2.2.2 Kapitaalgoederen
0. Integrale openbare ruimte
Stand van zaken
Beheer en onderhoud is in staat de openbare ruimte duurzaam in stand te houden. Er is voor ca. 90% van de (theoretische) vervangingsopgave budget beschikbaar. Dat is op dit moment voldoende. Maatregelen worden geprioriteerd door het toepassen van risicosturing. Daarbij wordt rekening gehouden met de maatschappelijke effecten van risico’s en maatregelen. Overigens komt de veiligheid van assets niet in het geding. |
---|
Programma 2021
Jaarlijks wordt in het beheerprogramma de (ontwikkeling) van de technische conditie weergegeven, het programma van investeringen in groot onderhoud en vervangingen en de wijze waarop wij met risico’s omgaan. Wij maken daarin ook expliciet waar en hoe wij met het beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de doelstellingen van gemeente Apeldoorn. Strategisch assetmanagementplan (SAMP): Aandachtspunt financiering: Revitalisering: In 2021 zijn de drie revitaliseringspilots in De Maten en Zuid afgerond. Vanaf 2021 gaan we 20 jaar lang revitaliseren. Het eerste project voor 2021, aan de Dovenetel, is inmiddels opgestart omdat daar een goede combinatie gemaakt kan worden met vervangende nieuwbouw van de woningcorporatie. De overige projecten die voor 2021 gepland staan zijn: Houtsnijdershorst en Dreven Noord (vervolg) in De Maten en de Rivierenbuurt in Zuid. De lessen die we hieruit trekken worden meegenomen in de evaluatie en bij de voorbereiding van nieuwe revitaliseringsprojecten vanaf 2021. Vanwege de benodigde voorbereidingstijd om in 2021 tot uitvoering te komen is de voorbereiding reeds eind 2019 opgestart. |
---|
Wat hebben we bereikt?
In 2021 heeft conform het beheerprogramma het onderhoud aan de assets plaatsgevonden. Wat is er in 2021 gerealiseerd: Veel projecten zijn integraal uitgevoerd. Dat betekent dat er waar mogelijk regenwater is afgekoppeld, groen is toegevoegd, de verkeerssituatie is verbeterd of er wensen van bewoners zijn meegenomen. Wel zijn er minder projecten uitgevoerd dan gepland. Dat is enerzijds normaal, projecten hebben altijd enige voorbereidingstijd nodig, waardoor daadwerkelijke uitvoering regelmatig het jaar erop plaatsvindt. Een deel van de oorzaak is een beperkte capaciteit in het uitvoeren van projecten (mede doordat er ook veel andere projecten zijn). De technische kwaliteit is op dit moment nog op orde, wel zien we de opgave voor groot onderhoud en vervanging in de toekomst toenemen. Dat is niet enkel een technisch vraagstuk. Veel buurten zijn zo’n 40-50 jaar oud, bij vervanging zullen we ook bekijken of de openbare ruimte nog goed functioneert en waar nodig van een update voorzien. Met revitalisering beogen we een meer grootschalige gebiedsaanpak die het reguliere onderhoud overstijgt. In 2021 is de Dovenetel afgerond, een deel van Staatsliedenbuurt uitgevoerd en een start gemaakt met Schoutenveld. Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor Rivierenkwartier (gaat samen op met de vitaliteitsagenda). In 2022 ronden we een aantal projecten af, waaronder ook de Dreven-noord en starten we met de voorbereiding van gebieden de Sprenkelaar en de Donken. Kwaliteitsniveau. De schouwresultaten zijn van het jaar 2021 en zijn ongeveer vergelijkbaar met het jaar ervoor. Voor het overgrote deel van onze werkzaamheden voldoen we aan de gestelde norm. De technische kwaliteit voldoet eveneens. Verhardingen, het meest kapitaalintensieve onderdeel van de openbare ruimte, zijn in 2021 opnieuw geïnspecteerd. De technische kwaliteit is vergelijkbaar met die van 2019 en voldoet aan de gestelde norm. Wel verwachten we door veroudering een toename in de opgave. (Er zijn veel buurten/wijken uit de jaren 50-80) |
---|
1.a. Groen
Stand van zaken
Groen is een onderscheidende kwaliteit van Apeldoorn. Het is ons natuurlijke kapitaal en een groene leefomgeving levert een essentiële bijdrage aan de klimaatadaptie. De budgetten voor regulier onderhoud zijn toereikend om te kunnen voldoen aan het gestelde onderhoudsniveau. |
---|
Programma 2021
Continuering realisatie van € 1,8 miljoen investeringen uit MPB 2018-2021. Vertrekpunt bij alle investeringen is het uitvoeringsplan Groenplan en Eco-gids: maximale-variant |
---|
Wat hebben we bereikt?
