basis van bovenstaande voor 2020 ruim € 2 miljoen voor de huurders waarmee geen andere directe financiele relatie aan de orde is. Uitgangspunt voor deze panden is 10% leegstand (€ 200.000). | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Ondanks sturing op leegstand via de beheersmaatregelen zal soms niet te voorkomen zijn dat ongewenste leegstand en wegvallende opbrengsten ontstaat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Het financieel effect is berekend op basis van het MPV 2019-2020 waarin aangegeven is welke panden mogelijk in verkoop kunnen worden gebracht na een positief verkoopbesluit. In het MPV is tevens aangegeven dat sommige panden vanwege onder meer hun (hoge) boekwaarde niet (direct) zullen worden afgestoten. Het grootste deel van het afwaarderingsrisico is gelegen in 3 panden. Daarbij is rekening gehouden met het vraagstuk van de VNOG voor de gewenste brandweerlocaties in Apeldoorn, waarvan 2 panden een relatief hoge boekwaarde kennen. Mocht in de toekomst besloten worden om als gevolg van ontwikkelingen met huurders een deel van de resterende kernportefeuille toch af te stoten, dan zal dit effect moeten worden betrokken bij dit risico. Het afwaarderen van vastgoed lijdt tot structurele vrijval van kapitaallasten. Bij € 3 miljoen boekwaarde is de jaarlijkse vrijval aan kapitaallasten indicatief € 100.000 tot € 150.000. Het financiele effect is conform MPB 2021-2024. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
De Gemeente kan zelf een expliciete keuze maken of tot een positief verkoopbesluit wordt overgegaan. Daarbij is de noodzaak voor het realiseren van een structurele financiële taakstelling niet meer aan de orde als gevolg van verkopen in de afgelopen jaren. Wel zijn er inmiddels incidentele verkooptaakstellingen aan de orde, welke voornamelijk kunnen worden ingevuld door verkoop van locaties met geen of een lage boekwaarde. Voor de parkeergarages Orpheus, Brinkpark en Anklaar geldt dat er een structurele verliesbijdrage in de gemeentelijke begroting is opgenomen die ertoe leidt – na afstemming met accountant - dat afwaardering bij doorgaande exploitatie niet aan de orde is. Het kanspercentage is conform MPB 2021-2024. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Vervangingsinvesteringen Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Met ingang van 2024 is een stelpost kapitaallasten vervangingsinvesteringen beschikbaar (voor 2024 € 0,35 miljoen). Deze stelpost zal worden verhoogd met vrijvallende kapitaallasten in de jaren 2025 en verder en worden verlaagd met kapitaallasten als gevolg van noodzakelijke vervangingsinvesteringen. In het Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019-2020 is een eerste aanzet voor een MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) opgenomen die in 2021 verder zal worden uitgewerkt. Onzeker is in hoeverre de stelpost voldoende dekking kan geven aan deze noodzakelijke investeringen. Dit heeft o.a. te maken met het feit dat veel panden in de stad dateren van de toenmalige groeiperiode (jaren '70-'90) waarvoor (ver)nieuwbouw aan de orde kan zijn in het komende decennium. Daarnaast is er een risico aanwezig dat reeds in 2021-2022 vervangingsinvesteringen benodigd zijn waarvoor tot aan 2024 geen budget beschikbaar is. Dit betreft met name de sportaccommodaties. Het opgenomen risicobedrag betreft een zeer indicatieve inschatting. Uitgaande van circa € 350.000 aan beschikbaar budget voor kapitaallasten van vervangingsinvesteringen betekent dit een investeringsomvang van circa € 10 miljoen. Het risico wordt indicatief ingeschat op 25% (€ 2,5 miljoen) met een gemiddelde jaarlijkse kapitaallast van circa € 100.000. Het financieel effect betekent een verhoging van € 75.000 per jaar ten opzichte van hetgeen opgenomen in de MPB 2021-2024. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
In kader van de verkoopopgave worden veel panden afgestoten en zal vervanging na einde levensduur niet aan de orde zijn. Daarnaast vindt vanuit het verduurzamingsproject maatregelen plaats waardoor integrale vervanging pas op termijn aan de orde is. Voor de overige sportaccommodaties is inmiddels inzichtelijk dat het op de kortere gaat om de sportaccommodaties van WSB en Groen Wit (De Maten). Hierbij speelt de situationele eigendomssituatie en contractuele afspraken een rol. Er moet nog bepaald worden of er groot onderhoud of volledige renovatie dient plaats te vinden. Het kanspercentage betekent een verhoging ten opzichte van hetgeen opgenomen in de MPB 2021-2024 (20%). De reden hiervoor is dat het nu nog onbekend is wat de resultaten zijn van het nog op te stellen MIP. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf (niet Accres-panden) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Het huidig jaarlijks onderhoudsbudget bedraagt € 2,2 miljoen voor de panden die niet vallen onder de dvo Accres. Het benodigd jaarlijks budget voor de panden met een actueel vastgesteld MJOP bedraagt gemiddeld € 2 miljoen. Het restant is benodigd voor de panden zonder MJOP, voor panden met een nieuw MJOP na renovatie/verbouwing (bijv parkeergarage Anklaar, Samen055 Zilverschoon, rijwielstalling Paslaan), voor niet in MJOP begrote werkzaamheden, voor de aanvullende maatregelen in kader van nieuwe of gewijzigde bepalingen zoals ten aanzien van brandveiligheid en asbestsanering, en of voor panden waar de onderhoudsverantwoordelijkheid primair bij huurder ligt (zoals Orpheus en CODA). De panden zonder een MJOP in de onderhoudsbegroting bevinden zich met name in de verkoopportefeuille, landgoederenportefeuille en portefeuille overig vastgoed. Het risico wordt momenteel indicatief ingeschat op een noodzakelijke verhoging van het onderhoudsbudget van € 0 tot € 0,5 miljoen per jaar. Dit is nu met inbegrip van het risico onderhoud Omnisport, CODA en Huis van de Stad. De in 2020 vastgestelde investeringsactiviteiten zullen betrokken worden bij een MeerjarenInvesteringsPlan (MIP), waarvoor met ingang van 2024 een stelpost kapitaallasten vervangingsinvesteringen beschikbaar is. Afhankelijk van externe ontwikkelingen, de beoogde krimp van de vastgoedportefeuille en huuraanpassingen kan het risico in de toekomst worden bijgesteld. Het financieel effect bedraagt gemiddeld € 250.000, zijnde het gemiddelde van de bandbreedte, en conform MPB 2021-2024. | ||
Kans (0 - 100%) | 75 | |
