Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

2.2.2 Kapitaalgoederen

0. Integrale openbare ruimte
Stand van zaken

Beheer en onderhoud is in staat de openbare ruimte duurzaam in stand te houden. Er is voor ca. 90% van de (theoretische) vervangingsopgave budget beschikbaar. Dat is op dit moment voldoende. Maatregelen worden geprioriteerd door het toepassen van risicosturing. Daarbij wordt rekening gehouden met de maatschappelijke effecten van risico’s en maatregelen. Overigens komt de veiligheid van assets niet in het geding.

Programma 2021

Jaarlijks wordt in het beheerprogramma de (ontwikkeling) van de technische conditie weergegeven, het programma van investeringen in groot onderhoud en vervangingen en de wijze waarop wij met risico’s omgaan. Wij maken daarin ook expliciet waar en hoe wij met het beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de doelstellingen van gemeente Apeldoorn.

Strategisch assetmanagementplan (SAMP):
In 2021 wordt een strategische assetmanagementplan opgesteld met daarin de kansen en bedreigingen voor het beheer van de openbare ruimte op de lange termijn. En wat dit betekent voor het beheer van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte.

Aandachtspunt financiering:
Vanuit de BBV wordt gevraagd investeringen met een maatschappelijk nut te kapitaliseren. Dat wil zeggen dat we de lasten neerleggen over de gebruiksperiode. Op dit moment is de gebruiksperiode afgeleid van de technische levensduur. Echter zien we ook regelmatig delen van de openbare ruimte die ruim voor het einde van zijn technische levensduur vervangen wordt, simpelweg omdat er andere eisen worden gesteld. Ook zijn er voor verschillende assets verschillende afschrijftermijnen gekozen, wat integraal werken administratief een stuk ingewikkelder maakt.

Revitalisering:
In 2020 vindt uitvoering plaats van de drie revitaliseringspilots in De Maten en Zuid. De lessen die we hieruit trekken worden meegenomen in de evaluatie en bij de voorbereiding van nieuwe revitaliseringsprojecten vanaf 2021. Deze nieuwe projecten worden gerealiseerd bij de Dovenetel, Rivierenbuurt en op meerdere plekken in De Maten. Daarbij is de bezuinigingsopgave van eind 2020 (spreiding van het budget over 20 jaar ipv 10 jaar) het uitgangspunt.

In 2021 zijn de drie revitaliseringspilots in De Maten en Zuid afgerond. Vanaf 2021 gaan we 20 jaar lang revitaliseren. Het eerste project voor 2021, aan de Dovenetel, is inmiddels opgestart omdat daar een goede combinatie gemaakt kan worden met vervangende nieuwbouw van de woningcorporatie. De overige projecten die voor 2021 gepland staan zijn: Houtsnijdershorst en Dreven Noord (vervolg) in De Maten en de Rivierenbuurt in Zuid. De lessen die we hieruit trekken worden meegenomen in de evaluatie en bij de voorbereiding van nieuwe revitaliseringsprojecten vanaf 2021. Vanwege de benodigde voorbereidingstijd om in 2021 tot uitvoering te komen is de voorbereiding reeds eind 2019 opgestart.

Wat hebben we bereikt?

In 2021 heeft conform het beheerprogramma het onderhoud aan de assets plaatsgevonden.

Wat is er in 2021 gerealiseerd:
Ook in 2021 is er hard gewerkt aan de openbare ruimte. Ondanks de corona-epidemie zijn toch veel projecten uitgevoerd. Een greep uit de projecten:
•   Asfaltonderhoud aan de Houtsnijdershorst / Glazeniershorst / Oude Apeldoornseweg / Sportlaan
•   Groot onderhoud aan diverse fiets- en voetpaden
•   Vervanging of omvorming van asfalt naar elementen in diverse woonstraten (o.a. in de Parken)
•   Revitalisering in de Dovenetel, Staatliedenbuurt (halverwege) en Schoutenveld (gestart)
•   Renovatie gemaal Anklaar
•   Ombouw van 16 VRI’s naar intelligente iVRI’s
•   Groot onderhoud aan diverse bruggen, waaronder vervanging van de houten fietsbrug bij de Matenpoort over het kanaal
•   Vervanging van 1020 armaturen en 471 lichtmasten (uiteraard met LED-techniek)
•   En nog veel meer!

