- Werkbedrijf Lucrato
Werkbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit 3 leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato voert het werkgeverschap uit in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en begeleidt mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, voor de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit 3 leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met Lucrato overeengekomen. Voor 2022 zullen deze in de loop van 2021 worden opgesteld en ter kennisneming aan de Raad worden toegezonden.
Risico's
Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”.
Ontwikkelingen beleid
Werkbedrijf Lucrato is een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde die in 2018 is ontstaan uit een samenvoeging van Felua-groep en het re-integratie- en werkgeversdeel van Werkplein Activerium (gemeente Apeldoorn). De opdracht voor het Werkbedrijf is drieledig.
Ten eerste zorgt zij voor een match tussen werkgevers en kandidaten met een relatief korte afstand tot werk. Dit zijn mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. De tweede opdracht aan Lucrato is dat zij een dienstverband aan mensen in het kader van Beschut Werk biedt. De derde doelgroep waar Lucrato verantwoordelijk voor is, zijn de mensen die in het kader van de Wsw een dienstverband bij Lucrato hebben. Dit kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetacheringen, begeleid werken of werken binnen Lucrato.
Naast deze primaire opdrachten is Lucrato ook preferred supplier voor de gemeente Apeldoorn als het gaat om dienstverlening die ingezet kan worden voor mensen die onder de ‘gemeentelijke doelgroep’ binnen de Participatiewet vallen. De gemeente koopt die dienstverlening separaat bij Lucrato in.Sinds 2020 heeft Lucrato te maken met tekorten op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Dit is vooral het gevolg van de effecten van de structurele Rijksbezuinigingen die tot uiting komen in het Wsw-subsidieresultaat. Hier heeft de gemeente Apeldoorn rekening mee gehouden door structureel in haar meerjarenprogrammabegroting (MPB) een bijdrage in het exploitatieresultaat Lucrato (€ 0,7 mln. vanaf 2022) op te nemen . Op basis van de meest recente Meerjarenbegroting (2022-2025) van Lucrato zien we dat dit bedrag voor de begrotingsjaren 2022 t/m 2025 voldoende zal zijn.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 88.000
€ 0
-/- € 83.000,- (verwacht)
Eigen vermogen
€ 2.962.000
€ 3.309.000
€ 2.862.000,- (begroot)
Vreemd vermogen
€ 1.936.000
€ 3.775.000
€ 2.738.000,- (begroot)
- GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
Sinds 2020 heeft de Covid19 pandemie grote gevolgen gehad voor de inzet van de GGD NOG. Financieel gezien heeft dit geen risico, extra inzet en ook inhaal van achterstanden worden gedekt door extra financiering van uit het Rijk. Wel hebben een aantal taken achterstanden opgelopen. De GGD geeft aan hier geen risico in te zien voor de inwoners, taken zijn inmiddels hervat. Over twee jaar komt er een aanbesteding voor arrestantenzorg in opdracht van het Rijk, waardoor het niet meer zeker is of de uitvoering bij de GGD zal liggen. Tevens heeft er in 2021 een takendiscussie plaatsgevonden op basis waarvan besloten is te investeren in een robuustere GGD en een samenwerking met HSC en VNOG om organisatiekosten te besparen en kwaliteit te vergroten. Dit vraagt een verhoogde inwonersbijdrage en incidentele investering de komende 3 jaren, maar zorgt wel voor een GGD die aan de vraag van de gemeenten tegemoet kan komen.
Ontwikkelingen beleid
Als beleidsprioriteiten zijn vastgesteld: advisering omgevingswet en gezonde leefomgeving, psychosociale hulp bij incidenten, gezonde leefstijl, met name een rookvrije generatie, signalering trends in volksgezondheid, werkgeversplatform NOG Fitter en Vitaler, gezonder ouder worden, bestuursagenda uitwerken en passende informatie voor gemeenten.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 71.000
€ 69.000
€ 5.000
Eigen vermogen
€ 2.909.000
€ 2.970.000
€ 3.079.000
Vreemd vermogen
€ 2.631.000
€ 7.036.000
€ 10.025.000
- Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het aandeel van Apeldoorn in de OVIJ bedraagt circa 70%.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het aandeel van Apeldoorn in de OVIJ bedraagt circa 70%.
Portefeuillehouder(s)
W. Willems
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Het uitvoeren van de samenwerkingsovereenkomst 2021. Hierin zijn de door de OVIJ te leveren producten, projecten en programma’s concreet opgenomen.
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan OVIJ zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie, energietransitie en circulariteit. Voor 2021 kan deze stijging nog opgevangen worden binnen de begroting. Het weerstandsvermogen van OVIJ is goed te noemen.