Gelet op het restant budget, de portefeuilles die nog dienen te worden voorzien van een MJOP, de panden met onderhoudsverantwoordelijkheid bij huurders en de externe ontwikkelingen wordt de kans van optreden momenteel ingeschat op 50%, conform MPB 2021-2024. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het ondersteunen van gemeentebrede bedrijfsprocessen om onze gebruikers in de lijn te helpen de gemeentelijke doelstellingen te realiseren. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Risicobedrag bestaat uit: capaciteit om de bedrijfsapplicatie weer in de lucht te krijgen, uren dat medewerkers niet hun werk kunnen doen, eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn. Forensisch onderzoek. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft: het uitvallen van meerdere systemen. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Integriteit | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling personeel en organisatie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | (ambtelijke organisatie) - handelen van de gemeente en haar medewerkers voldoet aan de hoogste integriteitsnormen - voorkomen dat integriteitschendingen ontstaan (preventief) - integriteitschendingen op een juiste wijze afhandelen en hierover adviseren (repressief) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect is moeilijk in te schatten. Deze is afhankelijk van de aard van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Op basis van ervaringen de afgelopen jaren is gebleken dat jaarlijks ongeveer 10 tot 15 situaties kunnen worden aangemerkt voor nader onderzoek naar een integriteitschending. Dit varieert in mate van ernst. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Onjuiste informatie verstrekken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling communicatie en kabinetszaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | De burgers en ondernemers op een transparante en volledige wijze van de juiste informatie voorzien over onderwerpen die voor hen van belang zijn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Het financiële effect is lastig in te schatten en afhankelijk van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Ondanks de grote hoeveelheid aan boodschappen die de gemeente dagelijks verzendt is de kans op fouten relatief klein. Bij projecten worden de communicatiemiddelen veelal door externe partijen (bijvoorbeeld aannemers) verzorgt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Aanvullende rijksvergoeding tekorten Jeugd (2023/2024/2025) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling KCC | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Conform wet- en regelgeving authentieke (persoons)informatie vastleggen in de registers van de Burgerlijke Stand en de Basisregistratie personen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk; v.w.b. handelingen van uit de functie Ambtenaar Burgerlijke Stand is deze ook zelf hoofdelijk aansprakelijk voor zijn / haar handelen in deze. | ||
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Reëel ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling KCC | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Op rechtmatige grondslag verstrekken van juiste informatie. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
De gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk voor verkeerde informatieverstrekking. | ||
Kans (0 - 100%) | 3 | |
Hoog ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Bestuurlijk proces | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Adequaat functionerend bestuurlijk proces, dat tot kwalitatief hoogwaardige besluitvorming leidt | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Als het risico zich voordoet, heeft dit primair betrekking op het minder makkelijk realiseren van de gemeentelijke doelstellingen. Dit zal uiteindelijk een imagoprobleem veroorzaken. In geval van hierboven genoemde ziekte uitval zich voordoet, wordt het risico maximaal geschat op 0,5 fte (€ 50.000) | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Gezien de vele trajecten die momenteel lopen, wordt het risico niet groot ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Focus lobby en strategische doelen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Als de koers van de gemeente Apeldoorn niet wordt gevolgd/herkend door burgers, bedrijven en/of mede-overheden, zal dit ertoe leiden dat de gemeente een negatief imago krijgt. Het effect hiervan is dat overleg met de externe partners moeilijker wordt, waardoor doelstellingen niet of moeilijker worden gerealiseerd. Een eenmaal negatief imago is bovendien moeilijk om te buigen; ‘men blijft lang negatief oogsten’. Doordat we nog te weneinig richting hebben, onvoldoende werken aan ons profiel en niet afstemmen tussen themas's en initiatieven missen we kansen op crucuale financieringsmogelijkheden. | ||
Kans (0 - 100%) | 31 | |
Dit risico geldt voor de gehele organisatie | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Asbest | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Volgens geldende wet en regelgeving behandelen en controleren van asbestsloop-meldingen en toezien op het naleven van de regelgeving in de bestaande bouw. Beschermen volksgezondheid. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Door deskundigheid van de toezichthouders is het risico dat asbest niet wordt opgemerkt, beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Ontsluiten van digitale basisgegevens van alle officiele adressen en panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen in nederland | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Dit is gebaseerd op OZB derving | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Van de bestaande gegevens in de BAG is inmiddels circa 85% correct. De Overige 20% wordt gestaag verbeterd. De kwaliteit van de invoer van nieuwe gegevens is op order. Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling ruimtelijk ontwerp en realisatie | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Bestemmingsplan wordt binnen 12 weken vastgesteld door de raad. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Extra afschrijving op onderwijsgebouwen. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het bieden van voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Het 2.000.000 euro risicobedrag is berekend op basis van uitkomst van inventarisatie risicovolle panden (vergelijking marktwaarde en boekwaarde) waarbij gerekend is met een kans van 50% dat voormalige schoolpanden in de toekomst moeten worden afgewaardeerd. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Het 2.000.000 euro risicobedrag is berekend op basis van uitkomst van inventarisatie risicovolle panden (vergelijking marktwaarde en boekwaarde) waarbij gerekend is met een kans van 50% dat voormalige schoolpanden in de toekomst moeten worden afgewaardeerd. Financieel effect: We hebben onze schoolpanden die de komende jaren mogelijk in aanmerking zouden kunnen komen voor herontwikkeling geinventariseerd. We hebben de marktwaarden vergeleken met de boekwaarden en afspraken gemaakt met de schoolbesturen over gebruik van deze schoolpanden in de komende jaren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Europees aanbesteden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling interne dienstverlening | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Naleving (Europese) aanbestedingsrichtlijnen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Het is moeilijk in te schatten omdat de schades in hoogte kunnen verschillen. We zijn uitgegaan van 1 grote schadeclaim. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