Veel projecten zijn integraal uitgevoerd. Dat betekent dat er waar mogelijk regenwater is afgekoppeld, groen is toegevoegd, de verkeerssituatie is verbeterd of er wensen van bewoners zijn meegenomen.

Wel zijn er minder projecten uitgevoerd dan gepland. Dat is enerzijds normaal, projecten hebben altijd enige voorbereidingstijd nodig, waardoor daadwerkelijke uitvoering regelmatig het jaar erop plaatsvindt. Een deel van de oorzaak is een beperkte capaciteit in het uitvoeren van projecten (mede doordat er ook veel andere projecten zijn).
In de zoektocht naar herprioritering van kredietgelden laten we 4 M€ van het investeringsbudget (wegen) van 2021 vrijvallen ten gunste van de projecten Kayermolen Noord en de Veldhuis locatie.

De technische kwaliteit is op dit moment nog op orde, wel zien we de opgave voor groot onderhoud en vervanging in de toekomst toenemen. Dat is niet enkel een technisch vraagstuk. Veel buurten zijn zo’n 40-50 jaar oud, bij vervanging zullen we ook bekijken of de openbare ruimte nog goed functioneert en waar nodig van een update voorzien.
Om een goede balans te vinden tussen de prestaties van de openbare ruimte, de kosten en risico’s gaan we op een andere manier werken. We gebruiken daarvoor assetmanagement. In januari 2022 is  deze methodiek ook door het college omarmd. In 2022 werken we e.e.a. verder uit in een strategisch assetmanagementplan (SAMP) die door uw raad zal worden vastgesteld.

Met revitalisering beogen we een meer grootschalige gebiedsaanpak die het reguliere onderhoud overstijgt. In 2021 is de Dovenetel afgerond, een deel van Staatsliedenbuurt uitgevoerd en een start gemaakt met Schoutenveld. Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor Rivierenkwartier (gaat samen op met de vitaliteitsagenda). In 2022 ronden we een aantal projecten af, waaronder ook de Dreven-noord en starten we met de voorbereiding van gebieden de Sprenkelaar en de Donken.

Kwaliteitsniveau.
Het gewenste kwaliteitsniveau is niet expliciet (op objectniveau) vastgelegd. Daarin is voortgebouwd op de keuze van de raad (2003) op het ambitieniveau basis. Dat is praktisch vertaald naar:
•   CROW B beeldkwaliteit voor verzorgend en klein onderhoud. Dit wordt gemeten door te schouwen, dat vindt voortdurend plaats.
•   Gemiddeld 85-90% van de objecten heeft een voldoende technische kwaliteit (minimaal NEN2767 klasse 3 (redelijk)). Het percentage verschilt per object op basis van risico’s. Op basis van de technische kwaliteit wordt de opgave voor groot onderhoud en vervanging gemaakt. Technische kwaliteit wordt gemeten door technische en visuele inspecties. Frequentie verschilt per asset-type. Voor wegen is dit bijvoorbeeld elke 2 jaar, voor bomen elke 4 jaar en voor riolen elke 15-20 jaar.

