Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Beschikbare weerstandscapaciteit

2.1.5 Beschikbare weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit zijn de middelen en mogelijkheden die we hebben om kosten te dekken van risicogebeurtenissen die we niet hebben begroot. Deze weerstandscapaciteit kan, evenals de risico’s, worden onderverdeeld in de algemene dienst en grondexploitaties.

Algemene Dienst
De weerstandscapaciteit van de Algemene Dienst is opgebouwd uit:

  • Het risicodeel van de Algemene Reserve;
  • Het surplus van de Algemene reserve inclusief rekeningresultaat, dat bijdraagt aan de financiële weerbaarheid van de gemeente op langere termijn;
  • Buffers in de exploitatie, die opgenomen zijn om te kunnen anticiperen op risico's en autonome ontwikkelingen op kortere termijn. In deze begroting zijn forse ombuigingen opgenomen, waarvan het risico is, dat ze niet geheel worden gerealiseerd. De buffer is met name bedoeld om dit risico op te vangen.

De weerstandscapaciteit van de AD is eind 2021 € 104,4 miljoen en zal komende jaren naar verwachting verder toenemen.

Grondbedrijf
De weerstandscapaciteit van het Grondbedrijf bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Post onvoorzien binnen grondexploitatiebegrotingen;
  • Eventuele winstverwachting van grondexploitatiebegrotingen;
  • Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG).

Het weerstandsvermogen wordt berekend door de weerstandscapaciteit te delen door het risicobedrag. Rekening houdend met de mogelijkheid om risico’s binnen projecten op te kunnen vangen (post onvoorzien of lagere winstverwachting) zou op basis van de huidige inzichten de streefwaarde van de ARG per 31-12-2021 € 9,4 miljoen (risicobedrag) moeten bedragen.

De totale beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt eind 2021 ruim € 124,5 miljoen. De prognose 2022-2025 is gebaseerd op het doortrekken van de cijfers met de MPB 2022-2025. Daarbij plaatsen we de kanttekening, dat in de MPB de jaarschijven 2023 en 2024 en 2025 nog niet sluitend zijn. Als het regeerakkoord van het nieuwe kabinet onverkort wordt gerealiseerd, dan leidt dat voor 2022 tot en met 2025 tot een aanzienlijk hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dat effect is voldoende om de nu geraamde begrotingstekorten weg te werken. Vanaf 2026 ontstaat opnieuw grote onzekerheid. Het rekeningresultaat en bestemmingsvoorstellen zijn hierin niet verwerkt.

Omschrijving

JR

JR

JR

JR

prognose

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

ALGEMENE DIENST

Surplus Algemene Reserve

23,4

29

45,5

80

75,4

75,7

77

78,3

Risiscodeel Algemene Reserve

13,4

56,2

47,6

24,4

24,4

24,4

24,4

24,4

Risicobuffer in de begroting

0

0

0,5

0

1,3

Weerstandscapaciteit AD

36,8

85,2

93,6

104,4

101,1

100,1

101,4

102,7

GRONDBEDRIJF

Risicodeel Algemene Reserve GB

16,6

12,5

12,5

9,4

9,4

9,4

9,4

9,4

Buffer Algemene Reserve GB

13,5

4,7

4,7

8,0

8,0

8,0

8

8,0

Post onvoorzien/winstreservering

2,7

2,7

2,7

2,7

2,7

Weerstandscapaciteit GRB

30,1

17,2

17,2

20,1

20,1

20,1

20,1

20,1

Totaal beschikbaar

66,9

102,4

110,8

124,5

121,2

120,2

121,5

122,8

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 18:07:57 met de export van 05/24/2022 15:56:14