We gaan ervan uit dat ongeveer 1 keer in de 10 jaar dit kan gebeuren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Innen belastingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het op een juiste, tijdige en volledige manier innen en heffen van belastinggelden. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Dit bedrag is nodig om personele inzet te plegen om de gegevens alsnog te verkrijgen en/of te verwerken. Het innen van belastingen gaat om ongeveer € 80.000.000,-. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Er zijn momenten in het proces waar er een controle plaatsvindt. Als er op dat moment iets niet in orde is kan er correctie plaatsvinden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Werken voor derden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | 2.1 (o.a.) Uitvoeren en samenwerken met omliggende gemeenten en andere partijen op het gebied van front- backoffice taken. Deze vinden plaats op het gebied van sociale zaken, jeugdzorg, OVIJ en belastingsamenwerking, CJG. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 750.000 | |
Plusminus 30 medewerkers ad € 50.000,- aan loonkosten = € 1.500.000,- per jaar. Hiervan stroomt in het eerste jaar 50% uit en hiermee komen de kosten op € 750.000,- per jaar en dit 4 jaar lang = € 3.000.000,-. Voor de totale dienstverlening voor een organisatie is dat gemiddeld € 750.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Er van uitgaande dat eenmaal per 4 jaar een organisatie kiest voor een andere leverancier van deze dienstverlening. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Financiële consequenties in MPB opgenomen tekorten en volume- en prijsontwikkeling Jeugdhulp worden onvoldoende door de ingezette maatregelen opgevangen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Keten en accountmanagement | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 4.000.000 | |
Uit landelijk onderzoek (voorjaar 2019) blijkt dat tot en met 2018 kosten jeugdhulp jaarlijks met 6 tot 8% zijn toegenomen in Nederland (vulumeontwikkeling Jeugdhulp). Voor Apeldoorn betekent dit een jaarlijkse toename van 3 mijloen euro aan kosten Jeugdhulp als deze trend zich in de toekomst doorzet. Door invoering van kostenbesparende maatregelen kunnen we binnen Apeldoorn de volumeontwikkeling bijsturen. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
In de tussentijdse rapportage 2019 (juni 2019) verwachten we een financieel tekort over 2019 tussen de € 8.000.000 en € 11.000.000. De actuele prognose uit september 2019 bevestigd dat beeld. Inclusief volumegroei en indexatie stijgt het tekort naar ruim € 15 miljoen. Op basis daarvan wordt het financiële gevolg als volgt bepaald: - 50% van de maatregelen leveren niet het benodigde/geraamde rendement op: € 7,5 miljoen - volumeontwikkeling is geen 4% maar 8% in de komende jaren: - 1,5 miljoen - CAO leidt tot hogere indexatie, 1% - 1,0 miljoen Het risico profiel voor de MPB 2020-2023 wordt op basis van deze meest actuele inzichten bijgesteld naar een stuctureel tekort van € 10.000.000 op de budget Jeugdhulp. We zien dat het aantal clienten ook in 2019 blijft toenemen (is een risico voor volume totale kosten Jeugdhulp). We zien ook dat het gemiddelde kosten per client per maand in de eerste maanden van 2019 zijn gedaald. We gaan nu uit van een kans op 50% dat het risico zich volledig zal voordoen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Licenties niet op orde | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Aansprakelijkstelling | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Er voor zorgen dat de gemeente Apeldoorn zo min mogelijk aansprakelijk wordt gesteld. Als aansprakelijkstelling toch gebeurt, de schadeclaims zorgvuldig mogelijk afhandelen, eventueel in overleg met de verzekeraar. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 62.500 | |
De verwachting is dat 5 schade aansprakelijkheids gevallen zijn per jaar. De maximale kosten zijn € 12.500,- aan eigen risico per schade geval. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling loket sociaal | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodig. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 4.000.000 | |
We hebben te maken met oplopende kosten voor de lokale wmo (begeleiding, dagbesteding) door toename van het aantal cliënten en (dure) maatwerkvoorzieningen. Ook voor huishoudelijke hulp (schoon huis) lopen de kosten op als gevolg van het abonnementstarief per 2019. De volumegroei varieert in de verschillende onderdelen van 20 tot 60%. In de prognose houden wij er rekening mee dat deze volumegroei afvlakt naar respectievelijk 10% (schoon huis) en 5% (overige producten). Risico is dat deze percentages hoger uitvallen. Daarnaast is het risico dat de thans gehanteerde indexpercentages (2,5%) in de praktijk hoger uitvallen, met name omdat de CAO-ontwikkelingen tot hogere loonkosten. Tot slot is onderdeel van dit risico dat de opgenomen maatregelen ter demping van het tekort niet het volledig verwachte rendement opleveren (aanname, 50%) | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Voor de lokale wmo is het risico groot dat we niet uitkomen met het bestaande budget. In het proces van doordecentralisatie van het budget voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is nog zoveel onzeker, dat het bepalen van een kanspercentage uitermate lastig is. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Vennootschapsbelasting | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | duidelijkheid over evt. vpb plicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Vooralsnog is de verwachting dat de gemeente Apeldoorn niet vpb plichtig zal worden voor de activiteiten grondbedrijf, vastgoedbedrijf, parkeren, werken voor derden, stadsbank/activerium. Het risico afval bedraagt € 10.000 en het risico reclame bedraagt € 150.000. Risico energie is niet bekend. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aantoonbaar en juist met persoonsgegevens omgaan, door het nemen van technische en organisatorische maatregelen om de kans op onrechtmatige verwerkingen en datalekken te beperken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Vanuit de boetes die door de Autoriteit Persoonsgegevens tot nu toe zijn opgelegd voor een overtreding van de AVG of een datalek, is circa € 750.000 het gemiddelde boetebedrag. De financiële gevolgen kunnen echter hoger zijn, door schadeclaims die betrokkenen kunnen indienen en door benodigde herstelmaatregelen (bijvoorbeeld het informeren van de betreffende burgers, forensisch onderzoek, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen). | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Het maatschappelijk verantwoord omgaan met persoonsgegevens en het voorkomen van een datalek vallen onder de verantwoordelijkheid van de gehele organisatie. De kans op een overtreding of een datalek van majeure omvang is beperkt, vandaar dat hier uitgegaan wordt van 25% kans. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Omvang reserve Zwitsal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Herontwikkelen van het bedrijventerrein Zwitsal wordt herontwikkeld tot het realiseren van een Podium voor de Stad met een mix van functies op het gebied van Maken, Spelen en Beleven (en op termijn Wonen). Mede op grond van toenemende risico’s in de vastgoedexploitatie zijn in 2020 ontwikkelperspectieven opgesteld, waarbij samenwerking met derden wordt gezocht teneinde de risico’s voor de gemeente te reduceren. Op basis van deze op te stellen ontwikkelperspectieven zal ten behoeve van de vast te stellen ontwikkelstrategie in het najaar 2020 een integrale risico-analyse verricht, wellicht op de methode zoals die ook bij grondexploitaties wordt gehanteerd. Tot dan wordt het huidige risicoformat ook voor dit project op hoofdlijnen gehandhaafd. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 650.000 | |
De bedragen zijn zeer indicatief. Het structurele risico kent de volgende componenten *) Bij verkoop van het de locatie exclusief openbare ruimte bedragen de kapitaallasten van de heringerichte openbare ruimte circa € 150.000 per jaar. *) Bij geen verkoop en doorzetten van de huidige situatie zullen de vastgoedbaten niet dekkend zijn voor de vastgoedlasten, plankosten en kapitaallasten openbare ruimte . Dit risico bedraagt indicatief € 500.000 per jaar. Het incidentele risico ad € 0,5 miljoen betreft de hogere projectkosten icm in een jaar niet sluitende vastgoedexploitatie. De hogere projectkosten kunnen een gevolg zijn van niet voorziene uitgaven voor bijv plankosten en/of openbare ruimte (zoals bodemsanering). De risico's zijn benaderd vanuit de budgettering van het Zwitsalproject ten behoeve van de kaderwijziging Vlijtsepark in voorjaar 2017. Dekking voor de risico's is vooralsnog de bestemmingsreserve Zwitsal. Ten opzichte van de risicokaart bij de MPB 2021-2024 betekent dit een verhoging van het structurele risico (toen geraamd op € 100.000 per jaar). | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
De kans van optreden wordt laag ingeschat gelet op de huidige actualiteit. Daarbij treden de risico's hoogstwaarschijnlijk ook niet tegelijk op. De kans van optreden van het incidentele risico van € 0,5 mio wordt als laag ingeschat. Het verkooprisico van terrein en/of opstallen is inmiddels (begin 2021) afhankelijk geworden van de huidige economische ontwikkelingen. Hierbij moet wel beschouwd worden dat bij de MPB 2020-2023 vanuit de reserve Zwitsal € 1 mio is bijgedragen aan de Algemene Reserve. Ten opzichte van de risicokaart bij de MPB 2021-2024 betekent dit een verhoging van het structurele risico (toen geraamd op € 100.000 per jaar). | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Schaarse vergunningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsrecht en vergunningen | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Bij de verdeling van schaarse vergunningen moeten gegadigden gelijke kansen krijgen om in een transparante procedure mee te dingen naar een vergunning | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1 | |
Het financieel effect is moeilijk kwantificeerbaar (relatie met vergunningverlening leggen; omzet casino is erg hoog | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Is afgezet tegen de andere vergunningen Wat is een schaarse vergunning? Een schaarse vergunning is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend, terwijl er meer (potentiële) aanvragers zijn. Voorbeelden van (potentiële) schaarse vergunningen zijn: kansspel(automaten)vergunning, ligplaatsvergunning of een marktvergunning. Hetzelfde geldt ook voor ontheffingen. Voor schaarse vergunningen gelden bijzondere eisen waaraan het vergunningbeleid moet voldoen, te weten: - een openbare en transparante procedure waarin alle potentiële gegadigden een eerlijke kans hebben om mee te dingen naar de vergunning; - de schaarse vergunning mag niet voor onbepaalde tijd worden verleend, maar moet regelmatig opnieuw beschikbaar worden gesteld indien er sprake is van meerdere gegadigden. Dit betekent dat het gemeentelijk beleid wat betrekking heeft op schaarse vergunningstelsels niet zonder risico op juridische procedures, ongewijzigd kan blijven bestaan. Hieruit vloeit voort dat wij er goed aan doen om de schaarse vergunningen/ontheffingen te inventariseren. Vervolgens moet bezien worden of en zo, ja op welke wijze het van toepassing zijnde beleid in overeenstemming kan worden gebracht met de vigerende rechtspraak 'schaarse vergunningen'. Veiligheid en Recht heeft hiertoe het initiatief genomen en een QuickScan gemaakt van vergunning-/ontheffingstelsels die (mogelijk) als schaarse vergunningen moeten worden aangemerkt. Daarnaast zijn de eerste gesprek | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Energieneutraal in 2030 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling projecten, programma's en interimmanagement | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | Gemeente Apeldoorn heeft de ambitie om Apeldoorn duurzamer en klimaatneutraal te maken (Bestuursakkoord 2018-2022). In de uitvoeringsagenda voor de komende jaren (t/m 2021) is gericht op versnelling van de energietransitie. We willen daarbij substantieel sneller gaan dan de landelijke trend (Versnelling plus). Versnelling plus koerst op een percentage energieneutraliteit van 28% in 2030. In de periode na 2021-2030 verwachten we veel van innovatie. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Niet gekwantificeerd | ||
Kans (0 - 100%) | 75 | |
Impact op de doelstelling: Niet bekend. We verwachten veel van innovatie. Impact op imago: Onvoldoende zichtbare voortgang kan een negatieve impact hebben op de samenwerking met belangrijke stakeholders die juist graag met koploper werken. Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025" | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | M. van Vierssen | |