Het groene areaal in Apeldoorn breidt zich steeds verder uit. Er wordt onverminderd hard gewerkt aan het in stand houden en versterken van dit waardevolle groen, dat in veel verschijningsvormen aanwezig is (o.a. bomen, bosplantsoen, hagen, sierheesters, vaste planten, bloemrijk gras, gazon). |
---|
1.b. Wegen
Stand van zaken
In de afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het herstel van de kwaliteit van onze wegen. Vooral de asfaltwegen zijn in kwaliteit toegenomen. Daarmee is de basis inmiddels redelijk op orde. We zetten een deel van het budget in voor het omvormen van woonstraten (van asfalt/beton naar elementenverharding, zoals in De Parken) en een deel op specifieke projecten waar grote kansen liggen om meerwaarde toe te voegen (bijvoorbeeld een grote plus in beeldkwaliteit, veiligheid of functionaliteit). Bij dergelijke ingrijpende projecten geven we inwonersparticipatie een grotere rol. Het zijn immers de bewoners en gebruikers die echt kunnen vertellen hoe hun straat een aantrekkelijk verblijfsklimaat krijgt. Het wegenprogramma is opgenomen in het jaarlijkse Integrale Beheerprogramma, met daarin de conditie, het programma en risico’s van alle kapitaalgoederen in de openbare ruimte. |
---|
Programma 2021
In 2021 worden de wegen en fiets/wandelpaden conform het integrale beheerprogramma in uitvoering gebracht. |
---|
Wat hebben we bereikt?
In 2021 zijn de volgende wegen conform het integrale beheerprogramma in uitvoering gebracht en geheel of gedeeltelijk opgeleverd: |
---|
2. Openbare verlichting
Stand van zaken
Apeldoorn zet de laatste jaren sterk in op het vervangen van minder energie efficiënte armaturen door dimbare LED armaturen. Ruim vijfendertig procent van het areaal in Apeldoorn bestaat nu uit dimbare LED armaturen. Het energieverbruik is in 2019 niet toegenomen ondanks de woning groei van Apeldoorn. De komende jaren gaan wij door met het vervangen van minder energie efficiënte armaturen met de nadruk op woongebieden. De armaturen op de ring- en hoofdwegen vervangen we geleidelijk door een dimbare witte LED variant waarbij we in de nachturen dimmen tot vijftig procent lichtniveau Tevens gaan we ca. 600 slechte masten vervangen door nieuwe gepoedercoate masten en worden ca. 1.000 nog goede masten geschilderd. Met bovenstaande werkzaamheden dragen wij bij aan een mooi, aantrekkelijk en duurzamer Apeldoorn. |
---|
Programma 2021
Het planmatig onderhoudsbudget wordt overeenkomstig het jaarlijkse onderhoud- en vervangingsplan ingezet conform het integrale beheerprogramma. |
---|
Wat hebben we bereikt?