Ontwikkelingen beleid
De Omgevingswet is de grote beleidsontwikkeling in het fysieke domein waarbinnen ook de OVIJ opereert. De OVIJ is intensief betrokken bij het gemeentelijke voorbereidingstraject. . Daarnaast zien we dat OVIJ steeds meer partner is bij het behalen van onze strategische doelen en ambities op het gebied van de energietransitie en circulariteit.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 493.134
€ 118.117
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 667.707
€ 297.582
€ 180.000
Vreemd vermogen
€ 2.624.130
€ 1.383.775
€ 1.605.000
- Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
J. Joon (DB en voorzitter), D. Cziesso (AB)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Geen prestatie afspraken mee, hun taken zijn gebaseerd op de gemeenschappelijke regeling
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
De acht gemeenten in de regio Stedendriehoek werken gezamenlijk aan het realiseren van de Agenda Cleantech Regio 2019-2023. Deze agenda is samen met ondernemers en onderwijs ontwikkeld onder de vlag van de Strategische Board. De regiodeal met het Rijk en de verkenningen rond een mogelijke woondeal zijn belangrijke elementen die hieruit voortvloeien.. In 2021 is onder meer gewerkt aan een nieuwe regionale agenda (regionaal perspectief 2030).
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 94.000
€ 75.590
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 97.000
€ 172.600
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 1.565.521
€ 2.089.739
n.t.b.
- Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Cziesso. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Cziesso. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken worden vastgelegd in de prestatieovereenkomst.
Risico's
De omzetting van m2 naar gebruikersoppervlakte is in 2021 conform planning verlopen. Of de omzetting zal leiden tot meer bezwaren zal pas in 2022 tijdens de reguliere aanslag ronde blijken. Tribuut communiceert door middel van voor aankondigingen om dergelijke bezwaren te voorkomen.
Ontwikkelingen beleid
In 2021 heeft Tribuut voor alle gemeenten gewaardeerd naar gebruikersoppervlakte. De op deze methode gebaseerde WOZ-waarde zal tot uiting komen in de aanslagen die eind februari 2022 worden verzonden. Tevens heeft Tribuut, mede op basis van het onderzoek van Rijnconsult en de door het bestuur ingezette heroriëntatie, wijzigingen doorgevoerd in haar bedrijfsvoering.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 26.506
€ 327.200
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 26.506
€ 327.200
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 1.421.060
€ 1.979.000
n.t.b.
- Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
T. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Uitvoeren van de regionale taken op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Bijdragen aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Risico's
De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico's financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen VNOG bedraagt € 3.745.114 (algemene reserve en bestemmingsreserves zonder verplichting). De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.166.100. De ratio is 1,18 en ligt binnen de gewenste bandbreedte.
Ontwikkelingen beleid
In 2021 heeft de Raad van de gemeente Apeldoorn een krediet beschikbaar gesteld om een onderzoek te doen naar een nieuwe kazerne met kantoor. Dit onderzoek is in 2021 begonnen en zal in 2022 zijn beslag krijgen. De Raad zal een go of no go besluiten.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 4.148.482
€ 4.929.380
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 7.789.146
€ 14.545.854
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 38.913.254
€ 34.457.544
n.t.b.
- Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
n.v.t.
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
De Vervoercentrale Stedendriehoek is een zelfstandige publieke bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Afspraken hierover heeft iedere gemeente op gelijke wijze vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO).
Gemeente Apeldoorn is per 1 augustus 2019 uitgetreden uit de GR voor wat betreft het routegebonden vervoer en heeft dit deel van het vervoer opnieuw aanbesteed. De planning en uitvoering van het Vraagafhankelijk Vervoer is nog wel bij PlusOV ondergebracht en verloopt goed.
2021 stond, net als 2020, ook voor het vervoer in het teken van corona. Er was sprake van beduidend minder ritten, als gevolg van de coronamaatregelen en een kwetsbare doelgroep die voorzichtig is met reizen. In 2021 is besloten om inwoners met een Wmo vervoersindicatie geen eigen bijdrage te vragen voor het vervoer naar de GGD-vaccinatielocaties. Daarnaast wordt er op het moment van schrijven gewerkt aan een tegemoetkoming voor vervoerders in het VAV die derving van omzet ervaren vanwege minder ritten als gevolg van corona. Tot slot is het Vraagafhankelijk vervoer in 2021 opnieuw aanbesteed. Dit heeft geleid tot nieuwe vervoerders en een prijsstijging voor gemeenten.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
N.t.b.
Eigen vermogen
€ 460.890
€ 620.920
N.t.b.
Vreemd vermogen
€ 4.124.281
€ 7.227.443
N.t.b.