Doelstelling | Minder restafval door meer service op grondstoffen, dat is de inzet. Omgekeerd inzamelen, grondstoffen aan huis ophalen en restafval wegbrengen, is de meest logische stap om dit te bereiken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Afvalstoffenheffing is kostendekkend. De voorziening om fluctuaties op te vangen is leeg. Impact op de doelstelling: | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op imago: Niet halen van de doelen of slechte dienstverlening geven imagoschadevan de doelstelling. Dat geldt ook voor te hoge tarieven Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Bijstorting voor benodigd pensioenvermogen voor (oud)bestuurders | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Gevolgen langdurige droogte | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Door langdurige droogte dreigt schade aan openbaar groen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Door klimaatverandering hebben wij te maken met langere droge periodes. Langdurige droogte tast het openbaar groen aan. Apeldoorn is een groene stad. Om ons groen te behouden zullen wij aanpassingen moeten doen in de openbare ruimte. Door de langdurige droogte lopen wij het risico dat er veel groen uitvalt. De vervangingswaarde bij uitval schatten wij in op een bedrag tussen de 200.000 en 500.000 euro waarbij wij rekening moeten houden dat een oude boom niet 1 op 1 te vervangen is door een gelijkwaardig exemplaar. | ||
Kans (0 - 100%) | 45 | |
De kans op langdurig droge periodes is door de klimaatverandering aan het toenemen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Groen: toename van invasieve soorten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ve soorten | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 75 | |
oorten Financiële toelichting: het bestrijden van invasieve soorten in de openbare ruimte brengt de nodige problemen met zich mee. Landelijk is een zoektocht gaande hoe de bestrijding het meest efficiënt en effectief kan plaatsvinden. Veel gemeenten zijn op zoek naar de juiste methode om de japanse duizendknoop te bestrijden. Als voorbeeld heeft de gemeente Amsterdam in 2019 8 miljoen euro vrijgemaakt om de Japanse duizenknoop te lijf te gaan. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Overlastgevende soorten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
ijden van de eikenprocessierups (en mogelijk in de toekomst de dennenprocessierups) omdat deze rupsen schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Financiële toelichting | ||
Kans (0 - 100%) | 70 | |
Het bestrijden van de eikenprocessierups is een groot probleem geworden. 2019 staat bekend als een jaar waarin sprake was van een extreem hoge plaagdruk. Dat was in het hele land zo. De plaagdruk was dermate hoog dat de bestrijding het werk niet voldoende aankon. Dat was reden om voor 2020 een grotere inzet mogelijk te maken door zowel meer bomen preventief te bespuiten met Xentari als afspraken met de aannemer te maken over een grotere inzetbaarheid bij het verwijderen van nesten. Dit hebben we in 2021 doorgezet. Net als in 2020 was ook de plaagdruk in 2021 aanzienlijk lager dan in 2019. De dennenprocessierups komt steeds dichter bij Nederland. Ook deze rups heeft brandharen vergelijkbaar met die van de eikenprocessierups. De kans dat deze rups op termijn ook in Apeldoorn te vinden zal zijn is groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 4.000.000 | |
Vanaf 2022 wordt gedurende een periode van 10 jaar het historische verdeelmodel rijksbijdrage Beschermd Wonen omgebouwd naar een objectief verdeelmodel. het tekort kan in deze periode oplopen tot 20.000.000 euro nadeel voor de gemeente Apeldoorn. Voor de MPB 2020-2023 betekent dat een risico van € 2 mln in 2022 en € 4 mln. in 2023. Conform het vastgestelde kader is dat het risicobedrag waarmee in deze MPB rekening wordt gehouden. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Het inschatten van het % kans is gerapporteerd op 50% omdat onzeker is of het zich als gevolg van beheersmaatregelen zich zal voordoen. Het rapporteren van het % is niet objectief bepaalbaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Tunnel Laan van Osseveld | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling projecten, programma's en interimmanagement | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.175.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
onder tunnelen van de spoorwegovergang op de Laan van Osseveld en de weg verbreden naar 2 keer 2 rijbanen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Gevolgen en aanpak Landelijk stikstof besluit (PAS) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Ontwikkeling Woldhuis 13 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het realiseren van een “hart” voor landgoed Woudhuis wat aantrekkelijk is voor inwoners om naar toe te gaan voor ontmoeten, bewegen en natuurbeleving en met gerenoveerde/gerestaureerde panden die een goed rendement opleveren. De ambitie is om bij deze ontwikkeling duurzaamheid en inclusief werken (met inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt) een plek te geven. ‘s Heerenloo, Onderwijsspecialisten, IVN en Natuurmonumenten hebben samen de coöperatie Campus Woudhuis opgericht met als doelen het bieden van werk “voor iedereen” en het ontwikkelen van kennis over inclusief ondernemen. IVN huurt Woldhuis 11 en voor Woldhuis 13 is Campus Woudhuis de beoogd huurder. Inmiddels is de Campus Woudhuis niet meer de beoogd huurder. Na de verbouwing van het casco zal een onderzocht worden welke huurder het beste past voor dit pand. De opgave van dit project: het herbestemmen, restaureren en verhuren van de monumentale boerderij Woldhuis 13. Met de beschikbare financiële middelen als kader is de uitdaging om zoveel mogelijk duurzaam en inclusief te werk te gaan. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 650.000 | |
Het risicobedrag betreft de teruggave van de reeds beschikte provinciale subsidie (€ 250.000) en een ander fiscaal regime qua verhuur (€ 400.000). De kapitaallasten van het risicobedrag bedragen circa € 35.000 per jaar. Indien geen of tijdelijk geen verhuur kan plaatsvinden na realisatie van de renovatie bedraagt dit nadeel € 65.000 per jaar. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Wanneer tijdig (medio april 2022) gestart kan worden met de renovatie, is voor het vinden van een passende huurder een half jaar beschikbaar. Dat lijkt realistisch, maar zal ook afhangen van de op dat moment geldende maatregelen omtrent Covid-19: is er voldoende positief sentiment is in deze bedrijfstak om een nieuwe locatie op te zetten ? | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Financieel effect COVID-19 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodig. Aantrekkelijk en duurzaam leefklimaat. Gezonde gemeentefinanciën. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