Afgelopen jaar is het onderhoudsplan openbare verlichting 2021 uitgevoerd. |
---|
3. Bruggen
Stand van zaken
Het algemene beeld is dat er voldoende middelen zijn om de bruggen, tunnels en viaducten op orde te houden. Voor de langere termijn, na 2030, zijn de vervangingsgelden met betrekking tot renovatie van kanaalbruggen en spoorviaducten niet aanwezig. In 2020 is de Freulebrug aangepakt en hebben we de Deventerbrug geïnspecteerd. |
---|
Programma 2021
In 2021 staat vervanging van diverse houten bruggen en het conserveren van bruggen op het programma. Tevens gaan we bij duikerbruggen betonreparaties uitvoeren, Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek zullen in 2021 werkzaamheden aan de Deventerbrug worden gepland |
---|
Wat hebben we bereikt?
In 2021 hebben we: Houten bruggen / steigers vervangen: Onderhoud: Circulaire bruggen: Deventerbrug: |
---|
4. Begraafplaatsen
Stand van zaken
In november 2018 is door de raad een geactualiseerde beheersverordening begraafplaatsen vastgesteld. Deze aangepaste verordening sluit aan bij de VNG modelverordening en biedt nieuwe keuzemogelijkheden voor begraven en asbezorging. De voorziening begraafplaatsen laat een positief beeld zien maar een vinger aan de pols blijft nodig. Een nieuwe visie met daarbij een beheerplan voor de begraafplaats Soerenseweg laat zien dat het extra kosten met zich meebrengt om deze begraafplaats op het gewenste peil te houden. Dat heeft gevolgen voor de voorziening. Wij blijven voortdurend werken aan verbetering van de dienstverlening en het productenaanbod. Het ontwikkelen van een natuurbegraafplaats in de nabijheid van Heidehof lijkt, mede door verruiming van de provinciale regels, kansrijker geworden. Wij verwachten in het eerste kwartaal van 2021 duidelijkheid te kunnen geven over de haalbaarheid. Verschillende ontwikkelingen op en rond Heidehof, zoals natuurbegraven en wensen van het crematorium maken het nodig om de visie op Heidehof te herijken.. |
---|
Programma 2021
Verdere ontwikkelingen rond natuurbegraven: |
---|
Wat hebben we bereikt?
Er is geen onderhoudsachterstand. Specifieke punten vanuit het onderhoud zijn : Het proces met betrekking tot natuurbegraven heeft in 2021 'on hold' gestaan om eerst een beleidsactualisatie te maken met daarin een inschatting naar de behoefte aan natuurbegraafplekken tot 2040 en te verwachten veranderingen in keuzes voor verschillende uitvaartvormen. Dat is nodig voor de onderbouwing van de exploitatie. Dit proces is inmiddels afgerond. In 2022 wordt de verkenning naar de haalbaarheid verder opgepakt. |
---|
5. Water & riolering
Stand van zaken
In 2021 wordt een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan opgesteld. De speerpunten van het plan zijn anticiperen op klimaatverandering en een verdere verduurzaming van de afvalwaterketen. Dit doen we door het afkoppelen van regenwater en de openbare ruimte meer geschikt maken voor de opvang van regenwater o.a. door vergroening Particulieren worden gestimuleerd het regenwater van het eigen perceel af te koppelen. Een reguliere taak is het dagelijks beheer en groot onderhoud van de riolering door vervanging en reparatie. |
---|
Programma 2021
Binnen het programma worden diverse projecten uitgevoerd. De belangrijkste zijn: maatregelen tegen wateroverlast, waterkwaliteitsmaatregelen, groot onderhoud en verbeteringen in de riolering, beekherstel en diverse afkoppel projecten. Er wordt in 2021 ook weer ingezet op het afkoppelen van verhard oppervlak o.a. bij het omvormen of de rehabilitatie van straten. In 2021 worden deeltrajecten van de Ugchelse beken en de Schoolbeek hersteld of opgeknapt. |
---|
Wat hebben we bereikt?