De schouwresultaten zijn van het jaar 2021 en zijn ongeveer vergelijkbaar met het jaar ervoor. Voor het overgrote deel van onze werkzaamheden voldoen we aan de gestelde norm. De technische kwaliteit voldoet eveneens. Verhardingen, het meest kapitaalintensieve onderdeel van de openbare ruimte, zijn in 2021 opnieuw geïnspecteerd. De technische kwaliteit is vergelijkbaar met die van 2019 en voldoet aan de gestelde norm. Wel verwachten we door veroudering een toename in de opgave. (Er zijn veel buurten/wijken uit de jaren 50-80)

1.a. Groen
Stand van zaken

Groen is een onderscheidende kwaliteit van Apeldoorn. Het is ons natuurlijke kapitaal en een groene leefomgeving levert een essentiële bijdrage aan de klimaatadaptie. De budgetten voor regulier onderhoud zijn toereikend om te kunnen voldoen aan het gestelde onderhoudsniveau.
In 2018 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het Uitvoeringsprogramma ‘Groen en biodiversiteit’.
Bij aanplant van nieuwe bomen is het uitgangspunt om zoveel mogelijk mee te liften met de lopende wegenherstel- of rioleringsprojecten (zoals de Parkenbuurt, 1e Wormenseweg, W. Druckerstraat en de Molenstraat). Daarnaast worden bomen aangeplant op kale of versteende locaties, zodat de bomen maximaal bijdragen aan verbetering van het stadsklimaat (zoals WC Orden, Reigersweg, De Voorwaarts).
Veel monumentale bomen op diverse locaties in Apeldoorn hebben het moeilijk. Deze bomen krijgen een ondergrondse bemesting, zodat de bomen sterker worden en minder snel in verval zullen raken.
Er wordt extra aandacht gegeven aan de bescherming van de groeiplaatsen van bomen door het aanplanten van beplanting onder de boomkronen (zoals wilde flora, bloembollen of heesters of vaste planten). Daarmee wordt ook een goede bijdrage geleverd aan het vergroten van de biodiversiteit en worden er meer insecten gelokt (o.a. tegen eikenprocessierups).
Groen kent een grote betrokkenheid bij de bevolking die zich vertaalt in bewonersparticipatie (inmiddels meer dan 200 locaties). Het stimuleringsbudget dat vanaf 2019 beschikbaar is voor het vergroenen van de buurt nodigt uit tot veel initiatieven.
Een zorgelijke ontwikkeling is de explosieve toename van de eikenprocessierups. Dit heeft niet direct gevolgen voor de kwaliteit van de groene opstanden, maar wel voor de volksgezondheid.

Programma 2021

Continuering realisatie van € 1,8 miljoen investeringen uit MPB 2018-2021. Vertrekpunt bij alle investeringen is het uitvoeringsplan Groenplan en Eco-gids: maximale-variant

Wat hebben we bereikt?

Het groene areaal in Apeldoorn breidt zich steeds verder uit. Er wordt onverminderd hard gewerkt aan het in stand houden en versterken van dit waardevolle groen, dat in veel verschijningsvormen aanwezig is (o.a. bomen, bosplantsoen, hagen, sierheesters, vaste planten, bloemrijk gras, gazon).
Vanuit de verantwoordelijkheid om het groene areaal langdurig in stand te houden is er volop geïnvesteerd in het verbeteren en beschermen van groeiplaatsen van bomen. Daarnaast is er de jaarlijkse verantwoordelijkheid in de bestrijding van ziekten en plagen (o.a. eikenprocessierups en Japanse duizendknoop). Er worden geleidelijk wijzigingen in het beheer en onderhoud van dit groen doorgevoerd om de biodiversiteit en klimaatadaptie te bevorderen. Er worden extra klimaatbestendige bomen toegevoegd en overtollige bestrating wordt vervangen door groen. In plantsoenen worden vooral soorten toegepast waar veel insecten op af komen. In bosplantsoenvakken wordt de ecologische ontwikkeling maximaal gestimuleerd en waar mogelijk worden strak gemaaide gazons omgevormd naar insectenvriendelijke bloemrijk gras,
De uitbreiding van het groenareaal en de verhoging van biodiversiteit hebben een kostenverhogend effect, maar dit is niet ten koste gegaan van het reguliere onderhoud. Er wordt nog steeds voldaan aan het basis-onderhoudsniveau (conform CROW-B). Actuele landelijke ontwikkelingen (o.a. prijsstijgingen groenaannemers) maken dat het onzeker is of de huidige beschikbare budgetten toereikend zijn in de komende jaren.