De coronacrisis heeft een grote impact op de samenleving en op de gemeente. De gemeente heeft in 2020 steun van het Rijk en van de Provincie ontvangen als compensatie voor extra kosten en minder inkomsten. Met deze budgetten heeft de gemeente in 2020 maatregelen genomen om de effecten van de crisis te dempen. Ook in 2021 is budget van het Rijk beschikbaar en zullen steunmaatregelen ter overbrugging en herstel een vervolg krijgen. Om grip te houden op de financiële gevolgen voor de gemeente wordt de financiële impact per kwartaal in beeld gebracht en zal een reserve COVID 19 gevormd worden om de kosten van COVID- maatregelen te dekken. Nu gebleken is dat de extra kosten en minder inkomsten van Corona in 2020 binnen de begroting en met steun van het Rijk gedekt konden worden hebben we de financiële impact van het risico Corona naar beneden bijgesteld. Tevens heeft het Rijk toegezegd dat ook de gederfde inkomsten 2021 van de gemeenten door het Rijk worden gecompenseerd. De onzekerheid over het verloop van de crisis blijft echter groot. De inschatting van het financiële effect 2021 en verder is gebaseerd op de tweede corona quickscan 2021, zoals opgenomen in de Turap 2021. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
De kans op effecten met grote financiële impact is kleiner geworden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Koninklijk Veluwe | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Vitaal ondernemend Apeldoorn | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | van Vierssen | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
1. Ondernemers stimuleren tot het ontwikkelen van een duurzaam aanbod dat past binnen de vastgestelde kaders binnen het project. 2. Het aantrekken van nieuwe toeristische doelgroepen ‘Paul’ en ‘Nora’ in de schouderseizoenen. 3. De toeristen langer binden aan de regio. 4. De Veluwe op de kaart zetten als plaats die aantrekkelijk is om te verblijven en waar inwoners trots op zijn. 5. Een fundament neerzetten voor de toekomst wat ondernemers verder kunnen uitbouwen om de nieuwe doelgroep te blijven aantrekken. Financiele toelichting: Kans oelichting: | ||
Impact op de doelstelling | ||
Impact op de image |
Nog te verwachten extra rijksvergoeding en/of nog om te buigen in de MPB | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Continuïteit dienstverlening | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
eren van diensten aan burgers en bedrijven -Risicobedrag bestaat uit eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn -Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Beperkt absorptievermogen organisatie bij digitalisering van processen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
eren van informatie- en IT diensten afgestemd op de bedrijfseisen | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Zwembad Noord Oost | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Vitaal ondernemend Apeldoorn | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Omnizorg | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | ||
Impact op de image |
Vastgoed overall | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | ||
Impact op de image |
Sanering kavel Holthuis/Geurtsweg | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 75 | |
Impact op de doelstelling | ||
Impact op de image |
Brandveiligheid Huis voor Schoone Kunsten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 90 | |
Impact op de doelstelling | ||
Impact op de image |
Geslaagde hackaanval (ransomware) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.900.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
nemen va passende technische en organisatorische maatregleen om de kand op een geslaagde hackaanval (ransomware) te beperken en het nemen van voldoende preventieve maatregelene om na een geslaagde aanval de dienstverlening te kunnen herstellen binnen de daar daavoor afgesproken termijn. Financiele toelichting Een geslaagde ransomwaare aanval brengt veel werkzaamheden mee om de geraakte IR-dienstverlening weer te herstellen. Bijvoorbeeld forensisch onderzoek, inhuur externe expertise, aanschaf nieuwe IT-middelen, inrichten wassstraat, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen, extra communicatie richting oers ca. Bedrag is een geactualiseerde schatting gebaseerd op de kosten na 1 jaar van de gemeente Hof van Twente heeft gemaakt na een geslaagde ransomware aanval daar in december 2020 Kan toelichting De kan op een data lek van majeure omvang is beperkt. Vandaar dat hier uitgegaan worden van 5%. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
TOP-risico's algemene dienst
Nr. | Eenheid | Risico | Bedrag | Kans | I/S | Netto financieel gevolg weerstands-vermogen | Impact op de doelstelling | Impact op het imago | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 | |||||||||
861 | Afdeling concern zaken | Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken | 3.000.000 | 25% | I | 750.000 | 1 | 3 | 4 |
1641 | Afdeling financiën en control | Nog te verwachten extra rijksvergoeding en/of nog om te buigen in de MPB | 10.000.000 | 25% | S | 5.000.000 | 2 | 1 | 3 |
1601 | Afdeling financiën en control | Financieel effect COVID-19 | 1.000.000 | 25% | S | 500.000 | 2 | 2 | 4 |
474 | Afdeling financiën en control | Aanvullende rijksvergoeding tekorten Jeugd (2023/2024/2025) | 3.000.000 | 50% | I | 1.500.000 | 2 | 1 | 3 |
Programma 3 | |||||||||
1461 | Afdeling projecten, programma's en interimmanagement | Tunnel Laan van Osseveld | 3.175.000 | 50% | S | 3.175.000 | 2 | 2 | 4 |
Programma 5 | |||||||||
641 | Afdeling Keten en accountmanagement | Financiële consequenties in MPB opgenomen tekorten en volume- en prijsontwikkeling Jeugdhulp worden onvoldoende door de ingezette maatregelen opgevangen | 4.000.000 | 25% | S | 2.000.000 | 1 | 1 | 2 |
Programma 7 | |||||||||
761 | Afdeling loket sociaal | Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen) | 4.000.000 | 25% | S | 2.000.000 | 3 | 3 | 6 |
1441 | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen | 4.000.000 | 25% | S | 2.000.000 | 3 | 2 | 5 |
Overige risicos | 7.518.375 | ||||||||
Totaal | 24.443.375 |
Ten opzichte van de financiële TOP-risico’s in de MPB 2022-2025 zijn enkele TOP-risico’s nieuw, gewijzigd of vervallen:
Nieuw
861 Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken
Vanuit de boetes die door de Autoriteit Persoonsgegevens tot nu toe zijn opgelegd voor een overtreding van de AVG of een datalek, is circa € 750.000 het gemiddelde boetebedrag. De financiële gevolgen kunnen echter hoger zijn, door schadeclaims die betrokkenen kunnen indienen en door benodigde herstelmaatregelen (bijvoorbeeld het informeren van de betreffende burgers, forensisch onderzoek, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen).