Het nieuwe Water- en Rioleringsplan is opgesteld en vastgesteld door de raad in 2021. Het tegengaan van wateroverlast en droogte door klimaatadaptatie staat centraal. Afkoppelen bij voorkeur in combinatie met vergroening is hierbij een belangrijke maatregel. In 2021 is het project ‘rehabilitatie van de wegverharding uit de Markendoel, Methusalemlaan, Derk Kamphuisweg & Klein Hattem waarbij ook wordt afgekoppeld en het riool wordt vervangen’ in voorbereiding gegaan. In de 2e helft van 2022 wordt een start te gemaakt met de uitvoering. Wel is het riool uit de Methusalemlaan gerelined vooruitlopend op de overige geplande werkzaamheden. De renovatie van het hoofdgemaal Anklaar en de minigemalen zijn voltooid in 2021. Van de voorgenomen leidingen die in 2021 gerenoveerd moesten worden is nu de helft gerelined. De overige helft wordt opgepakt in 2022. De voorgenomen putrenovaties uit 2021 zijn allemaal uitgevoerd. Tenslotte wordt vanaf 2021 gestart met het (grootschalig) reinigen & inspecteren van riolering. De Europese aanbesteding van de raamovereenkomst reinigen & inspecteren 2022-2026 is momenteel lopende. Volgens de planning wordt dit werk gegund op 1 april 2022. |
---|
6. Verkeersapparatuur
Stand van zaken
Voor het beheer en onderhoud van verkeersapparatuur zijn contracten gesloten met diverse leveranciers. Dit geldt ook voor het vervangen en/of ombouwen van verkeersregelinstallaties (VRI) en het verhelpen van storingen. De komende jaren worden diverse afgeschreven VRI kasten vervangen door een iVRI's (intelligente Verkeers Regel Installaties). Een iVRI is een regelinstallatie die kan communiceren met voertuigen, fietsers en voetgangers. Op basis van de ontvangen data, via app’s, kunnen kruispunten efficiënter worden geregeld. De iVRI weet hoeveel en wat voor verkeer eraan komt en is onder andere gekoppeld aan Buienradar. Met deze optie kan bijvoorbeeld bij slecht weer meer groen voor de fietsers worden geven. In 2021 worden vier kruispunten aangepast en voorzien van een iVRI. |
---|
Programma 2021
Het onderhoud en de vervanging wordt jaarlijkse planmatig uitgevoerd conform het integrale beheerprogramma. |
---|
Wat hebben we bereikt?
Het onderhoud en de vervangingen zijn conform plan uitgevoerd. Deventerstraat - Stationsstraat We hebben de VRI’s die met de tunnelbouw te maken hebben voorbereid op de omleidingen en ontwerpen gemaakt voor de nieuwe VRI bij de Veenhuizerweg en Laan van Osseveld. |
---|
7. Parkeren
Stand van zaken
In 2018 heeft een aanbesteding plaatsgevonden voor het vervangen van parkeerapparatuur in de bestaande Apeldoornse parkeergarages en een te leveren en plaatsen installatie voor de nieuwe parkeergarage Anklaar. Deze vervangingen zijn over drie jaar uitgesmeerd en in 2020 afgerond. Voor het onderhoud van deze parkeerapparatuur zijn/ contracten afgesloten. Ook voor het beheer en onderhoud van de maaiveld-parkeerinstallaties loopt een contract bij de leverancier van deze automaten. Deze leverancier heeft in 2019 alle pinterminals omgebouwd en geschikt gemaakt voor contactloos betalen. |
---|
Programma 2021
In 2021 voeren wij het jaarlijkse onderhoud- en vervangingsplan verder uit. |
---|
Wat hebben we bereikt?
Het onderhoud- en vervangingsplan die in 2020 is afgerond, heeft in 2021 diverse technische uitdagingen met zich meegebracht. Grotendeels zijn deze opgelost echter dienen deze nog verder opgepakt en afgerond te worden. |
---|