1.b. Wegen
Stand van zaken

In de afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het herstel van de kwaliteit van onze wegen. Vooral de asfaltwegen zijn in kwaliteit toegenomen. Daarmee is de basis inmiddels redelijk op orde. We zetten een deel van het budget in voor het omvormen van woonstraten (van asfalt/beton naar elementenverharding, zoals in De Parken) en een deel op specifieke projecten waar grote kansen liggen om meerwaarde toe te voegen (bijvoorbeeld een grote plus in beeldkwaliteit, veiligheid of functionaliteit). Bij dergelijke ingrijpende projecten geven we inwonersparticipatie een grotere rol. Het zijn immers de bewoners en gebruikers die echt kunnen vertellen hoe hun straat een aantrekkelijk verblijfsklimaat krijgt.

Het wegenprogramma is opgenomen in het jaarlijkse Integrale Beheerprogramma, met daarin de conditie, het programma en risico’s van alle kapitaalgoederen in de openbare ruimte.

Programma 2021

In 2021 worden de wegen en fiets/wandelpaden conform het integrale beheerprogramma in uitvoering gebracht.

Wat hebben we bereikt?

In 2021 zijn de volgende wegen conform het integrale beheerprogramma in uitvoering gebracht en geheel of gedeeltelijk opgeleverd:
•   Ontsluitingswegen in de buurt De Horsten
•   Ugchelsegrensweg
•   Westenenkerzijweg
•   Fietspaden Anklaarseweg
•   Buurtweg
•   Sportlaan
•   Oude Apeldoornseweg
•   Soerenseweg (binnen de kom)
•   Snelfietsroute traject Woudhuizerweg
•   Aansluitingen op de N788 in Beekbergen
•   Delen van Bronsgietersdonk
•   Molenvaart
•   Vlijtseweg
•   Kruispunt Sluisoordlaan – Laan van Zevenhuizen

2. Openbare verlichting
Stand van zaken

Apeldoorn zet de laatste jaren sterk in op het vervangen van minder energie efficiënte armaturen door dimbare LED armaturen. Ruim vijfendertig procent van het areaal in Apeldoorn bestaat nu uit dimbare LED armaturen. Het energieverbruik is in 2019 niet toegenomen ondanks de woning groei van Apeldoorn. De komende jaren gaan wij door met het vervangen van minder energie efficiënte armaturen met de nadruk op woongebieden. De armaturen op de ring- en hoofdwegen vervangen we geleidelijk  door een dimbare witte LED variant waarbij we in de nachturen dimmen tot vijftig procent lichtniveau Tevens gaan we ca. 600 slechte masten vervangen door nieuwe gepoedercoate masten en worden ca. 1.000 nog goede masten geschilderd. Met bovenstaande werkzaamheden dragen wij bij aan een mooi, aantrekkelijk en duurzamer Apeldoorn.

Programma 2021

Het planmatig onderhoudsbudget wordt overeenkomstig het jaarlijkse onderhoud- en vervangingsplan ingezet conform het integrale beheerprogramma.

Wat hebben we bereikt?

Afgelopen jaar  is het onderhoudsplan openbare verlichting 2021 uitgevoerd.
In totaal zijn 1020 minder efficiënte armaturen vervangen door dimbare LED armaturen.
357 nog goede lichtmasten zijn geschilderd en 471 lichtmasten zijn vervangen door gepoedercoate lichtmasten.

3. Bruggen
Stand van zaken

Het algemene beeld is dat er voldoende middelen zijn om de bruggen, tunnels en viaducten op orde te houden. Voor de langere termijn, na 2030, zijn de vervangingsgelden met betrekking tot renovatie van kanaalbruggen en spoorviaducten niet aanwezig. In 2020 is de Freulebrug aangepakt en hebben we de Deventerbrug geïnspecteerd.