Gewijzigd
1641 Nog te verwachten extra rijksvergoeding en/of nog om te buigen in de MPB
Wij schatten de kans op een hogere rijksvergoeding Algemene Uitkering positiever in nu het nieuwe regeerakkoord bekend is en daarom hebben wij dit risico verlaagd.
1601 Financieel effect COVID-19
Het coronavirus COVID-19 heeft een grote impact op onze samenleving gehad. De verwachting begin 2022 is dat de pandemie ontwikkelt tot een endemie en langjarige nadelige gevolgen niet aan de orde zullen zijn. Uiteraard is dit nog met onzekerheden omgeven en is een pessimistischer scenario mogelijk.
Nu het Rijk de steunmaatregelen heeft uitgebreid en verlengd is het risico ten opzichte van de raming in september verlaagd. Basis voor de verlaging is de vierde quick scan corona.
Fysiek domein
1461 Tunnel Laan van Osseveld
Voor de tunnel Laan van Osseveld is € 28,1 miljoen beschikbaar. Het is een complex project. Het project is gestart. Er zijn nog steeds de nodige risico's in het project, echter nu de start geweest is schatten wij de omvang van de risico's lager in. Het project kan een langere doorlooptijd hebben en de kosten kunnen alsnog hoger worden dan geraamd.
Sociaal domein
641 Financiële consequenties tekorten en volume en prijsontwikkeling Jeugdhulp worden onvoldoende door de ingezette maatregelen opgevangen
De overschrijding op de Jeugdzorg valt in 2021 lager uit dan verwacht. Oorzaken hiervoor zijn divers. Zowel het effect van de maatregelen als Corona (uitval van zorg, personeelstekort aanbieders) spelen hierbij een rol. Samen met de aanvullende maatregelen die gaan volgen uit de Hervormingsagenda zorgt dat ervoor dat wij het risico op budgetoverschrijding in de Jeugdzorg lager inschatten.
761 Financiële consequenties tekorten en volume en prijsontwikkeling WMO worden onvoldoende door de maatregelen opgevangen
In 2021 zien we een forse onderbesteding op het budget WMO (€ 10 miljoen). Ook hier zijn de oorzaken divers: inzet van maatregelen, wachtlijsten, effecten Corona en een afvlakkende groei van inwoners die van voorzieningen gebruik maken. De onderbesteding kent zowel incidentele als structurele effecten. Op basis van deze onderbesteding schatten wij het risico op een overschrijding van het budget lager in.
1441 Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen
Per 1 januari 2022 is een wetswijziging doorgevoerd waardoor een bepaalde categorie inwoners die eerst onder Beschermd Wonen viel (kosten WMO voor de gemeente) nu onder de Wet Langdurige Zorg valt (kosten rijk). Deze verschuiving is aanzienlijk (40%). Financieel gezien is deze wijziging budgettair neutraal omdat zowel kosten lager worden als ook de rijksvergoeding. Het maakt echter wel dat het risico op de invoering van het nieuwe verdeelmodel fors lager wordt omdat de grondslag daarvoor (de rijksbijdrage) flink is gedaald. Daarnaast is er meer inzicht in de maatregelen die genomen worden om de transitie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis uit te voeren. Ook uit dit inzicht volgt een lager risicobedrag.
Vervallen
1041 Volumemutatie aantal zorgplaatsen
Het risico dat een nieuwe zorginstelling zich zou vestigen op een vrijgekomen zorglocatie heeft zich niet voorgedaan. Wij verwachten dat dit risico in de toekomst niet voor zal doen, vandaar dat dit risico is vervallen.
561 Extra afschrijving op onderwijsgebouwen
De afgelopen perioden zijn er constructieve afspraken gemaakt met schoolbesturen over het afstoten van schoolgebouwen, met als gevolg dat de kans op leegstand en afwaarderingen is afgenomen. Herontwikkeling van voormalige onderwijslocaties naar woningbouw heeft nu meer mogelijkheden, vandaar dat dit geen TOP-risico meer is.
Risicobeheersing: actief aan de slag
De tabel toont aan dat de financiële TOP-risico's zich onder andere in het zorgdomein bevinden. Bij het opstellen van de jaarrekening hebben wij de diverse risico's wederom opnieuw beoordeeld en getoetst aan de genomen beheersmaatregelen. Waar nodig zijn de beheersmaatregelen bijgesteld.
De tunnel Laan van Osseveld blijft ook gedurende de uitvoering een groot risicovol project. We houden de projectcontrol van het project op sterkte. We beheersen het project in de projectorganisatie middels het continu actueel houden van de planning, budgetbewaking en het beheersen van risico's, door periodieke voortgangsbespreking in de overlegorganen. Hierbij worden ook de ramingen via (externe) second opinion getoetst.