Programma 2021

In 2021 staat vervanging van diverse  houten bruggen en het conserveren van  bruggen op het programma. Tevens gaan we bij duikerbruggen betonreparaties uitvoeren, Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek zullen in 2021 werkzaamheden aan de Deventerbrug worden gepland

Wat hebben we bereikt?

In 2021 hebben we:

Houten bruggen / steigers vervangen:
-Zuidbroek 3x overgang over water.
-steiger Landrostlaan vervangen.
-steiger Woudweg vervangen
-Wormsebrug Kanaal / Matenpoort vervangen.
-Wenum Wiesel brug vervangen in een Klompenpad.

Onderhoud:
Steiger Waterlei vervangen deel van het dek.
Lonapark Loenen vervangen deksloof.

Circulaire bruggen:
-De houten staanders, leuningen en dek sloven van de Wormsebrug hebben
we ontdaan van schroeven , geschaafd en daar 2 voetbruggetjes van gemaakt
en geplaatst aan de Horstweg te Loenen.
-Onderzoek gedaan naar de houten vlonder bij het winkelcentrum De Linie.
-Alle goede dekplanken slaan wij, voor hergebruik, op.

Deventerbrug:
Met de planning voor het onderhoud van de Deventerbrug is een start gemaakt. Met een deel van het onderhoud, bijvoorbeeld aan de onderkant van de brug, kan relatief snel begonnen worden. Bij onderhoud aan de bovenkant van de brug zal de brug (deels) afgesloten moeten worden. Dit vraag om goede afstemming. De planning hiervan zal in 2022 gaan plaatsvinden.

4. Begraafplaatsen
Stand van zaken

In november 2018 is door de raad een geactualiseerde beheersverordening begraafplaatsen vastgesteld. Deze aangepaste verordening sluit aan bij de VNG modelverordening en biedt nieuwe keuzemogelijkheden voor begraven en asbezorging. De voorziening begraafplaatsen laat een positief beeld zien maar een vinger aan de pols blijft nodig. Een nieuwe visie met daarbij een beheerplan voor de begraafplaats Soerenseweg laat zien dat het extra kosten met zich meebrengt om deze begraafplaats op het gewenste peil te houden. Dat heeft gevolgen voor de voorziening. Wij blijven voortdurend werken aan verbetering van de dienstverlening en het productenaanbod. Het ontwikkelen van een natuurbegraafplaats in de nabijheid van Heidehof lijkt, mede door verruiming van de provinciale regels,  kansrijker geworden. Wij verwachten in het eerste kwartaal van 2021 duidelijkheid te kunnen geven over de haalbaarheid. Verschillende ontwikkelingen op en rond Heidehof, zoals natuurbegraven en wensen van het crematorium maken het nodig om de visie op Heidehof te herijken..

Programma 2021

Verdere ontwikkelingen rond natuurbegraven:
- kansen voor gemeentelijk initiatief n.a.v. gewijzigde Provinciale omgevingsverordening,
- positie gemeentelijke positie in het faciliteren van particuliere initiatieven.

Wat hebben we bereikt?

Er is geen onderhoudsachterstand. Specifieke punten vanuit het onderhoud zijn :
•   We zijn in 2021 begonnen met het herstellen van half verhardingspaden op begraafplaats Soerenseweg.
•   We zijn in 2021 begonnen met het vervangen van de oude en versleten boomstructuur op begraafplaats Soerenseweg.

Het proces met betrekking tot natuurbegraven heeft in 2021 'on hold' gestaan om eerst een beleidsactualisatie te maken met daarin een inschatting naar de behoefte aan natuurbegraafplekken tot 2040 en te verwachten veranderingen in keuzes voor verschillende uitvaartvormen. Dat is nodig voor de onderbouwing van de exploitatie. Dit proces is  inmiddels afgerond. In 2022 wordt de verkenning naar de haalbaarheid verder opgepakt.

5. Water & riolering
Stand van zaken

In 2021 wordt een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan opgesteld. De speerpunten van het plan zijn anticiperen op klimaatverandering en een verdere verduurzaming van de afvalwaterketen. Dit doen we door het afkoppelen van regenwater en de openbare ruimte meer geschikt maken voor de opvang van regenwater o.a. door vergroening Particulieren worden gestimuleerd het regenwater van het eigen perceel af te koppelen.

Een reguliere taak is het dagelijks beheer en groot onderhoud van de riolering door vervanging en reparatie.

Programma 2021

Binnen het programma worden diverse projecten uitgevoerd. De belangrijkste zijn: maatregelen tegen wateroverlast, waterkwaliteitsmaatregelen, groot onderhoud en verbeteringen in de riolering, beekherstel en diverse afkoppel projecten. Er wordt in 2021 ook weer ingezet op het afkoppelen van verhard oppervlak  o.a. bij het omvormen of de rehabilitatie van straten.  
In Ugchelen zullen een aantal straten worden aangepakt als onderdeel van een grote opknapbeurt welke in totaal 2 jaar in beslag zal nemen. Voor 2021 betreft het hierbij de rehabilitatie van de wegverharding uit de Markendoel, Methusalemlaan, Derk Kamphuisweg & Klein Hattem waarbij ook wordt afgekoppeld en het riool wordt vervangen
Verder wordt het hoofdgemaal Anklaar en een aantal minigemalen in het buitengebied gerenoveerd en worden op diverse locaties rioolinspectieputten en -leidingen gerepareerd of gerenoveerd. Tenslotte wordt vanaf 2021 gestart met het (grootschalig) reinigen & inspecteren van riolering.

In 2021 worden deeltrajecten van de Ugchelse beken en de Schoolbeek hersteld of opgeknapt.

Wat hebben we bereikt?

Het nieuwe Water- en Rioleringsplan is opgesteld en vastgesteld door de raad in 2021. Het tegengaan van wateroverlast en droogte door klimaatadaptatie staat centraal. Afkoppelen bij voorkeur in combinatie met vergroening is hierbij een belangrijke maatregel.
Enkele voorbeelden van afkoppelen van verhardoppervlak is in de revitalisering Dovenetel, wegonderhoud de Parken en diepte-infiltratie van regenwater op diverse plekken in Apeldoorn in het EU-project LIFE-AERFIT. Ook zijn er weer vele aanvragen voor de bijdrage regeling van afkoppelen van particuliere daken en scholen geweest.

In 2021 is het project ‘rehabilitatie van de wegverharding uit de Markendoel, Methusalemlaan, Derk Kamphuisweg & Klein Hattem waarbij ook wordt afgekoppeld en het riool wordt vervangen’ in voorbereiding gegaan.  In de 2e helft van 2022 wordt een start te gemaakt met de uitvoering. Wel is het riool uit de Methusalemlaan gerelined vooruitlopend op de overige geplande werkzaamheden.

De renovatie van het hoofdgemaal Anklaar en de minigemalen zijn voltooid in 2021. Van de voorgenomen leidingen die in 2021 gerenoveerd moesten worden is nu de helft gerelined. De overige helft wordt opgepakt in 2022. De voorgenomen putrenovaties uit 2021 zijn allemaal uitgevoerd. Tenslotte wordt vanaf 2021 gestart met het (grootschalig) reinigen & inspecteren van riolering. De Europese aanbesteding van de raamovereenkomst reinigen & inspecteren 2022-2026 is momenteel lopende. Volgens de planning wordt dit werk gegund op 1 april 2022.