Niet financiële TOP - risico's
Niet ieder risico heeft een financieel gevolg. Daaronder zijn ook risico's die ervoor kunnen zorgen dat wij doelstellingen niet halen en/of dat het imago geschaad wordt. Ook die risico’s zijn belangrijk om te beheersen en worden daarom apart in beeld gebracht. Voor de niet-financiële risico’s geldt dat zij als TOP-risico worden aangemerkt als zij een kans > 25% en een score van 4 tot en met 6 hebben waarbij de score als onderstaand wordt bepaald:
De scores betreffen:
- Doelstelling wordt toch gehaald (1), de doelstelling wordt later gehaald (2), de doelstelling wordt niet gehaald (3);
- Imagoschade: geringe schade (1), ernstige schade (2), zeer ernstige schade (3).
Grafisch ziet het risicoprofiel van deze niet-financiële risico’s er als volgt uit:
Het risicoprofiel laat zien dat er 16 niet financiële TOP-risico's zijn. In de onderstaande tabel zijn deze weergegeven.
TOP-risico's Algemene dienst | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nr. | Eenheid | Risico | Kans | Impact op de doelstelling | Impact op het imago | Totaal |
Paragraaf | ||||||
1662 | Afdeling informatie | Beperkt absorptievermogen organisatie bij digitalisering van processen | 25% | Doelstelling wordt later gehaald | Ernstige schade (regionale pers 4-6) | 4 |
Programma 1 | ||||||
503 | Afdeling concern zaken | Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda | 31% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
861 | Afdeling concern zaken | Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken | 25% | Doelstelling is gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 4 |
1601 | Afdeling financiën en control | Financieel effect COVID-19 | 25% | Doelstelling wordt later gehaald | Ernstige schade (regionale pers 4-6) | 4 |
Programma 3 | ||||||
1383 | Afdeling beheer en onderhoud | Groen: toename van invasieve soorten | 75% | Doelstelling wordt niet gehaald | Ernstige schade (regionale pers 4-6) | 5 |
301 | Afdeling beheer en onderhoud | Ongeval door gladheid | 80% | Doelstelling wordt niet gehaald | Schade (plaatselijke pers 0-3) | 4 |
302 | Afdeling beheer en onderhoud | Onveiligheid medewerkers en derden | 40% | Doelstelling is gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 4 |
303 | Afdeling beheer en onderhoud | Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | 30% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
1381 | Afdeling beheer en onderhoud | Gevolgen langdurige droogte | 45% | Doelstelling wordt niet gehaald | Schade (plaatselijke pers 0-3) | 4 |
1421 | Afdeling beheer en onderhoud | Overlastgevende soorten | 70% | Doelstelling wordt niet gehaald | Schade (plaatselijke pers 0-3) | 4 |
1461 | Afdeling projecten, programma's en interimmanagement | Tunnel Laan van Osseveld | 50% | Doelstelling wordt later gehaald | Ernstige schade (regionale pers 4-6) | 4 |
Programma 7 | ||||||
761 | Afdeling loket sociaal | Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen) | 25% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
1441 | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen | 25% | Doelstelling wordt niet gehaald | Ernstige schade (regionale pers 4-6) | 5 |
Programma 8 | ||||||
1681 | Afdeling Vitaal ondernemend Apeldoorn | Zwembad Noord Oost | 50% | Doelstelling wordt niet gehaald | Schade (plaatselijke pers 0-3) | 4 |
Programma 9 | ||||||
1501 | Afdeling omgevingsbeleid | Gevolgen en aanpak Landelijk stikstof besluit (PAS) | 25% | Doelstelling wordt later gehaald | Ernstige schade (regionale pers 4-6) | 4 |
Ten opzichte van de begroting 2022-2025 zijn in hoofdlijnen de volgende wijzigingen zichtbaar:
Nieuw:
1681 Zwembad Noord Oost
Aanvankelijke planning was dat het nieuwe zwembad medio 2024 in exploitatie kon worden
genomen. In 2021 heeft de nieuwe situatie zich voorgedaan dat een projectontwikkelaar de locatie Kerschoten heeft aangekocht ten behoeve van woningbouw. Ook heeft de gemeenteraad opdracht gegeven om het effect van de komst van het Korps mariniers te onderzoeken. Beide ontwikkelingen hebben er toe geleid dat het project is vertraagd. De huidige planning is dat het zwembad in 2026 of begin 2027 in exploitatie kan worden genomen.
Gewijzigd:
761 Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen)
Het risico is naar beneden bijgesteld. Zie ook de toelichting bij de financiële TOP-risico’s.
1441 Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen
Het risico is naar beneden bijgesteld. Zie ook de toelichting bij de financiële TOP-risico’s.
Vervallen:
1041 Volumemutatie aantal zorgplaatsen
Wij verwijzen voor de toelichting naar het financiële TOP-risico van dit onderdeel.
1581 SPUK
In het algemeen geldt de BTW over kosten van sportaccommodaties, door de vrijstelling, als kostprijsverhogend. Uitzondering geldt er voor bedrijven die een winstoogmerk hebben. Op 14 januari jl. heeft de fiscus uitgesproken dat Accres als winstbeogend beschouwd kan worden en de BTW over de aan Accres verhuurde accommodaties verrekend kan blijven worden. Daarmee is het risico op hogere kosten van exploitatie en onderhoud van sportaccommodaties komen te vervallen.
Risicobeheersing: actief aan de slag
Ook op de niet-financiële TOP-risico's treffen wij de nodige beheersmaatregelen. Voor een belangrijk deel gaat het daarbij om een proactieve houding. Zo strooien wij bij verwachte gladheid bijvoorbeeld preventief en behandelen wij bomen voordat de processierupsen zich hier kunnen vestigen. Verder investeren wij o.a. in deskundige medewerkers en werken wij aan het vergroten van het risicobewustzijn. Risicomanagement staat structureel op de agenda’s van de diverse gremia en breed in de organisatie vinden risicogesprekken plaats op gerichte onderwerpen.