6. Verkeersapparatuur
Stand van zaken

Voor het beheer en onderhoud van verkeersapparatuur zijn contracten gesloten met diverse leveranciers. Dit geldt ook voor het vervangen en/of ombouwen van verkeersregelinstallaties (VRI) en het verhelpen van storingen. De komende jaren worden diverse afgeschreven VRI kasten vervangen door een iVRI's (intelligente Verkeers Regel Installaties). Een iVRI is een regelinstallatie die kan communiceren met voertuigen, fietsers en voetgangers. Op basis van de ontvangen data, via app’s, kunnen kruispunten efficiënter worden geregeld. De iVRI weet hoeveel en wat voor verkeer eraan komt en is onder andere gekoppeld aan Buienradar. Met deze optie kan bijvoorbeeld bij slecht weer meer groen voor de fietsers worden geven. In 2021 worden vier kruispunten aangepast en voorzien van een iVRI.
Tevens komt er een nieuwe VRI op de kruising Ovenbouwershoek – Kanaal Zuid omdat hier veel ongevallen plaatsvinden.

Programma 2021

Het onderhoud en de vervanging wordt jaarlijkse planmatig uitgevoerd conform het integrale beheerprogramma.

Wat hebben we bereikt?

Het onderhoud en de vervangingen zijn conform plan uitgevoerd.
De onderstaande Verkeersregelinstallaties zijn vernieuwd in het afgelopen jaar. Alle zijn iVRI’s geworden.

Deventerstraat - Stationsstraat
Deventerstraat - Vlijtseweg - Kanaal Noord
Deventerstraat - Noorderlaan
Kerklaan - Paslaan
W. Druckerstraat - Vosselmanstraat
W. Druckerstraat - Asselsestraat
Deventerstraat - Q. van Uffordlaan
Stationsstraat - Kanaalstraat
W.druckerstraat - Pwa-laan - Koning Stadhouderslaan
Europaweg - Jachtlaan
Marchantstraat - 1ste Wormenseweg
Oostveluweweg - Laan van de Leeuw
Laan van Westenenk - A .Schweitzerlaan
Arnhemseweg - Europaweg - Laan van de Mensenrechten
Koninginnelaan - Gemzenstraat
Ook de VRI op de kruising Ovenbouwershoek - Kanaal Zuid is geplaatst.

We hebben de VRI’s die met de tunnelbouw te maken hebben voorbereid op de omleidingen en ontwerpen gemaakt voor de nieuwe VRI bij  de Veenhuizerweg en Laan van Osseveld.

7. Parkeren
Stand van zaken

In 2018 heeft een aanbesteding plaatsgevonden voor het vervangen van parkeerapparatuur in de bestaande Apeldoornse parkeergarages en een te leveren en plaatsen installatie voor de nieuwe parkeergarage Anklaar. Deze vervangingen zijn over drie jaar uitgesmeerd en in 2020 afgerond.  Voor het onderhoud van deze parkeerapparatuur zijn/ contracten afgesloten. Ook voor het beheer en onderhoud van de maaiveld-parkeerinstallaties loopt een contract bij de leverancier van deze automaten.  Deze leverancier heeft in 2019 alle pinterminals omgebouwd en geschikt gemaakt voor contactloos betalen.

Programma 2021

In 2021 voeren wij het jaarlijkse onderhoud- en vervangingsplan verder uit.

Wat hebben we bereikt?

Het onderhoud- en vervangingsplan die in 2020 is afgerond, heeft in 2021 diverse technische uitdagingen met zich meegebracht. Grotendeels zijn deze opgelost echter dienen deze nog verder opgepakt en afgerond te worden.
Ten aanzien van  het ‘straat’-parkeren stond op het plan van 2021 om ze om te bouwen naar betaalautomaten op basis van kentekenregistratie. Dit is nagenoeg afgerond.
De apparatuur heeft in 2021 geen onderhoudsachterstanden opgelopen, deze zijn ‘up to date’. Van de diverse garages zijn echter wel op-/aanmerkingen gemaakt over de bouwkundige staat waaronder brandveiligheid vluchtroutes etc. Hiervan wordt geconcludeerd dat diverse garages niet lijken te voldoen. Over het algemeen kunnen we stellen dat Het onderhoud- en vervangingsplan conform plan is gelopen.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14